• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 95989
+
-

مرگ برای اثبات صاف‌بودن زمین!

یک مرد انگلیسی که به مایک دیوانه معروف است، جانش را برسر اثبات رویای صاف بودن زمین از دست داد

مرگ برای اثبات صاف‌بودن زمین!

شاید باورتان نشود که در قرن ۲۱ و با وجود همه عکس‌های گرفته شده از زمین هنوز گروهی در دنیا وجود دارند که می‌گویند زمین صاف است و بر این اعتقادشان هم پافشاری دارند. به‌تازگی اما یکی از افراد صاحب نام این گروه مشهور به انجمن زمین تخت‌گرایان جانش را در تلاش برای اثبات این عقیده از دست داد.
مایک هیوز 64ساله امیدوار بود با رفتن به فضا، بتواند از افق صاف زمین عکاسی کند که موشک او دچار مشکل شد. اوایل هفته در نزدیکی‌های کالیفرنیا موشک هیوز پس از پرتاب دچار نقص شد و در نزدیکی‌های کالیفرنیا با زمین برخورد کرد و منفجر شد. او قرار بود فرضیه صاف بودن زمین را در سریالی با عنوان فضانوردان خانگی در شبکه Science آمریکا به نمایش بگذارد. شبکه Science پس از فوت او در این سانحه در بیانیه‌ای عنوان کرد: ما با خانواده و دوستان او در این لحظات سخت همدردی می‌کنیم. پرتاب این موشک همیشه رؤیای او بود و شبکه Science حامی او بود تا سفرش را به انجام برساند. در ویدئویی که از لحظه سقوط موشک هیوز در شبکه‌های مجازی منتشر شده، نشان می‌دهد موشک پیش از برخورد با زمین، در آسمان آتش گرفته است.
هیوز به‌دلیل باورش به صاف بودن زمین مشهور بود. او امیدوار بود این نظریه را با رفتن به فضا به اثبات برساند. او با کمک شریکش والدو استاکس در حیاط پشتی خانه‌اش موشکی با هزینه 18هزار دلاری ساخت و تلاش کرد تا ارتفاع هزار و 525متری برسد اما ویدئوی منتشر شده نشان می‌دهد که چترنجات پشت موشک زودتر از زمانی که باید، باز شده است؛ دقیقا ثانیه‌هایی پس از بلند شدن از زمین.
هیوز قبلا ادعا کرده بود که این موشک را براساس روش آزمون و خطا ساخته است و چندان هم به علم و این چیزها اعتقادی ندارد: من به علم اعتقاد ندارم، البته اطلاعات نسبتا کاملی درباره آیرودینامیک، دینامیک سیالات و چگونگی حرکت در فضا دارم اما این موارد تنها فرمول هستند و نمی‌توان بین علم و تخیل مرز مشخصی ترسیم کرد.
در‌ماه مارس سال گذشته، هیوز توانسته بود با همین موشک به ارتفاع 570متری برسد البته آن زمان نیز پس از آنکه چترش باز شد با مشکل به زمین نشست.

فرضیه زمین صاف از کجا نشات می‌گیرد؟
نظریه زمین صاف تنها به مایک هیوز ختم نمی‌شود. به‌صورت کلی انجمن طرفدار زمین تخت گروه یا گروه‌هایی هستند که برپایه این باور که زمین صاف یا تخت است، شکل گرفته‌اند.
سازمانی هم با نام «جامعه مدرن زمین صاف» وجود دارد که باور خود را مبنی بر صاف بودن زمین و در عین حال مخالفت با کروی بودن زمین اعلام کرده است. این گروه‌ها که از اواسط قرن 20شکل گرفته‌اند، طرفدارانی نیز دارند که برخی از آنها در باورشان جدی و برخی دیگر نیستند. ریشه باور سازمان مدرن «زمین صاف» به‌نظریه ساموئل روباتم نویسنده انگلیسی برمی‌گردد. او در کتابی با عنوان «زمین گرد نیست» نوشت: زمین یک دیسک مسطح است که در مرکز قطب شمال قرار دارد که در ادامه‌اش لبه جنوبی آن توسط یک دیوار یخ به قطب جنوب محدود شده است. او بعدتر عنوان کرد که خورشید و ‌ماه با فاصله 4800کیلومتری بالای سر زمین قرار دارند و کیهان نیز 5هزار کیلومتر بالاتر از زمین است. در مجموع معتقدان به زمین صاف عکس‌هایی که ناسا از زمین گرفته است را منکر می‌شوند و آنها را جعلی می‌دانند. اما برای پاسخ به آنها نظریه فیلسوف بزرگ یونانی ارسطو که 2هزار سال پیش گفت زمین گرد است کافی است. او در کتابش با عنوان «در بهشت» نوشت: دوباره، مشاهدات ما از ستاره‌ها این امر را آشکار کرد که نه‌تنها زمین مدور است که دایره‌ای با اندازه نه چندان بزرگ است. تنها یک تغییر کوچک موقعیت در جنوب یا شمال، باعث تغییر آشکار افق می‌شود. در کلامی دیگر، شما می‌توانید در هرکجا که هستید، مجموعه مختلفی از ستاره‌ها را در آسمان شب بیبینید. آسمانی که بالای نیمکره‌شمالی است مانند آسمان نیمکره‌جنوبی نیست. اگر زمین صاف بود در هر زمان و مکانی ما باید همان ستاره‌ها را می‌دیدیم. سال‌ها پیش بسیاری از مردم توانستند دور دنیا را بچرخند. کاوشگر پرتغالی «فردیناند ماگلان» از سال 1519تا 1522دور زمین را چرخید و به همین دلیل شهرت پیدا کرد که اگر زمین لبه داشت این کار بسیار سخت بود. اما پیش از ماگلان برای ملوانان کاملا واضح بود که زمین گرد است. شما اگر به سمت یک چیز بلند مانند کوه قایقرانی کنید پیش از بدنه، قسمت بالای آن ظاهر می‌شود.

انجمن طرفداران زمین تخت
نظریه زمین صاف تنها به مایک هیوز ختم نمی‌شود. به‌صورت کلی انجمن طرفداران زمین تخت گروه یا گروه‌هایی هستند که برپایه این باور که زمین صاف یا تخت است، شکل گرفته‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید