• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95968
+
-

نظریه‌های سنتی ارتباط

ویترین
نظریه‌های سنتی ارتباط


کتاب «جستارهایی در نظریه‌های سنتی ارتباط و رسانه‌های جدید اینترنتی و نقش آنها در جامعه» نوشته هرمز مهرداد است که غلامحسین سالمی آن‌را ویراستاری کرده است.
این کتاب در 10فصل تنظیم شده است؛ فصل اول، کلیاتی درباره رسانه‌هاست و مسائلی را چون تاریخچه رسانه‌ها و اهمیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هر یک از آنها را در ارتباط با جامعه دربرمی‌گیرد. همچنین بخشی از این فصل، به موضوع تکنولوژی‌های جدید در عرصه ارتباط‌جمعی اختصاص داده شده است. فصل دوم، به نظریات و مفاهیم زیربنایی چون توده، ارتباط و انواع شیوه‌های ارتباطی  و مدل‌های ارتباط و پارادایم‌های رایج در ارتباط جمعی می‌پردازد. فصل سوم، به موضوع رابطه بین رسانه‌ها و جامعه تاکید دارد و نقش واسطه‌ای رسانه‌ها را در جهات مختلف اجتماعی تحلیل می‌کند و نظریات ارائه‌شده در این زمینه را مطرح می‌سازد. فصل چهارم، رابطه رسانه‌ها را با موضوعاتی چون قدرت، یکپارچگی و تغییر اجتماعی مورد بحث قرار می‌دهد و در این خصوص نظریات چندی ارائه شده است.
در فصل پنجم، نظریات هنجاری و ارزشی رسانه‌ها درباره جامعه، مورد بحث قرار گرفته و در این راستا مدل‌های هنجاری - ارزشی متفاوتی ارائه شده است. در فصل ششم، موضوع سازمان رسانه‌ها و فعالیت آنها در امر تولید مطرح شده است. فصل هفتم، موضوع مخاطبان رسانه‌ها و نظریاتی را که در این زمینه مطرح شده است مورد بحث قرار می‌دهد. فصل هشتم، به توانایی تأثیرگذاری رسانه‌ها و فرایند تأثیرگذاری آنها در جامعه اختصاص دارد و نظریات فراوانی در این زمینه مورد بحث قرار گرفته است و در فصل نهم به تجزیه و تحلیل مفهوم پروپاگاندا و تکنیک‌های آن می‌پردازد و سرانجام در فصل دهم از رسانه‌های دیجیتالی و اینترنتی می‌گوید و عملکرد ارتباطی آنها و تأثیراتی را که بر جامعه و همچنین رسانه‌های سنتی و چارچوب‌های تئوریک آن می‌گذارند، مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. این کتاب را نشر مات در 292صفحه با شمارگان 300نسخه به بهای 65هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید