• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95816
+
-

صعود انفجاری بورس روی موج دلار

شاخص کل بورس تهران دیروز با یک صعود خیره‌کننده 3.5درصد رشد کرد و به مرز 500هزار واحد رسید


رشد افسارگسیخته قیمت دلار تحت تأثیر قرارگرفتن نام ایران در فهرست سیاه FATF و اثرات احتمالی شیوع ویروس کرونا بر تجارت خارجی، دیروز اثرش را بر بازار سهام نمایان کرد و به صعود انفجاری شاخص بورس به میزان 3.5درصد منجر شد و دیروز یکشنبه منحنی شاخص کل بورس را به مرز 500هزار واحد رساند.
به گزارش همشهری، قیمت هر دلار آمریکا در روز شنبه و یک روز بعد از قرارگرفتن نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF رکورد تازه‌ای ثبت کرد و با عبور از 15هزار و 450تومان بالاترین نرخ را در سال‌جاری ثبت کرد، این رشد در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا تا مرز 15هزار و 600تومان پیشروی کرد؛ هرچند عصر دیروز کمی از التهاب بازار کاسته شد و نرخ دلار به سطح 15هزار و 300تومان بازگشت. دیروز این روند روبه‌رشد قیمت دلار به محرکی برای رشد شاخص بورس تبدیل شد و سهامداران تحت‌تأثیر این رویداد بر حجم تقاضا‌های خود برای خرید سهام اضافه کردند.
به لحاظ بنیادی انتظار می‌رفت قرارگرفتن نام ایران در فهرست سیاه FATF نزول بازار سهام را به‌دنبال داشته باشد اما چون این رویداد به رشد قیمت دلار منجر شد، شاخص‌های بورس هم صعودی شدند. در 2سال گذشته بین رشد قیمت دلار و رشد شاخص بورس همبستگی وجود داشته و عموما افزایش قیمت ارز به صعود شاخص‌های بورس منجر می‌شود. بر همین اساس دیروز شاخص کل بورس تهران با 17هزار و 106واحد افزایش معادل 3.5درصد رشد کرد و به مرز 500هزار واحد رسید. در مبادلات روز گذشته سرمایه‌گذاران جمعا 8200میلیارد تومان اوراق بهادار دادوستد کردند و ارزش کل بازار سهام به 2200هزار میلیارد تومان رسید.
پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم روند صعودی قیمت دلار بار دیگر بر حجم تقاضا برای خرید سهام اضافه شود و شاخص کل بورس تهران از مرز 500هزار واحد عبور کند. به‌طور کلی سهامداران از اول امسال تاکنون 170درصد بازده در بورس به‌دست آورده‌اند و جمعا 675هزار میلیارد تومان معامله در بورس و فرابورس انجام شده است.
رشد بورس تحت‌تأثیر قیمت دلار
مهدی طحانی از کارشناسان بازار سرمایه درباره دلایل رشد ۱۷هزار واحدی شاخص بورس گفت: رشد روز گذشته بازار سرمایه ناشی از افزایش نرخ برابری دلار به ریال بوده و این اتفاق به جذابیت بازار سرمایه برای جذب نقدینگی منجر شده است. او ادامه داد: با درنظر گرفتن شرایط اقتصاد ایران، بازار مسکن کشش جذب نقدینگی بالا را ندارد و بازار سهام بهترین محل برای سرمایه‌گذاری است. طحانی افزود: با توجه به بحث قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF هنوز مشخص نیست وضعیت فروش شرکت‌ها هم در ماه‌های آینده تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت یا خیر، اما نکته اینجاست که چنانچه حجم فروش شرکت‌ها تحت‌تأثیر محدودیت‌های FATF کاهش یابد، ارز کمتری وارد کشور خواهد شد و در نتیجه، نرخ دلار افزایش خواهد یافت. بنابراین افزایش قیمت ارز، افت احتمالی حجم فروش شرکت‌ها را جبران خواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: با افت ارزش پول ملی، مواداولیه و هزینه‌های استهلاک و... ریالی بوده و بسیاری از صنایع و شرکت‌ها از افزایش نرخ ارز منتفع خواهند شد؛ البته برخی سهم‌ها هم از این اتفاق بهره‌ای نمی‌برند و رشد آنها توجیهی ندارد.

تبدیل دارایی‌های ریالی
سینا سلیمانی از تحلیلگران بازار‌های مالی هم با اشاره به اثر افزایش قیمت دلار بر شاخص بورس در کانال شخصی‌اش نوشت: با توجه به اینکه قیمت دلار در حال رشد است، هیچ‌کس حاضر نیست دارایی‌هایش را به ریال تبدیل کند. او با بیان اینکه فشار بودجه‌ای دولت و محدودیت در ذخایر ارزی، اثرش را روی قیمت دلار نشان داده گفت: در صورتی که قیمت دلار بالاتر از نرخ 15هزار و 600تومان تثبیت شود، باید منتظر دلار ۱۸ الی ۲۰هزار تومانی باشیم که البته امیدواریم این اتفاق رخ ندهد. سلیمانی با تأکید بر اینکه احتمالا نیمه نخست سال۱۳۹۹، وضع متفاوتی را شاهد خواهیم بود، گفت: ارزش واقعی دلار با درنظرگرفتن حجم نقدینگی و قدرت جذب بخش صادراتی، در سطح ۱۴۱۰۰ تا ۱۶۴۵۰تومان قرار دارد، این به معنی شمش فولاد ۵.۱ تا ۵.۵میلیون تومانی، کنستانتره ۷۵۰ تا ۸۰۰هزار تومانی، گندله ۱.۱ تا ۱.۴میلیون تومانی، متانول ۳.۳میلیون تومانی، اوره ۲.۸میلیون تومانی و... است که همین نرخ‌ها برای جهش دوباره بورس کافی است. سلیمانی اضافه کرد: خواه ناخواه نرخ صرافی ملی به‌زودی با نرخ واقعی همگن خواهد شد و به‌دنبال آن نرخ سامانه نیما نیز با قیمت‌های جدید تطابق پیدا خواهد کرد، چنان‌که دولت در بودجه مازاد درآمد ۱۵۰۰میلیارد تومانی از محل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که با نرخ نیمایی تعیین می‌شود را برآورد کرده و این به معنی پذیرش نرخ بالاتر دلار سامانه نیما در دولت است. او با اشاره به رکود در بازار‌های موازی گفت: در عین حال احتمال کاهش نرخ سود سپرده هم وجود دارد و درصورتی که این اتفاق رخ دهد سرریز نقدینگی وارد بازار‌های موازی خواهد شد، زیرا با تورم 40درصد عملا سود سپرده 20درصدی دیگر جذابیت ندارد. او اضافه کرد: جریان نقدینگی خواه‌ناخواه بر عملکرد و درآمد صنایع تأثیر‌گذار است، اما مهم‌تر از آن، نیاز دولت به جذب این نقدینگی از طریق انتشار اوراق و واگذاری دارایی است که بخشی از این سرریز را به سمت بازار سرمایه هدایت می‌کند. در چنین شرایطی نسبت قیمت به درآمد بازار سهام افزایش می‌یابد، به این معنی که اگر تا به حال سرمایه‌گذاران سهام، فولاد مبارکه را با نسبت قیمت به درآمد 5مرتبه خریداری می‌کردند، حالا ممکن است سهام فولاد مبارکه را با نسبت قیمت به درآمد ۶ یا ۷مرتبه خریداری کنند.

بی‌ارزش شدن ریال
مهدی ساسانی یک تحلیلگر بازار‌های مالی هم با اشاره به قرارگرفتن نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی که به رشد قیمت دلار منجر شد، در فضای مجازی نوشت: بازار سهام به بهترین شکل ممکن به بدترین خبر ممکن واکنش نشان داد. او افزود: اگرچه طبق معمول برخی سهامداران در ابتدا تحت‌تأثیر هیجان، سهامشان را در صف‌های فروش فروختند و در قبال آن ریال دریافت کردند، اما بازار نشان داد اگر قرار است این خبر باعث تورم و بی‌ارزش‌تر شدن ریال شود، فروش سهام و نگهداری ریال بیهوده‌ترین کار است.


رشد سهام داروسازها روی تب کرونا

همزمان با اثر‌گذاری قیمت دلار بر کلیت بازار سهام، این روزها شیوع ویروس کرونا در ایران روی سهام شرکت‌های دارو‌سازی‌ در بورس تهران اثر گذاشته؛ به‌طوری که مطابق آمار‌های موجود ظرف 2روز گذشته تقریبا همه سهام شرکت‌های داروساز با بیشترین رشد قیمت در بورس مواجه شده‌اند و این روند صعودی در مبادلات دیروز هم ادامه یافت به‌طوری که قیمت سهام همه شرکت‌های دارو‌سازی‌ ظرف 2روز گذشته نزدیک به 10درصد رشد کرده‌ است. از نظر اقتصادی شیوع این ویروس به افزایش فروش محصولات دارویی و رشد درآمد این شرکت‌ها منجر می‌شود و این عاملی برای افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های دارو‌سازی‌ در بورس است.


تدابیر تازه برای جلوگیری از نزول بورس

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه برای ماندگاری سهامداران و نقدینگی در بازار سرمایه، راهکارها و تدابیری اندیشیده شده است، گفت: برای جلوگیری از خروج سرمایه از بورس، معافیت‌های مالیاتی به بازارگردان‌ها اعطا شده و کاهش هزینه‌های معاملاتی برای آنها رقم زده‌ شده تا به‌نوعی صرفه اقتصادی معاملات افزایش یابد و بازارگردان‌ها بتوانند تثبیت‌کننده بازار شوند. علی صحرائی ادامه داد: با گسترش صندوق توسعه بازار امیدوار به جلوگیری از ریزش‌ها هستیم و نمی‌توان از نقش صندوق تثبیت که برای موارد استثنایی وارد گود می‌شود چشم‌پوشی کرد؛ بنابراین نگرانی سهامداران به‌ویژه سهامداران خُرد برطرف خواهد شد. او اضافه کرد: در این چند برهه نیز سهامدار عمده همیشه پای کار بوده تا در زمان لازم، نگرانی سهامداران خرد را برطرف کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید