• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95699
+
-

دپوی بیش از 5هزارخودروی وارداتی

دپوی بیش از 5هزارخودروی وارداتی


 با مصوبه سال گذشته دولت زمینه ترخیص 7هزار از بالغ بر 12هزار دستگاه خودروی دپوشده در گمرکات فراهم شد اما هنوز 5هزار و 108دستگاه خودروی وارداتی در گمرکات خاک می‌خورد. با مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو، گفت‌وگو کرده‌ایم.

چند خودروی وارداتی در گمرکات مانده است؟
اکنون 5هزار و 108دستگاه خودرو در گمرکات کشور مانده است که بخشی از این تعداد 228دستگاه خودرو با حجم موتور کمتر از 2500سی‌سی، 73دستگاه خودروی سفارش آمریکا (بی‌ام و، تویوتا کمری، هوندا) و 154دستگاه خودروی با حجم موتور بیش از 2500سی‌سی در گمرک خرمشهر دپو شده است. همچنین از این تعداد 104خودرو قبل از مصوبه 23مهر‌ماه سال93 (ممنوعیت واردات خودروهای بیش از 2500سی‌سی) وارد گمرکات شده است. از مجموع 5هزار و 108دستگاه خودروی مانده در گمرکات، هزارو 100دستگاه فاقد برگه ثبت سفارش است و هزار و 48دستگاه خودروی کمتر از 2500سی‌سی نیز تمامی تشریفات گمرکی را انجام داده و حتی پروانه گمرکی دریافت کرده‌اند اما چون تا تاریخ 16تیر‌ماه 98 قادر به تسویه مبلغ 14میلیارد تومانی قبض انبارداری نبوده‌اند و واردکنندگان به‌دنبال پرداخت اقساطی این مبلغ بوده‌اند، از این تاریخ به بعد اجاره ترخیص از گمرک را نداشته‌اند.

با مصوبه دولت این خودروها ترخیص می‌شود؟ 
مصوبه هیأت دولت برای ترخیص خودروهای دپوشده از گمرکات هنوز اجرایی نشده است. گرچه براساس این مصوبه باید همه 5هزار و 108دستگاه خودروی وارداتی دپوشده در گمرکات ترخیص شود اما این مصوبه با 3ایراد اساسی مواجه است. در این مصوبه اعلام شده که خودروهای مذکور باید دارای برگ ثبت سفارش و قبض انبار باشند، این در حالی است که چنین خودروهایی اساسا در گمرک باقی نمی‌ماند. علاوه بر این حدود 2500دستگاه از این خودروها برگ ثبت سفارش داشته‌اند که به هر دلیلی آرشیو شده‌است یا اینکه براساس روال جاری 2سال قبل، ابتدا خودرو خریداری و سپس ثبت سفارش می‌شد و اکنون باید وزارت صمت برای اینگونه خودروها ثبت سفارش جدید ایجاد کند. همچنین در مصوبه دولت، الزام تخصیص ارز با منشأ بانکی مطرح شده است. گرچه معتقدیم باید منشأ ارز واردات این خودروها مشخص باشد اما هنگام ثبت سفارش این خودروها موضوع منشأ ارز بانکی مطرح نبوده است. علاوه بر این هنوز تکلیف بیش از هزار دستگاه خودرویی که در توقیف مرجع قضایی است مشخص نشده و معلوم نیست در صورتی که با اتمام مهلت سه‌ماهه این مصوبه رأی قضایی این خودروها صادر شود، سرنوشت ترخیص آنها چگونه خواهد بود.

راهکار رفع این ابهامات و تأثیرترخیص  این خودروها بر بازار خودروهای خارجی  چیست؟
مقرر شده تا سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون اقتصادی دولت و وزارت صمت مجددا مصوبه مذکور را بررسی کنند و اصلاحات لازم انجام شود. اما به‌نظر می‌رسد وزارت صمت مخالف ایجاد ثبت سفارش جدید برای ترخیص این خودروهاست. با این روند مصوبه هیأت دولت گره گشای ترخیص حداقل بیش از 3500دستگاه خودروی وارداتی دپوشده در گمرکات نخواهد بود. همچنین ترخیص این خودروها هیچ اثری بر وضعیت بازار خودروهای خارجی نخواهد داشت، چرا که این خودروها متعلق به مردم است و قبلا پیش‌فروش شده و با ترخیص آنها تنها پرونده‌های قضایی مرتبط با آنها بسته می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید