• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 95990
+
-

ساخت آنتی‌بیوتیک‌های جدید باهوش مصنوعی

دانشمندان موفق شدند با استفاده از هوش مصنوعی نوع جدیدی از آنتی‌بیوتیک را کشف کنند که ممکن است جان افراد بسیاری را در جهان نجات دهد

ساخت آنتی‌بیوتیک‌های جدید باهوش مصنوعی

کشف نوعی از آنتی‌بیوتیک با استفاده از هوش مصنوعی به اعتقاد بسیاری از دانشمندان موفقیتی بزرگ در مسیر مقابله با افزایش مقاومت در برابر داروهای آنتی‌بیوتیک است.
به گزارش بی‌بی سی، در مسیر کشف این آنتی‌بیوتیک، یک الگوریتم قدرتمند برای تحلیل بیش از 100میلیون ترکیب شیمیایی در چند روز مورد استفاده قرار گرفت که به گفته محققان ترکیب کشف شده جدید قادر بود 30مدل از باکتری‌های بالقوه مرگبار را از بین ببرد.
عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک در سال‌های اخیر افزایش یافته است که در انگلیس به تنهایی بین  سال‌های 2017 تا 2018تا 9درصد رشد داشته است.
اگر آنتی‌بیوتیک‌ها در زمان درست استفاده نشوند، باکتری‌های مضری که در بدن زندگی می‌کنند نسبت به آنها مقاوم می‌شوند و به این معناست که داروها در زمان مناسب کارگر نمی‌افتند. سازمان بهداشت جهانی این پدیده را «‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای بهداشت و امنیت و گسترش جهان امروز نامید.» 

یک عصر جدید
رجینا بارزیالی، محقق ارشد این پروژه در انستیتوی فناوری ماساچوست می‌گوید: در بحث کشف آنتی‌بیوتیک این پروژه واقعا نخستین است. این کشف با استفاده از الگوریتمی با الهام از ساختار مغز انسان انجام شد. دانشمندان این روش را برای تجزیه و تحلیل 2500دارو و سایر ترکیبات برای یافتن آنهایی که کیفیت ضدباکتریایی بیشتری دارند و می‌تواند E.coli را بکشند، مورد آزمایش قرار دادند.
آنها سپس تقریبا 100 داوطلب را برای آزمایش‌های فیزیکی قبل از کشف هالیسین انتخاب کردند. جیمز کولینز، مهندس زیست‌شناسی در تیم MIT می‌گوید: من فکر می‌کنم این یکی از قدرتمندترین آنتی‌بیوتیک‌هایی است که تا این تاریخ کشف شده است. ما به‌دنبال ایجاد بسترهایی بودیم تا به ما اجازه بدهد قدرت هوش مصنوعی در عصر جدید کشف داروهای آنتی‌بیوتیک را به رخ بکشیم.
دکتر پیتر بانیستر، رئیس مؤسسه پنل مراقبت‌های بهداشتی مهندسی و فناوری می‌گوید: روشی که در این پروژه استفاده شده است در تحقیقات پزشکی قبلا به خوبی تثبیت شده بوده است. همین رویکرد در توسعه داروهای جدید درمانی محبوبیت زیادی پیدا کرده است مانند داروسازی و در مورد این تحقیق نیز، آنتی‌بیوتیک‌هایی که تشخیص الگویی دارند می‌توانند به مرتب‌سازی‌ تعداد زیادی مولکول کمک کنند.
 این مقاله از شبیه‌سازی‌‌های نظریه‌ای فراتر رفته است و نتایج پیش بالینی را ارائه می‌دهد که به همراه کارآزمایی بالینی متعاقب آن ضروری است تا اثربخشی و ایمنی این داروهای جدید کشف شده توسط هوش مصنوعی را نشان دهد.
از سال 2014 در انگلیس میزان مصرف آنتی‌بیوتیک تا 7درصد کاهش داشته است اما مقدار عفونت‌های مقاوم به دارو از سال2013 تا 2017 به اندازه 35درصد افزایش یافته است. محققان تأکید می‌کنند که استفاده از ماشین برای سرعت‌بخشی به کشف دارو می‌تواند به پایین آوردن هزینه ساخت آنتی‌بیوتیک‌ها در آینده کمک کند.

پیشرفت بزرگ
درست چند هفته پس از کشف داروی مولکولی توسط هوش مصنوعی که قرار بود نخستین در نوع خود باشد و برای آزمایش انسانی مورد آزمایش قرار بگیرد، دانشمندان قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک را کشف کردند. این دارو برای بیمارانی که مبتلا به وسواس فکری هستند قرار است استفاده شود.
 استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی همچنان در مراحل اولیه خود باقی‌مانده است اما پیشرفت‌های اساسی همچنان به راه خود ادامه خواهد داد.
 در یکی از تازه‌ترین تحقیقات پزشکی ادعا شده است که هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه از طریق ماموگرافی مطمئن‌تر و دقیق‌تر از پزشکان عمل می‌کند. یک تیم بین‌المللی شامل محققانی از بخش سلامت گوگل و کالج ایمپریال لندن یک مدل کامپیوتری را روی عکس‌های اشعه ایکس نزدیک به 29هزار زن طراحی و استفاده کردند. این الگوریتم در خواندن نتایج ماموگرافی از 6رادیولوژیست بهتر عمل کرد.

تهدید بهداشت و امنیت
اگر آنتی‌بیوتیک‌ها در زمان درست استفاده نشوند، باکتری‌های مضری که در بدن زندگی می‌کنند نسبت به آنها مقاوم می‌شوند و به این معناست که داروها در زمان مناسب کارگر نمی‌افتند. سازمان بهداشت جهانی این پدیده را ‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای بهداشت جهان امروز نامید

این خبر را به اشتراک بگذارید