• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95873
+
-

انقلاب در ترکیب مجلس

277کرسی تعیین تکلیف شده مجلس نشان می‌دهد فقط 47نماینده مجلس دهم به مجلس یازدهم راه‌یافته‌اند

انقلاب در ترکیب مجلس

هنوز فهرست «ائتلاف ملی‌ها» با شعار انقلابی به کرسی‌های سبز بهارستان نرسیدند اما خروجی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به واسطه شرایط خاص معیشتی مردم، فضای سیاسی کشور پس از حوادث آبان‌ماه و تیغ تیز ردصلاحیت‌های این دور از انتخابات تا همین جای کار در روند شکل‌گیری مجلس، انقلاب به پا کرده است.
تجربه شکل‌گیری ادوار 10 گانه مجلس و روند شکل‌گیری آن نشان می‌دهد که مجلس بعدی معمولا با تغییر ٦٠درصدی افتتاح می‌شود، یعنی کمی بیش از نیمی از نمایندگان در دور بعدی فرصت استمرار نمایندگی‌شان را از دست خواهند داد. در انتخابات مجلس یازدهم اما این رسم و روند ٤٠ساله به هم خورد و تا اینجای کار از ٢٧٧کرسی تعیین تکلیف شده مجلس آتی فقط ٤٧نماینده مجلس دهمی به مجلس یازدهم راه یافته‌اند.
تا لحظه تنظیم این گزارش نتایج رسمی ١٣حوزه انتخابیه ازجمله تبریز، اسکو، آذرشهر، سمیرم و ... مشخص نشده است و بعضا به مرحله دوم انتخابات موکول شده‌اند. راهیابی حدود یک‌ششم مجلس دهم به مجلس یازدهم در حالی است که در ادوار قبلی مجلس بیش از ٩٠نماینده یعنی حدود یک‌سوم فرصت حضور مجدد به‌دست می‌آوردند.
در این دوره اما ردصلاحیت 75نماینده از سوی شورای نگهبان و انصراف ٣٩نماینده از کاندیداتور‌ی در مجلس بعدی سبب شد پیش از کلید خوردن انتخابات عملا 114نفر از نمایندگان از عرصه انتخاب دور بمانند.
منهای ٢نماینده فوت‌شده در مجلس دهم و کاظم جلالی که سفارت را در سال آخر مجلس دهم به وکالت مجلس تهران ترجیح داد؛ 173نماینده وارد عرصه انتخابات شدند، از این رقم تنها ٤٧نفر موفق به حفظ کرسی‌شان در مجلس آتی شدند. این رقم منهای ١٣حوزه انتخابیه‌ای است که هنوز نتایج آن اعلام نشده است.

کدام نمایندگان ردصلاحیت شدند؟!
از ٢٩٠نماینده مجلس دهم ٣٩نماینده از کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم انصراف دادند، 2 نماینده هم دراین مدت - صفاری نطنزی، محمدنعیم امینی‌فر - فوت شده‌اند و یک نماینده هم به‌دلیل سفیر شدن دوره نمایندگی‌اش را به پایان نرساند، با این اوصاف ٢٤٨نماینده آماده حضور در رقابت‌های دوم اسفند شده بودند اما با اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها مشخص شد که از این جمع ١٥٨نفر احراز صلاحیت شده‌اند و قریب به 75نماینده مهر تأیید صلاحیت شورای نگهبان را کسب نکردند.
به‌عنوان مثال در تهران از ٢٣نفر از نمایندگان فعلی شهر تهران ١٢نفر یعنی محمدرضا نجفی، محمدعلی وکیلی، احمد مازنی، پروانه مافی، فاطمه ذوالقدر، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، فرید موسوی، داوود محمدی، فریده اولادقباد، ابوالفضل سروش و محسن علیجانی احراز صلاحیت شده‌اند.
دیگر اعضای باقیمانده ازجمله غلامرضا حیدری، محمود صادقی، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی، بهروز نعمتی، الیاس حضرتی، علی مطهری، مهدی شیخ و علیرضا رحیمی اما در خیل ردصلاحیت‌شدگان قرار گرفتند.
لازم به یادآوری است که از ٣٠نماینده تهران در مجلس دهم – ٥نفر - محمدرضا عارف، پروانه سلحشوری، فاطمه حسینی، محمد جواد فتحی و علی نوبخت‌حقیقی از اعلام کاندیداتوری انصراف دادند و کاظم جلالی دیگر نماینده تهران در دوره دهم مجلس به‌دلیل انتصاب به‌عنوان سفیر ایران در روسیه از ادامه دوره نمایندگی‌اش بازماند و عبدالرضا هاشم‌زایی دیگر نماینده تهران هم به‌دلیل نداشتن شرایط سنی مجبور به کناره‌گیری شد.
از سوی دیگر اگرچه در بین نمایندگان احراز صلاحیت شده مجلس دهم اسامی مسعود پزشکیان، مجتبی ذوالنوری، حمیدرضا حاجی‌بابایی و تقی کبیری که هرکدام به واسطه سبک عملکردی یا حاشیه‌های خبرسازشان برای مردم شناخته شده‌اند خودنمایی می‌کرد اما لیست بلندبالای ردصلاحیت‌شدگان مجلس دهم در نوع خود کم‌سابقه و بی‌نظیر بود. قاسم میرزایی‌نیکو، علی مطهری، عبدالکریم حسین‌زاده، جعفر‌زاده ایمن‌آبادی، حسین نقوی‌حسینی، محمد دامادی، بهرام پارسایی، مهدی شیخ، سکینه الماسی ، محمد کاظمی، معصومه آقاپور، بهروز بنیادی، بهروز بنایی، فرهاد تجری، علی کاظمی، حمیده زرآبادی، نادر قاضی‌پور، همایون هاشمی، رسول خضری، شهروز برزگر، جلیل رحیمی‌جهان و... از شناخته‌ترین نمایندگانی - ٩٠نماینده‌ای - هستند که صلاحیت‌شان به‌رغم امیدواری‌هایشان از سوی شورای نگهبان احراز نشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید