• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 96024
+
-

قهرمانان شهر

روایتی از تلاش خستگی‌ناپذیر پزشکان و کادر درمان بیمارستان‌هایی که این روزها به‌عنوان مراکز بستری بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا انتخاب شده‌اند

گزارش
قهرمانان شهر


ولی خلیلی ـ خبرنگار

«جواب همکارم به پیامی که برایش فرستادم و گفتم دکتر برای کمک به بیماران کرونا می‌ری قم این بود:حتما. ممنون که من رو قابل دونستید.» حمید عمادی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌خمینی یک هفته است شب و روز زندگی خود و همه همکارانش با ویروس کرونا گره خورده است.
این نام ها  را به‌خاطر بسپارید: «پزشکان و پرستاران اورژانس و بخش عفونی بیمارستان امام‌خمینی»، «کادر درمان بیمارستان کامکار قم»، «پزشکان و پرستاران بیمارستان مسیح دانشوری» و....
کادر درمان بیمارستان‌هایی که به‌عنوان مراکز بستری بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا درنظر گرفته شده‌اند حالا در اوج التهاب و ترس جامعه نسبت به ابتلای بیماری کرونا در کنار بیماران بستری شده در بخش‌های ویژه در خط مقدم باقی مانده‌اند و شبانه‌روز برای بهبود بیماران تلاش می‌کنند. افرادی که برخی از آنها حالا با گذشت یک هفته از اعلام رسمی ورود بیماری به کشور خود به کرونا مبتلا شده‌اند ولی همچنان عرق‌ریزان و با تب مشغول درمان بیماران هستند؛ آنها که ساعت‌ها و بعضی روزهاست که به خانه‌هایشان نرفته‌اند و در بیمارستان کار می‌کنند. «از پنجشنبه بیمارستان هستم»، «72ساعتی می‌شود که در بیمارستان هستم.»، «3روز است که بیمارستانم» و...
حمید عمادی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌خمینی از آنهایی می‌گوید که این روزها در چند شیفت مستمر پای کار مانده‌اند.‌ «بعضی حوادث امتحان شناسایی آدم‌هاست و به‌نظرم پزشکان و کادر درمان ما این روزها سربلند شدند، پرستارهایی که خودشان بچه کوچک دارند یا با مادر و پدر پیرشان زندگی می‌کنند ولی چند شیفت سرکار مانده اند، پزشک عفونی جوانی که از شهر دیگری  اینجا آمده و می گوید نیروی داوطلب است یا همکارانی که برای کمک به بیمارستان‌های قم اعزام شدند و الان مشخص شده که یکی از آنها کرونا گرفته ولی هنوز سر کار است و به بیماران کمک می‌کند. کرونا به‌خصوص با پیشگیری مردم و گرم‌شدن هوا تمام می‌شود ولی تلاش این پزشکان و کادر درمان همیشه در یاد همه می‌ماند.» 
امیرعلی آسیابانی، رزیدنت سال چهارم عفونی بیمارستان امام خمینی است؛ پزشکی که 7روز گذشته را شبانه‌روز در بیمارستان مشغول به‌کار و درمان بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا بوده. او آخر هفته را به‌عنوان نیروی داوطلب برای کمک به همکارانش در بیمارستان کامکار قم سپری کرده و از مرکز اصلی شیوع بیماری در کشور مستقیم به بیمارستان امام خمینی آمده است. «از روزهای اول به‌صورت داوطلبانه به قم رفتم و در بیمارستان‌های کامکار و فرقانی اقدامات درمانی و بستری بیماران را انجام می‌دادم. همه پزشکان و همکاران پای کار بودند و لطف خدا بود که توانستم در شیفت‌های کاری دوام بیاورم و در کنار بیماران باشم.» او که دو دختر 16 و 4ساله دارد، در جواب اینکه چطور خبر اعزامش به قم را به خانواده داده، می‌گوید: «گفتم فکر کنید جنگ یا مرز می روم؛ هیچ فرقی نمی‌کند، نیاز به نیرو هست و باید بروم و ازپنجشنبه تا الان هم هنوز خانه نرفته‌ام. البته این وظیفه من و همکارانم هست و منتی هم ندارد و باید تاجایی که در توان داریم، در این شرایط ویژه کنار مردم باشیم؛ هم وظیفه شغلی و هم انسانی ماست.» او درباره اینکه در این 7روز تست کرونا داده است یا نه، می‌گوید: «تست نداده‌ام و فعلا هم علائم خاصی ندارم اما غم و ترسی هم از گرفتن کرونا ندارم. این روزها ناراحتی من از دیدن چهره خانواده‌هایی بود که عزیزانشان را از دست دادند و ما باوجود همه تلاش‌‌هایمان نتوانستیم آنها را احیا کنیم.» 
روی تابلو آبی رنگ نوشته شده: «بستری بیماران حاد تنفسی»؛ بخش ایزوله‌ای در بیمارستان امام‌خمینی برای بستری بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا (کووید19) آماده شده و از بقیه قسمت‌های بیمارستان مجزاست. اینجا در قلب مبارزه با ویروس کرونا برعکس هیاهویی که در شهر و جامعه درباره این ویروس برپا شده، سکوت حکم فرماست و حرف‌زدن درباره بیماری آنقدرعادی است که اصلا ترس را در دل هیچ‌یک از پزشکان و پرستاران نمی‌توان حس کرد. شرایط سالن بخش آنقدر معمولی است که اگر به شما اجازه ورود بدهند اصلا تفاوتی بین این بخش با دیگر قسمت‌های بستری بیماران احساس نمی‌کنید. تنها تفاوتی که به چشم می‌آید نوع پوشش کادر درمان است؛ پزشکان، پرستاران و انترن‌هایی که روپوش‌های بلند آبی‌رنگ (گان) به تن کرده‌اند و روی صورتشان را علاوه بر ماسک با محافظ‌های پلاستیکی پوشانده‌اند. البته در بخش بستری بیماران تنفسی بیمارستان امام‌خمینی هیچ خبری از لباس‌های به قول دکتر عمادی «فضایی» نیست؛ لباس‌های آبی رنگی که تصاویرشان در فضای مجازی هزاران بار منتشر شده است. او می‌گوید: «رعایت استانداردهای بهداشتی ضروری است ولی لازم به استفاده از آن لباس‌های فضایی هم نیست؛ پوششی که خودشان ترس و اضطراب را به جان مردم و بیماران می‌اندازد.»
عقربه‌های ساعت 10صبح را نشان می‌دهد و در بخش تکاپویی برای معاینه بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا که در بخش بستری هستند، دیده می‌شود؛ دکتر محسن میدانی در اتاق 5 را باز می‌کند و خود کنار تخت بیمار می‌ایستد و  5انترن (2دختر و 3پسر) وارد اتاق می‌شوند. مریض زن مسنی است که خواب است و روی صورتش ماسک دارد. دکتر شرح حال بیمار مبتلا به کرونا را برای انترن‌ها توضیح می‌دهد و بعد روی پرونده او چیزی می‌نویسد و همگی آرام از اتاق خارج می‌شوند.
میدانی متخصص بیماری‌های عفونی 2‌ماه است که از اصفهان به اینجا منتقل شده. قطره‌های عرق روی پیشانی‌اش از زیر محفظه پلاستیکی که جلوی صورتش زده به خوبی دیده می‌شود. می‌گوید خود او هم احتمالا به ویروس کرونا مبتلا شده و دارو مصرف می‌کند. «الان 72ساعت است که مستمر در بیمارستان درگیر هستم و هر روز مریض‌ها را ویزیت می‌کنیم. من خودم هم از صبح دارو را شروع کرده‌ام و علائم بیماری را مثل گلودرد و تب و... دارم ولی به‌دلیل ارجاع موارد و کمک به همکاران در بیمارستان مانده‌ام و همه استانداردهای لازم را رعایت می‌کنم.»
او با شنیدن این جمله که آیا تست ابتلا به کرونا داده است و ترس ندارد که جواب آزمایشش مثبت شود، با خنده می‌گوید: «به هیچ وجه ترسی ندارم. ما از چندین روز قبل پیش‌بینی می‌کردیم که بیماری ممکن است به ایران هم برسد و به همکاران هم توصیه می‌کردیم که آماده باشند و استانداردسازی‌هایی هم صورت گرفته بود.»
محسن میدانی یک دختر بچه دارد و همسرش متخصص داخلی است. اما او چقدر نگران است که بیماری را به اعضای خانواده مخصوصا دخترش، منتقل کند؟ «نگران هستم ولی همه استانداردهای پزشکی را در خانه رعایت می‌کنم و حتی به دخترم آموزش داده‌ایم. دخترم خودش قوانینی برای رعایت همه ما در منزل نوشته است؛ اینکه دست‌ها را باید شست و شو کنیم و قوانین دیگر...» 




افرادی که بعد از مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی مشکوک به ابتلا به کرونا تشخیص داده می‌شوند، قبل از اینکه وارد بخش ایزوله حاد تنفسی شوند، از سوی پزشکان عفونی معاینه می‌شوند. اتاق این پزشکان در ابتدای بخش قرار گرفته و مائده مظفری یکی از این پزشکان است. او به‌تازگی تخصص عفونی گرفته و از روز گذشته به‌عنوان پزشک داوطلب به جمع کادر درمان بخش عفونی بیمارستان امام خمینی اضافه شده تا در این روزهای سخت در کنار همکارانش باشد. دختر جوان از شهر ورامین که هنوز هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا در آن شناسایی نشده، خود را به مرکز پایتخت و بیمارستان امام رسانده است. «در دوره تخصص دانشجویی همین بیمارستان بودم و زمانی که شنیدم تعداد مراجعه‌کنندگان از ترس ابتلا به بیماری کرونا زیادشده، به‌عنوان نیروی داوطلب خودم را برای کار معرفی کردم.» او در پاسخ به اینکه آیا خانواده‌اش مخالف حضورش در این شرایط در بیمارستان نبوده‌اند، می‌گوید: «خانواده گفتند که خطر دارد ولی گفتم در قبال جان مردم مسئولیت دارم؛ وجدانی و شرعی باید اینجا باشم تا کمک کنم؛ سال‌ها برای آموزش من و افرادی مثل من از پول مردم هزینه شده و الان که به حضورم نیاز است، باید باشم. به‌نظرم استرس ابتلا به این بیماری فقط به‌دلیل نبود آگاهی است؛ کرونا هم مثل سایر بیماری‌هاست و اگر شرایط پیشگیری و نوع مراقبت را بدانیم، ترس ندارد.» 
پروانه ابراهیمی، رزیدنت سال چهارم بیماری‌های عفونی هم که در یک هفته گذشته، چند روز به‌عنوان شیفت بخش اورژانس بوده، حال و هوای این روزهای کار و مراجعه مردم را اینگونه تعریف می‌کند: «از چند هفته قبل و بعد از اعلام همه‌گیری بیماری در خیلی از کشورها ما هم آماده‌باش بودیم ولی از آخر هفته که رسما خبر شناسایی موارد بیماری در ایران گفته شد، با تعداد مراجعه‌کنندگان بسیار زیادی هر روز روبه‌رو هستیم، افرادی که با یک آب‌ریزش بینی ساده به اورژانس اینجا می‌آیند و فقط یک خواسته از ما دارند؛بگوییم که به کرونا مبتلا نیستند.»
این پزشک جوان تجربه تلخ این روزهایش را ترس گسترده‌ای که در چهره مراجعه‌کنندگان می‌بیند، می‌داند: «دیدن چهره‌های مضطرب و ترسی که به جان افراد افتاده، از هر چیزی برای ما تلخ‌تر است و اول از هر کاری تلاش می‌کنیم با دادن اطلاعات، مراجعه‌کنندگانی که فکر می‌کنند مبتلا به کرونا شده‌اند را آرام کنیم. مردم باید بدانند که ترس، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، در حالی‌که  بیماری کرونا با گوش‌کردن به توصیه‌های پزشکان و استراحت، حتی در منزل هم کاملا درمان می‌شود. فقط باید افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای یا سن بالا و شرایط ویژه دارند، در بیمارستان بستری شوند.» عمرانی نسبت به‌ خوددرمانی و مصرف کورتن به مردم هشدار می‌دهد: «متأسفانه تعدادی از مبتلایان خودسرانه کورتن مصرف کرده بودند و وقتی به ما مراجعه کردند، دچار عفونت ریه شده بودند.» اما اگر او متوجه شود که مبتلا به کرونا شده، چه حالی پیدا خواهد کرد؛ با خنده می‌گوید: «نه ناراحت می‌شوم و نه ترسی از کرونا دارم، من شانس این را دارم که اینجا باشم و به مردم کمک کنم. نگاه نکنید که همه از اسم کرونا می‌ترسند، این بیماری شبیه به آنفلوآنزا و حتی ضعیف‌تر از آن است و موجی که برای آن راه افتاده، خیلی بزرگ‌تر از خودش است.» 
این نام ها  را به‌خاطر بسپارید: «پزشکان و پرستاران اورژانس و بخش عفونی بیمارستان امام‌خمینی»، «کادر درمان بیمارستان کامکار قم»، «پزشکان و پرستاران بیمارستان مسیح دانشوری» و....




آخرین آمارهای کرونا
کیانوش  جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت گفت:‌ بررسی‌های انجام شده از روز دو شنبه تا پیش از ظهرسه‌شنبه، روی موارد مشکوک کووید۱۹ مشخص کرد که تاکنون ۳۴نفر ابتلای قطعی‌‌شان به کرونا، تأیید شده است که از این تعداد ۱۶نفر از استان قم، ۹نفر استان تهران، یک نفر استان فارس، ۲نفر استان مازندران، ۲نفر استان گیلان، یک نفر نیشابور، 2نفر استان البرز و یک نفر جزیره قشم هستند. وی همچنین گفت: از این ۳۴نفر در روزهای اخیر ۳نفر فوت کرده و درمجموع ۹۵تشخیص قطعی و ۱۵نفر هم براثر این بیماری فوت کرده‌اند.جهانپور در ادامه خاطرنشان کرد: اغلب افرادی که در استان‌های دیگر به این بیماری مبتلا شدند یا از قم خارج شده و یا با شخصی از این استان در تماس بودند. وی با تأکید بر اینکه امن‌ترین جا برای مقابله با کرونا و پیشگیری از بیماری کووید۱۹ منازل و خانه‌ها و شهر خودمان است گفت: توصیه ما این است که از سفرهای غیرضروری حتی درون شهری پرهیز کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید