• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95805
+
-

در جلسه شورای شهر مطرح شد

تشکیل کمیته اضطراری در شورا با حضور شهردار

دویستمین جلسه شورای شهر تهران دیروز تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا تشکیل شد

تشکیل کمیته اضطراری در شورا با حضور شهردار


مجید جباری ـ خبرنگار

شورای شهر تهران پس از کش و قوس‌های فراوان دیروز با حداقل اعضا و درحالی‌که به‌شدت تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا بود، تشکیل جلسه داد. با وجود اینکه یک روز پیش از تشکیل جلسه شورا وضعیت خاصی در میان اعضا حاکم بود اما در نهایت، نمایندگان مردم در شورا به این جمع‌بندی رسیدند که با حضور خود در صحن، به کارهای جاری شهر رسیدگی کنند؛ به‌ویژه اینکه کار بررسی بودجه سال آینده پایتخت باید اواسط اسفند‌ماه به پایان برسد. دیروز اما علاوه بر محسن هاشمی‌رفسنجانی، احمد مسجدجامعی و سیدآرش حسینی میلانی که به‌دلیل ارتباط کاری با یکی از شهرداران مناطق مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا، در جلسه حضور نداشتند، 4عضو دیگر هم ترجیح دادند برای رعایت حال بقیه اعضا، خود را در خانه‌هایشان قرنطینه کنند. نکته دیگر اینکه ساعتی پس از پایان جلسه شورا، پاسخ آزمایش کرونای محسن هاشمی منفی اعلام شد و رئیس شورای اسلامی شهر تهران که به‌دلیل رعایت دستورالعمل‌های ایمنی در منزل حضور داشت از امروز در شورای شهر حضور پیدا خواهد کرد. توزیع ماسک بین همه حاضران در صحن و در دسترس قرار دادن مایع ضد‌عفونی‌کننده در ورودی صحن هم ازجمله نکاتی بود که دویستمین جلسه را از جلسات دیگر متمایز می‌کرد. پیروز حناچی، شهردار تهران هم که دیروز برای دردستور کار قرار گرفتن لایحه بودجه 99از سوی شورا، میهمان پارلمان شهری بود، ترجیح داد به‌دلیل اهمیت موضوع، به جای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال آینده، اقدامات مدیریت شهری درزمینه پیشگیری از ابتلای شهروندان به ویروس کرونا را به شورا گزارش دهد.

اقدامات گسترده برای مقابله با کرونا
شهردار تهران در تشریح اقدامات شهرداری برای مقابله با ویروس کرونا گفت:« از روزهای چهارشنبه و پنجشنبه که نخستین علایم را دریافت کردیم، اقدامات اضطراری را در اولویت قرار دادیم که ازجمله آن، به ضد‌عفونی کردن مکان‌های عمومی، نظیر مترو و اسکان‌های کارگری و سامانه‌ها و جاهایی که مردم به تعداد زیاد حضور دارند، می‌توان اشاره کرد.»
پیروز حناچی ادامه داد:«آموزش کارگران نظافت شهری و نیز افرادی که در ایستگاه‌های اسکان کارگری حضور دارند نیز در دستور کار قرار گرفت. همچنین با هماهنگی که با وزارت بهداشت داشتیم، این موارد یک‌بار دیگر چک شد و امروز (دیروز) هم نامه‌ای به وزیر بهداشت ارسال کردیم که برای حضور شهروندان در فضاهای ورزشی، نظیر استخر‌ها و ایستگاه‌های مترو چگونه باید اقدام شود.» شهردار تهران با اشاره به نتایج این اقدمات اظهار کرد:«ما پروتکل‌هایی برای مقابله با بیماری‌های واگیردار و ویروسی داریم و در همین راستا ضد‌عفونی کردن و ایجاد ایزوله در سامانسراها، ازجمله سامانسرای لویزان در دستور کار قرار گرفت. ضد‌عفونی کردن ایستگاه‌های مترو، پله‌های برقی و اتوبوس‌ها و درنظر گرفتن سایت جدیدی برای پسماند شهر و اجرای شیوه‌های جدید امحا، ایجاد تمهیدات مناسب برای کاهش خرید بلیت‌های تک سفره با هدف کاهش تماس‌های روبه‌رو ازجمله این اقدامات است.ضمن اینکه گندزدایی وسایل حمل‌ونقل عمومی، خرید لوازم بهداشتی برای بهره برداران در میادین میوه، اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز نگهداری از حیوانات و فروش پرندگان، استفاده از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی به شهروندان و در نهایت اختصاص بودجه لازم برای مقابله با ویروس کرونا هم از دیگر کارهایی است که برای مقابله با شیوع کرونا بین شهروندان انجام داده‌ایم.
حناچی بار دیگر با تأکید بر همکاری با وزارت بهداشت گفت:«ما متولی بهداشت نیستیم، اما ابزار‌های زیادی داریم که می‌توانیم در پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت همکاری کنیم.»
او همچنین درخصوص آخرین وضعیت شهردار منطقه 13گفت:«با شهردار منطقه 13نیز صحبت کردم و حال عمومی او رو به بهبود است.»

واکنش اعضا به اقدامات پیشگیرانه شهرداری 
پس از ارائه گزارش اقدامات شهرداری از سوی حناچی، برخی اعضا دراین‌باره صحبت کردند. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از ضرورت تشکیل کمیته اضطراری در شورای شهر با حضور شهردار گفت و ادامه داد: «کنترل انتشار ویروس کرونا در کشور که امروز به یک نگرانی در سطح جامعه تبدیل شده مسئولیت اصلی حاکمیت و دولت است و البته شهرداری تهران نیز به‌عنوان یک نهاد عمومی باید همه ظرفیت خود را در کنار سایر نهادها و سازمان‌های مسئول به‌کار گیرد. متأسفانه مسئولان کشور، نهادهای دولتی و حتی شهر تهران آنچنان که باید این موضوع را جدی نگرفته‌اند و من از همکارانم در شورا تقاضا دارم که به‌عنوان پارلمان شهری، تصمیم مشخصی در این خصوص اتخاذ و نسبت به ایجاد یک کمیته اضطرار در شورای شهر با حضور شهرداری تهران اقدام کنیم.» حجت نظری، دیگر عضو شورای شهر تهران هم در واکنش به گزارش اقدامات شهرداری گفت:«فارغ‌ از اقدامات شایسته‌ای که انجام شده به‌نظرم لازم است شهرداری تهران تمهیداتی را اتخاذ کند که بسیاری از خدمات شهر و تا جایی که ممکن است به شکل الکترونیک و غیرحضوری ارائه شود. فکر می‌کنم در شرایط فعلی ما نسبت به تعطیل نکردن اماکن و فضاهای عمومی کوتاهی می‌کنیم. نیاز است که این ویروس را قدری جدی‌تر بگیریم. بهتر است شرکت شهروند هم این آمادگی را داشته باشد که درصورت تأمین ماسک و دیگر مواد از سوی وزارت بهداشت به‌عنوان واسطه، محلی را برای فروش و توزیع این محصولات با قیمت مصوب درنظر بگیرد تا شهروندان درگیر سودجویی و قیمت‌های متفاوت نشوند.»

الزام شهرداری به جایگزینی سوخت‌های زیستی
طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه سوخت‌های زیستی و بیو روانکار در ادامه جلسه در دستور کار قرار گرفت. براساس این طرح شهرداری تهران ملزم می‌شود به سمت انرژی‌های پاک حرکت کند.در جریان بررسی کلیات این طرح، زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: «در گذشته مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن الزامی ایجاد شد تا شهرداری تهران به سمت انرژی پاک حرکت کند. این اقدام لازم است، اما در حوزه جایگزین‌کردن منابع مواد سوختی مانند روغن فقط بخشی از وظایف در حیطه اختیار شهرداری است. ساعت‌‌ها روی این طرح کار شده، زیرا طرح بدون نگاه کارشناسی شهرداری تهران را با مشکل مواجه می‌کند و شهرداری مکلف است با دیگر دستگاه‌ها تعامل داشته باشد و از طریق تعامل با شورای‌عالی استان‌ها موضوعات را پیگیری کند.»پس از اظهارنظر اعضای شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه سوخت‌های زیستی و بیو روانکار به رأی گذاشته شد که این طرح با اکثریت آرا به تصویب رسید.


افزایش سقف بودجه با تصویب شورا

نخستین دستور کار شورای شهر تهران دیروز به بررسی لایحه بودجه سال99 شهرداری تهران، سازمان‌ها، و شرکت‌های تابعه اختصاص داشت. نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره کلیات لایحه بودجه شهرداری تهران در سال۱۳۹۹، اظهار کرد: «بودجه شهرداری برای سال۹۹ مطابق با لایحه ارسالی ۳۰هزار و ۲۱۰میلیارد تومان بود که پس از بررسی در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق رقم بودجه به ۳۱هزار و ۳۳۲میلیارد تومان افزایش یافت. معتقدیم این عدد با اصول حاکم بر نظام بودجه‌ریزی همچون تحقق‌پذیری، واقع‌بینی، انعطاف‌پذیری و سایر بایسته‌های نظام بودجه‌ریزی تطابق دارد.» سیدحسن رسولی با بیان اینکه در بودجه سال۹۸ سهم درآمدهای پایدار به ۳۷درصد افزایش یافته است، افزود: «رقم بودجه سال۹۹ نسبت به بودجه مصوب اولیه سال۹۸، ۶۶درصد و نسبت به متمم بودجه ۳۰درصد افزایش یافت.» او با بیان اینکه ۱۰هزار و ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۰۴پروژه اولویت‌دار محور تحقق‌پذیر شهرداری در سال‌های آینده در بودجه۹۹ لحاظ شده است، تصریح کرد: «در اجرای راهبرد‌ شورای پنجم با هدف کاهش بودجه هزینه و افزایش بودجه سرمایه، سهم بودجه سرمایه به ۴۷درصد افزایش و سهم بودجه هزینه به ۲۴درصد کاهش یافته است.» به گفته نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، تورم نقطه‌ای دی‌ماه۹۷ و دی‌ماه۹۸ براساس اعلام مرکز آمار ایران 36.8درصد است. درصورت تداوم این وضعیت، چنان‌که رقم درآمدی به 33هزار و 400میلیارد تومان افزایش یابد، بودجه سال آینده قدرت خرید رقم 24هزار و 185میلیارد تومان سال۹۸ را دارا خواهد بود.» در ادامه جلسه، شهربانو امانی و حجت نظری در مخالفت و مجید فراهانی و سیدمحمود میرلوحی به‌عنوان موافق کلیات لایحه صحبت کردند. در ادامه اما حامد مظاهریان، معاون شهردار به دفاع از لایحه پرداخت و در نهایت کلیات بودجه (در بخش‌های درآمدها، منابع و تبصره‌ها) با ١٠رأی موافق از ١۴عضو حاضر در صحن شورای شهر به تصویب رسید. به این ترتیب، شورای شهر با افزایش 1132میلیارد تومانی سقف بودجه موافقت کرد. به این ترتیب، رقم بودجه سال99 از 30هزار و 200میلیارد به 31هزار و 332میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه جزئیات لایحه بودجه99 نیز پس از بررسی در کمیسیون تلفیق برای چکش‌کاری نهایی از جلسه آینده در شورا آغاز می‌شود.



مکث
اطلاع‌رسانی شفاف درباره ویروس کرونا


سید ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران با اظهار تأسف از ورود ویروس کرونا به کشور و آمار مرگ‌ومیر و بیماری ناشی از این ویروس، ابراز امیدواری کرد که وزارت بهداشت به‌درستی رسالت خود در زمینه مقابله با این ویروس را ایفا کند.او که دیروز در نبود محسن هاشمی‌رفسنجانی، ریاست دویستمین جلسه شورای شهر تهران را برعهده داشت، در آغاز جلسه شورا اظهار کرد: «مدیریت شهری باتوجه به رسالتی که در زمینه جابه‌جایی شهروندان توسط حمل‌ونقل عمومی دارد، در این چندروزه تلاش خود را به‌کار بسته، تا باتوجه به رسالتی که در حوزه مدیریت شهری کلانشهر تهران بر عهده دارد در کنار وزارت بهداشت از نگرانی‌های شهروندان در این زمینه بکاهد.»نایب‌رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: «شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط در حوزه مدیریت شهری باید همه راهکارهایی که مانع از گسترش شیوع این ویروس می‌شود را اجرا کنند. همچنین ضرورت دارد شرکت شهرسالم همه امکانات فنی و نیروی انسانی خود را جهت کمک به مردم در شرایط فعلی قرار دهد.»نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران از مدیریت شهری خواست تا همچنان‌که شورای پنجم در همه امور خود شفافیت را سرلوحه امور قرار داده، در زمینه این ویروس نیز، ضمن جلوگیری از واردشدن اضطراب و نگرانی به شهروندان، با مردم شفاف سخن بگوید.امینی در ابتدای سخنانش به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره و از مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات قدردانی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید