• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95703
+
-

تعویض صفحه‌کلاچ خودرو

  کلاچ وسیله‌ای برای قطع و وصل‌کردن انتقال نیرو است که در خودرو وظیفه انتقال یا توقف حرکت چرخشی از یک شیفت به شیفت دیگر را بر عهده دارد. اما چه عواملی باعث خرابی این قطعه خودرو می‌شود و علائم ضعیف شدن و زمان تعویض صفحه کلاچ چیست؟
   دیسک و صفحه‌کلاچ ازجمله قطعات مصرفی خودرو است که دیر یا زود نیازمند تعویض آن هستید. اما عواملی مانند رانندگی با شتاب بالا، واردکردن فشار بیش از حد به‌خودرو در سربالایی، تعداد زیاد سرنشینان یا سنگینی خودرو و نگه‌داشتن بیش از حد پا روی پدال کلاچ خودرو حین رانندگی از عوامل تسریع خرابی دیسک و صفحه‌کلاچ است.
   توجه داشته باشید که دیسک و صفحه‌کلاچ خودرو نیز مانند سایر لوازم یدکی و قطعات مصرفی ازجمله ملزوماتی است که با توجه به سلامت و تعویض به‌موقع آن می‌توانید از تحمیل هزینه‌های اضافی ناشی از گسترش صدمات و انجام تعمیرات سایر بخش‌های خودرویتان شما جلوگیری کنید.
   اغلب رانندگان مبتدی بیش از حد پای خود را روی پدال کلاچ نگه می‌دارند و حتی در سرعت نیز پای خود را به‌صورت آهسته روی کلاچ می‌گذارند تا در مواقع ضروری آن را فشار دهند. این موضوع موجب درگیری صفحه‌کلاچ می‌شود و در طولانی‌مدت شما را مجبور به تعویض آن می‌کند. پس توجه کنید که تماس اندک پای شما با پدال کلاچ هنگام حرکت خودرو نیز موجب کاهش عمر صفحه‌کلاچ می‌شود.
   سفت و خشک شدن پدال کلاچ و از دست دادن حالت ارتجاعی و فنری خود، افزایش دور موتور هنگام حرکت و افزایش نیافتن سرعت، پله‌پله شدن کلاچ به‌دلیل خشکی و خرابی سیم کلاچ، عقب پرت شدن سریع پا هنگام رها کردن پدال کلاچ و صدا دادن دنده‌ها هنگام جا زدن، ازجمله علائم نشان‌دهنده ضعیف شدن و خرابی صفحه‌کلاچ خودرو است.
    اگر خودرو را در دنده یک بگذارید و با رها کردن پدال کلاچ، موتور و اتاق خودرو به لرزه بیفتد یا در صورتی که خودرو را در حالت سکون در دنده2 قرار دهید و با رها کردن پدال کلاچ، خودرو خاموش نشود و حرکت کند و یا اینکه در سربالایی نیمه ‌شدید نیاز به تعویض دنده سنگین به شماره‌های زیاد باشد، زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو فرا رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید