• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95702
+
-

بازگشت نمایشگاه فروش بهاره

بازگشت نمایشگاه فروش بهاره

شمارش معکوس برای فرارسیدن نوروز 99 آغاز شده و به‌تدریج بازار خریدهای نوروزی مردم برای تامین مایحتاج شب عید گرم‌تر می‌شود. اما بازار شب عید امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد؛ چرا که افزایش قیمت کالاهای اساسی و اقلام مصرفی و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده است تا از هم‌اکنون بسیاری از مردم از خرید برخی مایحتاج شب عید خود منصرف شوند. فشار تورم و تثبیت درآمد حقوق‌بگیران و اقشار کم‌درآمد موجب کوچک‌تر شدن سفره شب عید آنها و حذف برخی اقلام کالایی از سبد خرید روزهای پایانی سال آنها شده است. افزایش چند برابری قیمت اقلام کالایی طی یک سال گذشته در حالی است که متولیان تنظیم بازار نیز هیچ رویکرد تازه‌ای برای مقابله با حذف واسطه‌گری و تأثیر آن بر افزایش نرخ اقلام مختلف کالایی نداشته و در نهایت مجبور شدند تا با وقفه‌ای دوساله بازهم برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره و اجرای طرح فروش فوق‌العاده را برای عرضه مستقیم اقلام کالایی مورد نیاز شب عید مردم در دستور کار قرار دهند. با وجود این انتقادها و نارضایتی برخی مشتریان از کیفیت و قیمت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه‌های فروش بهاره، در آستانه نوروز 99 نیز مسئولان اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران برپایی 7نمایشگاه فروش بهاره و اجرای طرح فروش فوق‌العاده را محور اصلی سیاست‌های تنظیم بازار شب عید امسال در کلانشهر تهران و اجرای این طرح به تناسب نیاز مردم در استان‌های مختلف سراسر کشور اعلام می‌کنند.

شاید شما هم ازجمله کسانی باشید که در سال‌های گذشته با نزدیک شدن به ایام پایانی سال مشکلات ترافیک، شلوغی و هرج و مرج و فشار روحی وجسمی خرید از نمایشگاه‌های فروش بهاره را به جان خریده و رفت‌وآمد به این نمایشگاه‌ها را به‌عنوان راهکاری برای تامین مایحتاج شب عید خود انتخاب کرده‌اید. اما در نهایت در نمایشگاه‌های فروش بهاره، پاییزه و... با کالاهایی مواجه شده‌اید که از نظر قیمت و کیفیت حرفی برای گفتن نداشته و از خرید آن در خرده‌فروشی‌های سطح شهر صرف‌نظر کرده بودید، در نهایت نیز خسته و کوفته با دست خالی به خانه برگشته و ناچار به تامین این اقلام با قیمت بالاتر و کیفیت مدنظرتان از فروشگاه‌های سطح شهر شده‌اید. با همه این کاستی‌ها و اذعان مسئولان اتاق اصناف به مشکلات برپایی نمایشگاه فروش بهاره،  ناکارآمدی اجرای طرح فروش فوق‌العاده به‌عنوان جایگزین اصلی این نمایشگاه‌ها موجب شده تا بار دیگر این مسئولان از بازگشت نمایشگاه‌های بهاره به سرفصل سیاست‌های تنظیم بازار شب عید خبر دهند.

فروش بهاره، هیاهوی بسیار برای هیچ 
تجربه سال‌های گذشته برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره در برخی بوستان‌ها، سازمان گوشت، فرهنگسراها و... با استفاده از پوشش داربست، برزنت، نایلون و... داده که این شیوه عرضه کالا مشکلات زیادی را برای بازدیدکنندگان و حتی فروشندگان به‌دنبال داشته است؛ چرا که با گرم شدن هوا یا بارندگی این نمایشگاه‌های فاقد سیستم تهویه، سرویس‌های بهداشتی، تامین ایمنی  ،سیستم حمل‌ونقل و امکانات رفاهی مناسب شرایطی را برای بازدیدکنندگان رقم زده که موجب شده تا هر ساله با اتمام برگزاری این نمایشگاه‌ها مسئولان از ضرورت چاره‌اندیشی برای جانمایی درست و فراهم کردن امکانات مناسب برپایی آن خبر دهند اما مجددا این وعده را تا فرارسیدن شب عیدی دیگر به فراموشی بسپارند. علاوه بر مشکلات مشتریان و فروشندگان این نمایشگاه‌ها، نرخ اجاره غرفه‌ها و تخصیص غرفه به واحدهای صنفی واجد شرایط نیز بسیار اسف‌بار است؛ چرا که هیچ ملاک مشخصی برای اختصاص این غرفه‌ها به واحدهای صنفی متقاضی وجود ندارد و در برخی موارد زد و بندهای پشت پرده و نه قیمت وکیفیت یا برند تجاری اقلام کالایی عرضه شده در این نمایشگاه‌ها ملاک راهیابی کالاها به این شیوه عرضه مستقیم کالاست و همواره جای خالی برندهای مشهور داخلی در اینگونه نمایشگاه‌ها مشهود بوده است. از سوی دیگر با وجود تأکید مسئولان بر عرضه کالاهای تولید داخل در اینگونه نمایشگاه‌ها، خریداران با انواع کالای بی‌کیفیت چینی و اقلام بنجل داخلی با قیمت‌هایی نه چندان مناسبت مواجه شده‌اند که در نهایت موجب شده تا قید خرید از اینگونه نمایشگاه‌ها را بزنند. گرچه مسئولان اتاق اصناف و متولیان تنظیم بازار، پلمب نمونه کالا با قیمت مصوب بر سر در غرفه‌های فروشندگان را سازوکار مقابله با عرضه کالاهای بی‌کیفیت و گران در این نمایشگاه‌ها می‌دانند اما در نهایت کالاهای عرضه شده به مشتریان به‌خصوص در روزهای میانی و پایانی برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا تناسب چندانی با نمونه کالاهای  پلمب شده ندارد . از نظر قیمت نیز گرچه متولیان بر عرضه اقلام کالایی با تخفیف 5تا 15درصدی نسبت به فروشگاه‌های سطح شهر خبر می‌دهند اما در عمل فاصله قیمت کالاهای پلمپ شده در این نمایشگاه‌ها نسبت به سطح شهر به‌گونه‌ای نیست که انگیزه لازم در مشتریان برای خرید از اینگونه مراکز را ایجاد کند با وجود این مسئولان همواره شلوغی این نمایشگاه و نه میزان خرید یا دست‌های خالی بازدیدکنندگانی که از این نمایشگاه راهی منزل می‌شوند را ملاک قضاوت قرار می‌هند.

برپایی 7نمایشگاه به‌مدت 6روز در تهران 
هفته گذشته رئیس سازمان صمت استان تهران از برگزاری ۷‌نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در نقاط مختلف شهر تهران از ۱۴ تا ۲۰ اسفند خبر داد و تأکید کرد که در شهرستان‌های استان تهران نیز با توجه به جمعیت، یک نمایشگاه بهاره برگزار خواهد شد. به گفته یدالله صادقی در این نمایشگاه‌ها علاوه بر کالا‌های متداول مانند پوشاک، کیف و کفش، در غرفه‌ای نیز کالا‌های اساسی مانند مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز منجمد وارداتی، شکر، برنج، روغن‌نباتی و همچنین محصولات شوینده عرضه خواهد شد. با وجود این وی تأکید کرد که کالا‌های اساسی قیمت مصوب نداشته و اقلام شوینده و بهداشتی نیز براساس قیمت درج شده کارخانه‌ها روی بسته‌بندی محصولات و با تخفیف جزئی عرضه خواهد شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به تخفیف ۱۵درصدی کالا‌های متداول عرضه شده در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم اعلام کرد که نمایشگاه‌های فروش بهاره تهران، در شهر آفتاب واقع در جنوب تهران، مجتمع گوشت در شرق تهران، فرهنگسرای خاوران، ضلع جنوبی مصلای امام‌خمینی‌(ره)، بوستان گفت‌وگو در غرب اتوبان چمران، پارک ارم در غرب تهران و بوستان ولایت در جنوب غربی تهران برگزار می‌شود.  او مسئولیت برگزاری این نمایشگاه‌ها را با اتاق اصناف تهران دانست و افزود: میزان عرضه مواد پروتئینی در نمایشگاه‌های بهاره به استقبال مردم بستگی دارد، زیرا هم‌اکنون بازار گوشت گرم مرغ و گوسفند متعادل است و نرخ کنونی خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ در بازار بین ۱۲ هزار و ۹۰۰ تا ۱۳‌هزار و ۲0۰تومان است. 

بازگشت ناخواسته نمایشگاه‌ها 
رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با همشهری از انجام بررسی‌های کارشناسی برای جانمایی محل‌های مناسب برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره خبر داد و اعلام کرد: در این نمایشگاه‌ها رسته‌های پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات حضور دارند و علاوه بر آن کالاهای اساسی مانند برنج، حبوبات، روغن، قندوشکر و... با نرخ مصوب دولتی عرضه می‌شود. همچنین مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز و مرغ منجمد با نرخ مصوب دولتی توزیع می‌شود و علاوه بر آن در حال رایزنی برای عرضه گوشت گوساله، گاو و گوسفندی و مرغ گرم با تخفیف‌های 10تا 15درصدی نسبت به قیمت‌های تمام‌شده واقعی و با کیفیت مطلوب هستیم. قاسم نوده فراهانی، در مورد علت برپایی مجدد این نمایشگاه‌ها با وجود انتقادات قبلی اتاق اصناف، افزود: مشکلات و کمبود امکانات برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره تهران موجب شد تا اتاق اصناف با برپایی این نمایشگاه‌ها طی 2سال گذشته مخالفت کند اما با توجه به شرایط اقتصادی و گلایه و اعتراض برخی خانوارها که تخفیف‌های ارائه شده در این نمایشگاه‌ها و تفاوت قیمت اقلام نسبت به مغازه‌های سطح شهر برای آنها اهمیت داشته و اثر‌گذار بوده است، تصمیم گرفته شد تا امسال این نمایشگاه‌ها برپا شود. او در مورد قیمت و کیفیت نامناسب کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها افزود: به‌دلیل اینگونه مشکلات مقرر شده تا امسال برپایی این نمایشگاه‌ها به عرضه کالاهای تولید داخل و صرفا توسط واحدهای صنفی دارای پروانه کسب محدوده شده و فروشندگان متفرقه و دلال‌ها حق حضور در این نمایشگاه‌ها را نخواهند داشت. علاوه بر آن کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها باید دارای کیفیت بوده و نرخ آن 10تا 15درصد کمتر از فروشگاه‌های سطح شهر باشد. نوده فراهانی تأکید کرد که کارشناسان اتاق اصناف کیفیت و قیمت این کالاها را ارزیابی و رصد می‌کنند و فروشندگان حق عرضه هیچ‌گونه کالای خارجی دراین نمایشگاه‌ها را ندارند.

ناکارآمدی طرح فروش فوق‌العاده 
رئیس اتاق اصناف تهران در مورد اجرای طرح فروش فوق‌العاده اعلام کرد: برخلاف سال‌های گذشته، امسال طرح فروش فوق‌العاده به واحدهای صنفی منتخب دارای تأیید صلاحیت تشکل‌های صنفی‌ذی ربط محدود می‌شود و به‌زودی بخشنامه و چگونگی اجرای این طرح ابلاغ خواهد شد. نوده فراهانی تاکید کرد: می‌پذیرم که اگر طرح فروش فوق‌العاده در سال‌های گذشته به‌درستی اجرا می‌شد، اکنون نیازی برای برپایی نمایشگاه‌های بهاره وجود نداشت. بر این اساس مقرر شده تا امسال واحدهای صنفی دارای پروانه کسب متقاضی حضور در این طرح، درخواست خود را به اتحادیه مربوطه ارائه کنند که در آن نوع کالا و میزان تخفیف مشخص شده باشد. او در مورد نظارت بر کالاهای عرضه شده در نمایشگاه‌های فروش بهاره افزود: علاوه بر نظارت اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط، اتاق اصناف نیز نسبت به قیمت‌گذاری و پلمب نمونه اقلام کالایی عرضه شده در نمایشگاه‌های بهاره و طرح فروش فوق‌العاده اقدام کرده و در چارچوب گشت‌های مشترک سیار و طرح تشدید بازرسی که از یک ماه پیش شروع شده بر قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده نظارت خواهد کرد.

نبض بازار
 رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با همشهری: مشکلات و کمبود امکانات برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره تهران موجب شد تا اتاق اصناف با برپایی این نمایشگاه‌ها طی 2سال گذشته مخالفت کند، اما با توجه به شرایط اقتصادی و گلایه و اعتراض برخی خانوارها که تخفیف‌های ارائه شده در این نمایشگاه‌ها و تفاوت قیمت اقلام نسبت به مغازه‌های سطح شهر برای آنها اهمیت داشته و اثر‌گذار بوده است، تصمیم گرفته شد تا امسال این نمایشگاه‌ها برپا شود

7 نمایشگاه بهاره در تهران
 امسال نیز برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره از 14 تا 20 اسفند‌ماه در 7نقطه شهر تهران، به‌عنوان نقطه عطف سیاستگذاری مسئولان برای مقابله با گرانی و تنظیم بازار کالاهای مورد نیاز شب عید مردم مدنظر قرار گرفته است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید