• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95829
+
-

مراقب سلامت آجیل باشید


  با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، خرید و مصرف انواع آجیل و خشکبار نیز افزایش می‌یابد، بر این اساس هنگام خرید این اقلام باید علاوه بر قیمت به کیفیت آن نیز توجه کرد تا دچار مسمومیت‌های ناشی از مصرف آجیل و خشکبار فاسد نشوید.
  پسته از محبوب‌ترین آجیل‌هاست به همین نسبت مسمومیت آن خطرات زیادی برای سلامت انسان در پی دارد. مهم‌ترین عامل این مسمومیت‌ها، قارچ آفلاتوکسین است. آجیل مانده نیز حاوی سم آفلاتوکسین است. این سم را نوعی از قارچ به‌نام آسپرژیلوس ترشح می‌کند و آفلاتوکسین می‌تواند فرد را به سرطان دچار کند.
  خطرناک‌ترین نوع ترک‌خوردگی عارضه زودخندانی است که هم پوست سبز و هم پوست استخوانی پسته به‌طور همزمان شکاف برداشته و مغز پسته مستقیماً در معرض هجوم قارچ‌ مولد آفلاتوکسین قرار می‌گیرد. 
  مهم‌ترین توصیه کارشناسان برای خرید خشکبار به‌خصوص پسته، بو‌کردن آن است. درصورتی که پسته بوی ماندگی داشته باشد باید از خرید آن خودداری کرد. آجیل تازه نباید هیچ بوی نامطبوعی ازجمله بوی تند و ترشیدگی داشته باشد. همچنین وجود حفره یا کپک‌زدگی از نشانه‌های کهنگی آجیل است.
  بهترین راه تشخیص آجیل خوب، خوردن آن است. قبل از خرید هر آجیلی آن را بچشید. اما احتمالا چشیدن طعم نمی‌تواند همیشه کارساز باشد چرا که در اینگونه موارد «مشت نمونه خروار نیست»! آجیل‌هایی با طعم تند، خیلی شور یا ترش گزینه‌های مناسبی نیستند. زیرا بو دادن آجیل کهنه با آبلیمو یا سایر ادویه‌ها مانع از تشخیص کهنگی آن توسط مشتری شده و طعم اصلی آن را پنهان می‌کند.
  اگر قصد خرید آجیل و خشکبار از نمایشگاه‌های عرضه مستقیم و فروش بهاره را دارید نیز توجه کنید که آجیل و خشکبار خریداری شده نمدار نباشد چرا که علاوه بر افزایش وزن این اقلام مانع تشخیص کیفیت واقعی آن می‌شود. گرچه برخی فروشندگان علت این موضوع را تازگی بو دادن و طعم‌دار کردن آن می‌دانند.
   رنگ‌هایی که برای رنگ کردن تخمه، بادام و سایر انوع آجیل استفاده می‌شود، عمدتاً غیرمجاز است و گاهی حساسیت‌های شدیدی را در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. چنانچه هنگام مصرف تخمه، پسته و بادام، دست‌ها و لب‌ها رنگین شدند، این امر علامت استفاده از رنگ‌های شیمیایی در تهیه این اقلام است و باید از مصرف آن جدا خودداری کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید