رشد هزینه تمامشده تولید و افزایش قیمت کنسرو و غذاهای آماده
افزایش قیمت محصولات کشاورزی، مواد پروتئینی و ملزومات بستهبندی زمینه گرانی و افت تقاضا در بازار انواع کنسرو و غذاهای آماده را فراهم کرده است. به گزارش همشهری، کنسرو و غذای آماده ازجمله محصولات غذایی است که استفاده از آن بهدلیل گسترش زندگی شهرنشینی و صرفهجویی در وقت افزایش یافته است. با وجود این طی 2 سال اخیر رشد هزینه تمامشده تولید ناشی از گرانی مواداولیه تولید، زمینه افزایش قیمت و افت تقاضای اینگونه اقلام در بازار مصرف را فراهم کرده است. کاهش قدرت خرید طبقه متوسط و پایین جامعه نیز سهم انواع کنسرو و غذاهای آماده در سبد مصرفی خانوارها را کاهش داده و تشدید رکود حاکم بر بازار زمینه افت تولید و صادرات این اقلام را فراهم کرده است. آمار وزارت صمت از وضعیت تجارت محصولات غذایی و آشامیدنی در سال گذشته بیانگر آن است که میزان صادرات این محصولات در سال۹۷ بیش از ۲میلیارد دلار بوده که به لحاظ ارزشی نسبت به سال۹۶ افت ۳ درصد را شاهد بوده است. همچنین طی سال گذشته در مجموع بیش از ۵میلیارد دلار «ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها» وارد کشور شده است که نسبت به سال۹۶ به لحاظ ارزشی افتی بیش از ۲درصدی داشته است.