• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95631
+
-

مقابله جهانی با کرونا

ویروس کرونا غیراز چین به حدود 30کشور دیگر جهان هم رسیده است

گزارش
مقابله جهانی با کرونا


افزایش ناگهانی شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در چین و جهش آماری مبتلایان در کره‌جنوبی، طی 48ساعت گذشته نشان داد که این ویروس خیال رام‌شدن ندارد و کشورها باید اقدامات تامینی خود را برای مقابله با آن تشدید کنند.
پس از چند روز کاهش آمار مبتلایان در چین، مقام‌های دولتی این کشور دیروز اعلام کردند تنها طی 24ساعت، هزار و 100نفر به شمار افراد مبتلا به کرونا افزوده شده است. از این تعداد، حدود 500مورد مربوط به زندان‌های چین است. در یک مورد، از میان 2هزار و 77زندانی و زندانبان در زندان مرکزی استان شاندونگ در شرق این کشور، 207نفر مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند. همزمان، در زندان استان هوبی که مرکز آن یعنی شهر ووهان، مرکز شیوع ویروس بوده است، 220مورد ابتلا به بیماری گزارش شده است. بر این اساس، شمار افراد مبتلا به ویروس در چین اکنون به مرز 76هزار نفر نزدیک شده و شمار قربانیان نیز به مرز 2هزار و250نفر نزدیک شده است.
شیوع ناگهانی ویروس در زندان‌های چین نشانه‌ای دیگر برای سرعت بالای انتقال ویروس جدید کرونا در مکان‌های بسته است. همزمان آزمایش 634 سرنشین کشتی تفریحی دیاموند پرنسس که از روز پنجشنبه در بندر یوکوهامای ژاپن پهلو گرفته است، مثبت اعلام شده است. مسئولان بهداشتی ژاپن پس از انتقال جسد 2 نفر از سرنشینان کهنسال این کشتی که در اثر ابتلا به این بیماری درگذشته‌اند، این کشتی را به‌طور کامل قرنطینه کردند. شیوع ناگهانی بیماری در زندان‌های چین و شیوع آن در میان تمامی سرنشینان کشتی دیاموند پرنسس باعث شده تا سازمان‌های بهداشتی جهانی به مردم در مورد افزایش تردد به مکان‌های بسته هشدار دهند.
از سوی دیگر، افزایش شمار افراد مبتلا به کرونا در پایتخت چین باعث وحشت مردم در این شهر شده است. در پکن ابتلای حدود 400نفر به این بیماری گزارش شده که منشا بیشتر آنها 2 بیمارستان در یکی از مناطق پرجمعیت شهر و طی هفته گذشته بوده است. هر2 بیمارستان به‌طور کامل در قرنطینه قرار گرفته‌اند و تردد به آنها منع شده است. شیوع ویروس کرونا در پکن با 22میلیون جمعیت می‌تواند به‌طور کامل چین را فلج کند.
در کنار آنچه در چین و ژاپن در جریان است، افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به کرونا در کره‌جنوبی، باعث تشدید نگرانی‌ها در مورد امکان مهار این ویروس دست‌کم در کوتاه‌مدت شده است. دولت کره‌جنوبی از دیروز وضعیت را اورژانسی اعلام  و اقدامات خود را برای کنترل شیوع ویروس تشدید کرده است. بااعلام 100مورد جدید ابتلا به کرونا، شمار افراد مبتلا در کره‌جنوبی به 204نفر رسیده است. دیروز با مرگ یک زن 50ساله مبتلا به بیماری کرونا در کره‌جنوبی، شمار قربانیان در این کشور به 2نفر رسیده است. بیش از دو سوم افراد مبتلا به کرونا در کره‌جنوبی، 3هفته قبل در مراسمی در یک کلیسای کوچک در شهر دایگو در جنوب این کشور شرکت داشته‌اند. دولت از تمامی افرادی که در این مراسم شرکت داشته‌اند خواسته است خود را در خانه‌ حبس و از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند. طبق اعلام مقامات بهداشتی کره‌جنوبی، زن 50ساله‌ای نیز که دیروز درگذشت، سابقه بستری شدن در بیمارستان روانی شهر دایگو را داشته است. به دستور نخست‌وزیر این کشور تحقیقات گسترده برای شناسایی افراد مرتبط با مبتلایان آغاز شده است. تاکنون بیش از  500 نفر از حدود 5 هزار نفری که در این مراسم شرکت کرده بودند، شناسایی شده‌اند. طبق گزارش رسانه‌های کره‌ای، دست‌کم 400نفر از افراد شناسایی شده دارای علائم بیماری هستند و تحت نظر قرار گرفته‌اند. درصورت مثبت بودن آزمایش این افراد، کره‌جنوبی با یک فاجعه ملی روبه‌رو خواهد شد. دولت کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد تاکنون تمرکزش بر جلوگیری از ورود ویروس از خارج از مرزهای این کشور بوده است، اما با شیوع بیماری در جنوب، اکنون اولویت با مهار ویروس در داخل خواهد بود.



مکث
وضعیت در دیگر نقاط جهان


استرالیا: استرالیا تاکنون 17مورد افراد مبتلا به کرونا داشته است. اغلب افراد مبتلا به ووهان سفر داشته‌اند.
بلژیک: در بلژیک، یک نفر از 9مسافری که به ووهان سفر داشته‌اند مبتلا به ویروس کروناست.
کامبوج: کامبوج یک‌ماه قبل نخستین و تنها مورد ابتلا به بیماری را اعلام کرد.
کانادا: در کانادا 9نفر به کرونا مبتلا شده اند؛ 3نفر در استان اونتاریو و 6نفر در استان بریتیش کلمبیا. یکی از این افراد ایرانی است.
مصر: دولت مصر شمار افراد مبتلا را یک نفر اعلام کرده است. این مورد نخستین مورد در قاره آفریقا به شمار می‌رود.
فنلاند: یک نفر در فنلاند به کرونا مبتلا ست و تحت نظر قرار دارد. این فرد یک زن گردشگر چینی است و 32سال سن دارد.
 فرانسه: نخستین موارد ابتلا به کرونا در اروپا مربوط به فرانسه بوده است. نخستین مورد مرگ هم در این کشور گزارش شد. قربانی یک گردشگر 80ساله چینی بود. 12نفر در فرانسه به کرونا مبتلا هستند.
آلمان: در آلمان 16مورد ابتلا به ویروس گزارش شده است. اغلب این افراد در استان باواریا در جنوب آلمان سکونت دارند. تقریبا تمامی افراد مبتلا، کارکنان یک شرکت خودروسازی هستند که از همکاران چینی خود بیماری را گرفته‌اند.
هند: در هند 3مورد ثبت شده است. هر 3نفر در شهر ووهان دانشجو بوده‌اند.
ایران: ایران دیروز اعلام کرد 18مورد مثبت مبتلا به کرونا دارد. در ایران 4نفر در اثر ابتلا به کرونا درگذشته‌اند.
رژیم صهیونیستی: دیروز شمار افراد مبتلا در سرزمین‌های اشغالی یک نفر اعلام شد. این فرد در کشتی تفریحی که در ژاپن لنگر انداخته حضور داشته است.
ایتالیا: دیروز 3مورد جدید در ایتالیا ثبت شد تا شمار افراد مبتلا به کرونا در این کشور به 6نفر برسد. 2نفر از این 6نفر چینی بوده‌اند.
ژاپن: دولت ژاپن شمار افراد مبتلا به کرونا را 93نفر اعلام کرده است. به این تعداد باید 634نفری را که در کشتی تفریحی دیاموند پرنسس که در بندر یوکوهاما پهلو گرفته است اضافه کرد. تاکنون 2نفر در کشتی و یک نفر در ژاپن قربانی شده‌اند.
مالزی: 22نفر در مالزی مبتلا به کرونا بوده‌اند. طبق اعلام وزارت بهداشت مالزی، 15نفر از این افراد درمان شده‌اند.
نپال: در نپال یک نفر مبتلا به کرونا بوده است. این فرد طی سفر به ووهان به ویروس مبتلا شده است.
فیلیپین: تاکنون 3نفر در فیلیپین مبتلا به کرونا شده‌اند. یک نفر هم در این کشور درگذشته است. این نخستین مورد مرگ خارج از مرزهای چین بود.
روسیه: روسیه 2مورد ابتلا به این بیماری را گزارش داده است. هر 2 مورد چینی بوده‌اند.
سنگاپور: دیروز یک نفر به آمار مبتلایان به کرونا در سنگاپور اضافه شد تا شمار افراد مبتلا در این کشور به 86نفر برسد. از این تعداد 47نفر درمان شده‌اند. 5نفر اما در وضعیت وخیم به‌سرمی‌برند.
کره‌جنوبی: تاکنون 204نفر در کره‌جنوبی به کرونا مبتلا شده‌اند. دو سوم از این افراد در یک مراسم مذهبی در یک کلیسا به این ویروس مبتلا شده‌اند.
اسپانیا: 2نفر در اسپانیا به کرونا مبتلا شده‌اند. هر 2 فرد خارجی هستند؛ یکی آلمانی و دیگری انگلیسی.
سریلانکا: در سریلانکا یک زن 46ساله چینی به کرونا مبتلا ست. این زن از استان هوبی چین به سریلانکا رفته است.
سوئد: در سوئد یک زن مبتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برد. او به ووهان سفر کرده بود.
تایوان: تایوان روز پنجشنبه اعلام کرد 2مورد دیگر از افراد مبتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده‌اند. شمار افراد مبتلا در این کشور اکنون به 24نفر رسیده است.
تایلند: در تایلند 35مورد مثبت شناسایی شده است.
امارات: امارات دیروز 2مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرد تا شمار افراد مبتلا به 11نفر افزایش پیدا کند. امارات نخستین کشور خاورمیانه بود که شیوع کرونا را اعلام کرد.
انگلیس: در انگلیس 9مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است. یک نفر از آنها ساکن لندن بوده‌است. از این تعداد 8نفر درمان شده‌اند.
آمریکا: در آمریکا 26نفر ابتلا ثبت شده است. 11نفر از این تعداد در کشتی دیاموند پرنسس بوده‌اند.
ویتنام: در ویتنام 16مورد ثبت شده است.
لبنان: لبنان دیروز نخستین مورد از ابتلا را اعلام کرد. فرد مبتلا یک زن 41ساله بوده که به ایران سفر داشته است.


شایعات کرونایی در خاورمیانه

تنها پدیده‌ای مانند «ویروس کرونا» می‌توانست توجه افکار عمومی و رسانه‌های خاورمیانه‌ای را از بحران‌های بی‌پایان این منطقه دور کند. به این ترتیب و درحالی‌که درگیری‌های نظامی در یمن از سر گرفته شده، شرایط داخلی عراق همچنان بحرانی است، دولت لبنان با چالش فروپاشی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، تنش‌های نظامی میان روسیه و ترکیه در سوریه ده‌ها کشته بر جای گذاشته و شاید از همه اینها مهم‌تر، تقابل میان تهران و واشنگتن در خلیج‌فارس به مرز بی‌سابقه‌ای رسیده، سر خط رسانه‌های عربی اما چیزی نیست جز انتشار سریع و نگران‌کننده ویروس کرونا در خاورمیانه. از سوی دیگر، شایعاتی مربوط بر ‌خودداری برخی دولت‌ها از تأیید انتشار کرونا در کشورهای عربی، نگرانی‌های مردمی را بیشتر کرده است. هم‌اکنون بیشترین شایعات مربوط به اردن است. به‌رغم تکذیب آمارهای غیررسمی از سوی دولت این کشور، شهروندان اردنی در شبکه‌های اجتماعی مدعی هستند طی روزهای گذشته بیماران مشکوک مبتلا به کرونا در برخی بیمارستان‌های عمان به قرنطینه منتقل شده‌اند. از سوی دیگر، وزارت بهداشت لبنان هم سرانجام روز گذشته ابتلای یک شهروند این کشور به ویروس کرونا را تأیید کرده و از بررسی 2مورد مشکوک دیگر در بیمارستان رفیق حریری خبر داد. به‌گفته سخنگوی وزارت بهداشت لبنان، شهروند آلوده روز پنجشنبه از ایران به بیروت بازگشته است. بر این اساس قرار است مسافران ایرانی بعد از قرنطینه 2 هفته‌ای اجازه ورود به لبنان را داشته باشند.
رژیم صهیونیستی هم روز گذشته اعلام کرد: نتیجه آزمایش یکی از 11شهرک‌نشینی که در قرنطینه قرار گرفته‌اند، مثبت بوده است. این افراد هفته گذشته از کشتی ژاپنی آلوده به کرونا به سرزمین‌های اشغالی بازگشته بودند. علاوه بر لبنان و فلسطین اشغالی، تاکنون مصر و امارات هم موارد ابتلا به کرونا را در خاک خود تأیید کرده‌اند؛ اگرچه تمامی بیماران در این 2 کشور عربی بعد از گذراندن دوره درمانی و بهبود کامل از قرنطینه خارج شدند، با این حال وزارت بهداشت امارات روز گذشته از تأیید 2 مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور خبر داد. شبکه الجزیره در این‌باره نوشت: با توجه به روابط گسترده تجاری میان چین و امارات انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده موارد بیشتری از ابتلا به کرونا در شهرهای بزرگ امارات، نظیر دوبی و ابوظبی کشف شود. تمام اینها در حالی است که کشورهایی نظیر عراق، عربستان، یمن و... تا‌کنون هیچ آماری مبنی بر ابتلای شهروندان خود به کرونا منتشر نکرده‌اند؛ امری که با منطق توسعه این ویروس در خاورمیانه همخوانی ندارد. محمد عبدالله، از معارضین سعودی که طی سال‌های گذشته به فرانسه پناهنده شده با اشاره به این موضوع در توییتر خود نوشت: نهادهای امنیتی سعودی تصور می‌کنند انتشار آمارهای واقعی مبتلایان به کرونا برنامه‌های گردشگری ولیعهد را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد؛ برنامه‌هایی که البته هیچ تناسبی هم با فرهنگ و باورهای شهروندان عربستان ندارند.
همزمان با عدم‌شفافیت برخی دولت‌های عربی، نگرانی‌ها نسبت به ورود ویروس کرونا در میان شهروندان عربی خلیج‌فارس به شکل قابل توجهی رو به افزایش است؛ نگرانی‌هایی که نمود آن را می‌توان در تدابیر شدید دولت کویت برای مقابله با این ویروس مشاهده کرد؛ از لغو پروازها به چین و ایران گرفته تا تشدید اقدامات نظارتی در بنادر و فرودگاه‌ها. عبدالله شایجی، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت با اشاره به این موضوع در صفحه توییتر خود نوشت: کاملا روشن است که کرونا به خاورمیانه رسیده است، در این میان عدم‌شفافیت کشورهایی نظیر عراق یا پاکستان امر بسیار نگران‌کننده‌ای است، چرا که بدون شک شهروندان این کشورها به ویروس مبتلا می‌شوند اما به‌دلیل عدم‌اعلام رسمی آن، محدودیتی بر رفت‌وآمدهایشان اعمال نشده و در نتیجه، زمینه برای انتقال گسترده ویروس به سایر کشورها فراهم خواهد شد. روزنامه الاتحاد امارات نیز با طرح موضوع مشابهی درباره ترکیه نوشت: با وجود آنکه طی هفته‌های گذشته نزدیک به 10مورد مشکوک به کرونا در شهر استانبول مورد بررسی قرار گرفته‌اند اما این کشور تاکنون هیچ موردی از ابتلای رسمی به کرونا را تأیید نکرده است. آیا دولت ترکیه به‌دلیل نگرانی از موقعیت گردشگری این کشور از انتشار آمار رسمی مبتلایان به کرونا خودداری می‌کند؟ 
از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی روز گذشته برای چندمین بار نسبت به تبعات شیوع ویروس کرونا در کشورهایی نظیر یمن، سودان یا نوار غزه هشدار داد. به گفته سخنگوی این سازمان، فقدان زیرساخت‌های بهداشتی استاندارد و یا تخریب بخش قابل توجهی از این زیرساخت‌ها در اثر جنگ و تروریسم می‌تواند مقدمه فاجعه انسانی جدیدی باشد، چرا که این کشورها به هیچ عنوان برای مقابله اساسی با شیوع ویروس کرونا آمادگی ندارند.


تجربه استرالیا در مقابله با کرونا

دولت استرالیا به اقداماتی برای کاهش حضور مردم در کنار هم رو آورده است. لغو برنامه‌های عمومی، ترغیب افراد و شرکت‌ها برای دورکاری و تعطیلی مدارس و دیگر مراکز آموزشی، نخستین اقداماتی بوده که در استرالیا انجام شده است. دولت پیام‌های بهداشتی را از طریق پیام کوتاه برای شهروندان ارسال می‌کند. برنامه‌هایی برای مقابله با شیوع بیماری درصورت آلوده شدن بیمارستان‌ها آماده شده است. تمام بیمارستان‌های استرالیا با توجه به تجربه‌خود در شیوع آنفلوآنزای خوکی در سال 2009، برنامه مقابله مختص به‌خود را دارند. در پی این تجربه، کلینیک‌های تب در بیمارستان‌ها ایجاد شده‌اند که وظیفه قرنطینه بیماران را دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید