دوباره خوانی بیشتر به کودکان میآموزد
برخی کودکان از والدینشان میخواهند تا برای آنها بارها و بارها یک کتاب را بخوانند و هر بار هم از آن کتاب لذت میبرند. این درخواست شاید درنظر والدین بسیار کسلکننده باشد، اما در حقیقت بچهها با هر بار خواندن کتاب اطلاعات بیشتری کسب میکنند. کودکانی که درخواست میکنند تا برایشان داستانهای تکراری خوانده شود نسبت به بچههایی که یک کتاب را فقط یکبار میخوانند بیشتر از کتاب میآموزند و لذت میبرند.
تحقیقات اخیر دانشگاه «ساسکس» انگلستان نشان داده که دوبارهخوانی کتاب داستان به کودکان کمک میکند تا لغات و کلمات جدیدی را بهدست بیاورند. شاید از نظر والدین این کار بیارزش باشد اما بچهها مانند روز اول از آن لذت میبرند.
«جسیکا هارست» روانشناس و تیم تحقیقاتی او آزمایشی روی بچههای سهساله انجام دادند و 2 کلمه جدید را که هرگز نشنیده بودند به آنها ارائه دادند. پس از گذشت یک هفته برای گروه اول 3 داستان مختلف با همان کلمات جدید و برای گروه دوم تنها یک داستان با همان کلمات جدید گفته شد. پس از یک هفته آنهایی که تنها یک داستان شنیده بودند در بازگویی و بهخاطر آوردن و استفاده از کلمات جدید بسیار بهتر از گروهی بودند که 3 داستان مختلف شنیده بودند.
این یافتهها نشان میدهد کتابهای بیشتری که در خانه هستند اگرچه اطلاعات کودکان را بالا میبرد اما این بهمعنای آن نیست که با خواندن دوباره کتاب یادگیری تازهای اتفاق نمیافتد. این تحقیقات نشان میدهد تعداد کتاب مهم نیست بلکه دوبارهخوانی هر کتاب این امکان را فراهم میکند تا یادگیری بیشتری اتفاق بیفتد.
کودکانی که یک کتاب برای آنها چندبار خوانده میشود قوه ادراک بالاتری نسبت به کودکانی دارند که کتاب برای آنها فقط یک مرتبه خوانده میشود. در واقع کتاب در نخستین مرحله فقط برای کودک نقش یک داستان را دارد و دومین بار است که کودک در ذهن خود به تشریح آن میپردازد و در مراحل بعدی به کسب اطلاعات درباره آن کتاب میرسد. اگر کلمات جدید در متنهای مختلف - مانند گروهی که 3 داستان مختلف برای آنها خوانده شد - به کودکان ارائه شود، بچهها کمتر روی آن تمرکز میکنند و کمتر هم از آن میآموزند؛ بنابراین دوبارهخوانی یک کتاب برای کودکان نهتنها کسلکننده نیست بلکه به آنها بیشتر میآموزد.
منبع: آسوشیتدپرس، نویسنده: ناتاشا برایان