• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95740
+
-

اولویت‌های مجلس منتخب

اولویت‌های مجلس منتخب

عباس سلیمی‌نمین _ فعال سیاسی 

انتخابات روز جمعه تجربه‌ای بر تجربیات ملت افزود؛ این امید را باید داشت که شکل‌گیری مجلس آتی، بتواند یک شناخت گسترده‌ای برای ملت ایران رقم بزند. عوامل مختلفی تلاش کردند که ملت مشارکت درخوری در این انتخابات نداشته باشد ولی در مجموع، با وجود تلاش‌های فراوان، مشارکت مناسبی را در ارتباط با شکل‌دهی به مجلس آتی شاهد بودیم. البته برخی تلاش کردند اینگونه وانمود کنند که به‌دلیل اینکه بخشی از مردم طی ماه‌های گذشته با مشکلاتی مواجه بودند، مشارکت در این دوره از انتخابات تنزل پیدا می‌کند.

در انـتـخابـات‌هـای گذشته، این تجربه‌ وجود داشت که با وجود حضور کاندیداها از سلایق و جریان‌های سیاسی مختلف، حتی با حضور گروه‌هایی که در داخل نظام سیاسی تعریف نمی‌شوند، مردم به‌دلیل یاس از عملکرد یک جریان رغبتی به مشارکت در انتخابات نشان نداده‌اند و مشارکت بسیار نازلی را رقم زدند. برای مثال انتخابات دور دوم شوراها، با وجود اینکه کاندیداها از همه جریان‌های سیاسی حضور داشتند، حتی گروه‌هایی که به نظام و قانون اساسی پایبند نبودند، نیز فرصت یافتند تا وارد صحنه رقابت شوند. اما مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بسیار اندک بود. چرا که قبل از آن به‌گونه‌ای عمل شده بود که مردم احساس می‌کردند مشارکت آنها تأثیر چندانی بر شرایط زندگی آنها نخواهد داشت.

در این دوره از انتخابات هم ما تا حدی تأثیرات این موضوع را شاهد بودیم که برخی از عملکردهای غلط و برخی نگاه‌های افراطی در توجه به توانمندی‌های بیرونی و نادیده انگاشتن توانمندی‌های داخلی موجب ناامیدی و یاس در بخشی از اقشار جامعه شده بود. به همین سبب مردم این احساس را داشتند که مشارکت آنها منجر به اصلاح این دیدگاه نخواهد شد. بنابراین، این موضوع در ارتباط با مشارکت مردم در این دوره از انتخابات نیز مطرح بود. از سوی دیگر، یک جو تبلیغاتی گسترده‌ای در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در روزهای منتهی به انتخابات شکل گرفت که وحشت کاذبی را برای حضور برخی از اقشار مردم در مجامع عمومی ایجاد کرد. ترس از حضور در اماکن عمومی در میان آن قشر از مردم که نسبت به سلامت خود توجه ویژه دارند، پررنگ بود. این مسئله از یک‌سو و از سوی دیگر القائات سنگین رسانه‌های بیگانه باعث شد که در تهران و به‌ویژه در مناطق مرفه‌نشین شهر، مشارکت عمومی به پایین‌ترین حد خود کاهش پیدا کند. اما مشارکت مردم در مناطق پایین شهر تهران به نسبت بالاتر بود. علاوه بر این، قطعا برخی از مسائل، حوادث و اتفاقات تلخی که در نیمه دوم سال‌جاری در کشور به وقوع پیوست، بر روند و سطح مشارکت مردم در انتخابات مؤثر بود. این حوادث در مبهم کردن فضای سیاسی کشور اثرگذار بود.

از طرف دیگر، برخی جریان‌های سیاسی هم تلاش کردند که یاس را در میان مردم ترویج کنند؛ این گروه‌ها هرچند به ظاهر انتخابات را تحریم نکردند، اما در جهت ترغیب و تشویق جامعه برای مشارکت تلاشی نکردند. درحالی‌که جامعه از آنها انتظار داشت که نظر خود را درخصوص مشارکت در انتخابات بیان کنند. رویکرد این جریان سیاسی، بر ابهامات سیاسی موجود افزود. حضور و مشارکت فعالانه این جریان سیاسی می‌توانست مشارکت بهتری را در انتخابات رقم بزند.
در مجموع اما رقابت انتخاباتی منطقی و قابل پذیرش بود. انتظار می‌رود براساس نتایج انتخابات، مجلسی شکل بگیرد که بتواند تصمیمات خوبی را در دوره باقیمانده از دولت دوازدهم اتخاذ کند و با اصلاح برخی نواقص بتواند دولت کنونی را تقویت کند. مجلس هم از طریق رفع و رجوع موانع قانونی و هم به واسطه قدرت نظارتی خود در این راستا گام بردارد.
در میان آن جریان سیاسی که اکثریت مجلس بعدی را در اختیار خواهد گرفت، طیف‌های مختلفی حضور دارند؛ امید است آن طیف که از هوشمندی و عقلانیت بیشتری بهره‌مند است، بتواند کنترل و مدیریت مجلس را بر عهده بگیرد.
امروز با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور، مسائل مختلفی پیش روی مجلس یازدهم قرار دارد؛ برداشتن موانع تولید در کشور یکی از اولویت‌های اساسی است که این مجلس باید در دستور کار خود قرار دهد. وجود برخی نگاه‌های معیوب نسبت به منابع و توانمندی‌های داخلی و قدرت ملی و برخی نگاه‌های منفعت‌طلبانه باید مورد توجه نمایندگان قرار گرفته و مورد اصلاح و بازنگری قرار بگیرند.
ایجاد فضای اشتغال و نیز ایجاد فضای امید و نشاط در میان جوانان از مسائل مهمی است که باید از سوی نمایندگان منتخب مورد توجه قرار بگیرد. مجلس بعدی، باید کسانی را که به توانمندی‌های داخلی باور ندارند و به همین سبب تحرک لازم را در جهت حل مسائل کشور ندارند، وادار کند تا نگاه خود را اصلاح کنند.

مجلس آتی همچنین باید این مسئله را نیز در اولویت خود قرار دهد که قوانین دست‌وپاگیر گذشته را برطرف کند و آنها را با قوانین سهل‌تر در راستای ایجاد تولید و اشتغال جایگزین کنند. پیوند دادن سیستم بانکی با تولید و ملزم کردن آن برای ارائه تسهیلات به بخش تولید، ساماندهی به مناطق آزاد اقتصادی که امروز به مبادی ورود کالاهای قاچاق تبدیل شده‌اند، ازجمله مسائلی هستند که باید مورد توجه نمایندگان منتخب قرار بگیرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید