• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95871
+
-

تحلیل آماری همشهری از میزان مشارکت در کشور و آرای اصولگرایان در تهران

رأی ثابت 8ساله

بررسی میزان آرای 30نفره فهرست اصولگرایان در انتخابات نهم، دهم و یازدهم نشان می‌دهد که آرای آنان در 8سال گذشته ثابت بوده است وزیر کشور میزان مشارکت در کل کشور را 42.57درصد و در استان تهران 26درصد اعلام کرد

مجلس
رأی ثابت 8ساله

سرانجام 2روز پس از پایان انتخابات نرخ مشارکت انتخابات، مجلس یازدهم از سوی وزیر کشور اعلام شد. این آمار تفاوت چندانی با جدول منتشر شده در نخستین ساعات پس از پایان رأی‌گیری که حدود مشارکت را کمی بالاتر از 40درصد پیش‌بینی می‌کرد، نداشت. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور عصر یکشنبه 4اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران رقم دقیق نرخ مشارکت را 42.57درصد اعلام کرد. این رقم 18درصد زیر میانگین ادوار و 19درصد کمتر از مشارکت مردم در انتخابات مجلس دهم است و رکورد پایین‌ترین نرخ مشارکت در میان ادوار انتخابات مجلس محسوب می‌شود. تا قبل از این میانگین مشارکت در ادوار مجلس بالای 50درصد بود و کمترین میزان آن مربوط به مجلس هفتم با 51.21درصد می‌شد. کمترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم را در میان استان‌ها، استان تهران و در میان حوزه‌های انتخابیه، حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس رقم زد. آرای استان تهران برای نخستین بار در ادوار انتخابات مجلس به کمترین میزان خود رسید و در کانال 20درصدی جای گرفت. آرای منتخبان شهر تهران در این دوره از رقابت‌های مجلس شباهت بسیار زیادی به آرای نفرات 31 تا 60دور پیشین انتخابات دارد. اختلاف آرای برخی منتخبان تهران در مقایسه با میزان رأی آنها در فهرست 30نفره دوم انتخابات مجلس دهم به چند ده هزار رأی می‌رسد و گویای جایگزینی کامل اصولگرایان با فهرست امید و اصلاح‌طلبان مجلس دهم است.
وزیر کشور با بیان اینکه برخی می‌گفتند میزان مشارکت در اختیار وزارت کشور بود اما اعلام نکردیم، تصریح کرد: حتما باید کار قانونی پیش رود و با امضای صورتجلسه در هیأت نظارت و هیأت‌های اجرایی انجام شود و به تأیید شورای نگهبان برسد و سیستم ما هم بیش از ۹۹درصد فعال بود. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی با بیان اینکه 42.57 درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند، گفت: این درحالی بود که ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل‌قبول است. او درباره مشارکت یکی از استان‌های کشور با توجه به شرایط خاص آن توضیح داد: «در قم مردم بیش از ۴۳درصد شرکت کردند که لازم است از آنان هم تشکر شود که با توجه به ورود کرونا این مشارکت انجام شد.» رحمانی‌فضلی با اشاره به درصد بیشترین و کمترین مشارکت در انتخابات در کل کشور اظهار کرد: بیشترین درصد مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱درصد بود و کمترین مشارکت هم مربوط به استان تهران با 26.2درصد است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا با وجود ورود ویروس کرونا به داخل کشور انتخابات به تعویق نیفتاد، گفت: از روزی که مشخص شد کرونا وارد کشور شده از همان روز هم به مردم اعلام شد. برخی توصیه‌های شاید دلسوزانه از طرف برخی افراد غیررسمی حتی در این ایام به ما صورت گرفت که بهتر بود ورود کرونا اعلام نمی‌شد و انتخابات برگزار می‌شد اما آقای روحانی از ابتدا تأکید داشت که هر زمان که مشخص شد کرونا وارد شده به مردم اعلام کنید؛ چرا که به جان مردم مربوط است. وزیر کشور افزود: حتی در مورد شهر قم هم می‌گفتند که انتخابات را در آن شهر به تعویق بیندازیم، ولی من به‌عنوان مسئول انتخابات نپذیرفتم چرا که تقویم انتخابات ما به‌گونه‌ای است که اگر انتخابات انجام نشود تشکیل مجلس بعدی به تعویق می‌افتاد که به‌هرحال برخلاف آنچه درمورد کرونا مطرح بود مردم قم مشارکت ۴۳درصدی داشتند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید