• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95563
+
-

روز انتخاب ملت

معاون اول: جای گله‌ها و مسائلی وجود دارد که باید بعد از انتخابات به‌صورت جدی به آنها پرداخته شود. باید به این فکر بکنیم که انتخابات باشکوه برگزار شود - وزیر خارجه: شاید فکر می‌کردیم اگر افراد بیشتری تأیید صلاحیت می‌شدند، حضور بیشتری در انتخابات شکل می‌گرفت اما امروز زمان آن بحث نیست - وزیر دفاع: مجلس قدرتمند و در عین حال حامی وحدت داخلی، می‌تواند به قدرت ایران بینجامد. در این دوره دشمن تمام تلاش خود را انجام داده تا حضور مردم را مخدوش کند

 تبلیغات به نقطه صفر رسید و فردا نوبت مردم است که ترکیب یازدهمین مجلس پس از انقلاب اسلامی را تعیین کنند؛ مجلسی که می‌تواند پس از 4سال خروجی آن رد صلاحیت 75نفر از نمایندگانش باشد یا مجلسی باشد که با همراهی دولت، راه را برای مصالح ملی باز کند. مجلسی می‌توان تشکیل داد که وقت را برای سرمایه‌گذارهای خارجی بکشد یا مجلسی می‌توان ساخت که مصلحت ملی، منافع ملی را بشناسد، می‌توان نماینده‌ای به مجلس فرستاد که در زد و بندهای سکه و خودرو خود را درگیر نکند، می‌توان نماینده‌ای به مجلس فرستاد که در بحبوحه مذاکرات، دست فرستاده‌های ایران را برای دشمن باز نکند، می‌توان رأی داد، خوب انتخاب کرد و مجلسی ساخت که وقتی دولت مستقر فریاد می‌زند برای حل بخشی از مسائل اقتصادی نیازمند تفکیک و تشکیل یک وزارتخانه مجزا هستیم، دست دولت را نبندد. فردا مردم طرح نو می‌اندازند. این یک روی سکه است، روی دیگر ماجرا پیوند مشارکت ملی و امنیت ملی است؛ چنانچه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در دعوت از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی، گفت: شاید فکر می‌کردیم اگر افراد بیشتری تأیید صلاحیت می‌شدند، مردم حضور
بیشتری در انتخابات و انتخاب بیشتری داشتند. اما امروز زمان آن بحث نیست. امروز زمان این است که به آمریکایی‌ها بگوییم سیاست فشار حداکثری‌تان شکست خورده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امیدوارم دوم اسفند از نظر کمیت مشارکت، بهترین مشارکت باشد، خاطرنشان کرد: از نظر کیفیت انتخاب هم، مردم باید بهترین کیفیت انتخاب را داشته باشند و ان‌شاءالله در روزهای بعد از دوم اسفند، شاهد پذیرفتن واقعیت توسط آمریکا باشیم. همانطور که این مردم در مراسم رفراندوم تشییع شهید بزرگوار ما سردار سلیمانی نشان دادند، سیاست‌های آمریکا را نمی‌پذیرند و در برابر سیاست‌های آمریکا از مردم و کشورشان دفاع می‌کنند و بهترین نشانه این دفاع، حضور در انتخابات است.
وی با بیان اینکه از زمانی که تحریم‌ها اعمال شد، آنها به دولت آمریکا گفتند 2، 3ماه دیگر این تحریم‌ها باعث می‌شود حکومت ایران سرنگون شود، اظهار داشت: هنوز هم یک فرد نادانی مانند آقای پمپئو به ترامپ می‌گوید حکومت ایران در فاصله چند ماهه سرنگون می‌شود. ما که می‌دانیم او اشتباه می‌کند و مردم حامی حکومت هستند. حال ممکن است هر کدام از ما دلخوری‌هایی درباره انتخابات داشته باشیم. ظریف با اشاره به اثر مشارکت مردم در عرصه سیاست خارجی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم همکاران من در سیاست خارجی را تقویت کنیم که بتوانند در حوزه سیاست خارجی با جدیت بیشتری جلوی تحریم‌ها را بگیرند، باید آمریکا را مجبور کنیم که به پای میز مذاکره برگردد، نه مذاکره دوجانبه، بلکه مذاکره‌ای که آمریکا آن را ترک کرد و آن مذاکره ۱+۵ است.
از سوی دیگر معاون اول رئیس‌جمهور هم ابراز امیدواری کرد مجلسی قوی شکل بگیرد تا بشود برای حل مسائل کشور گام‌های جدی‌تری بردارند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا دولت به‌عنوان مجری قانون اساسی از پتانسیل‌های قانون اساسی برای بیان اعتراضات خود نسبت به روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس استفاده کرد، گفت: الان دیگر زمان این حرف‌ها گذشته و باید به این فکر کنیم که دوم اسفند باشکوه برگزار شود؛ جای گله‌ها و مسائلی وجود دارد که باید بعد از انتخابات به‌صورت جدی به آنها پرداخته شود، شاید به یکسری راهکارهایی هم دست یافتیم. وزیر دفاع نیز با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات برای کشور امنیت‌آفرین است، گفت: در این دوره دشمن تمام تلاش خود را انجام داده تا حضور مردم را مخدوش کند؛ درحالی‌که ما دشمن را یکپارچه می‌بینیم.
امیر حاتمی افزود: گزارشی را می‌دیدیم که می‌گفت کنگره آمریکا تقریبا به ازای هر روز کاری خود یک طرح علیه جمهوری اسلامی ایران داشته و در یک سال گذشته حدوداً ۱۱۵ طرح علیه جمهوری اسلامی ایران داشته که برخی از آنها تصویب شده و برخی تصویب نشده است.
وزیر دفاع با بیان اینکه در چنین شرایطی داشتن یک مجلس قدرتمند، دشمن‌شناس، بصیر و در عین حال حامی انسجام و وحدت داخلی می‌تواند به قدرت مردم افزون شود، گفت: ان‌شاءالله با این کار یک‌بار دیگر حمایت و پشتیبانی مردم از جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد خورد.

قهر با انتخابات و نمایندگان اقلیتی

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه مردم باید بدانند چه حضور پیدا کنند و چه حضور پیدا نکنند، انتخابات مجلس برگزار می‌شود و بهتر است از میان کاندیداهای موجود انتخاب کنند، به همشهری گفت: فارغ از اینکه چنددرصد از مردم در انتخابات شرکت کنند، واقعیتی که وجود دارد این است که مجلس کار خودش را انجام می‌دهد. مجلس اختیارات گسترده‌ای دارد و هرچه نمایندگان قوی‌تر باشند و پشتوانه رأی بالاتری داشته باشند، مجلس قوی‌تری خواهیم داشت.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه همچنین با اشاره به اینکه بودجه این مملکت در مجلس تعیین تکلیف می‌شود، تصریح کرد: مجلس حداقل دارای 5ابزار نظارتی مستقیم و جدی است، ضمن اینکه تنها نهاد قانونگذاری در کشور است. من معتقدم قهر با انتخابات و قهر با صندوق رأی به ضرر مردم تمام می‌شود و درنهایت کسانی رأی می‌آورند که به‌جای اینکه نماینده اکثریت جامعه باشند، نماینده اقلیتی از جامعه هستند و درنهایت نیز دود این موضوع به چشم مردم می‌رود.
او با اشاره به انصراف خود از رقابت‌های دور بعدی انتخابات یادآور شد: من جزو نمایندگانی هستم که برای مجلس یازدهم ثبت‌نام نکردم و ناراحت هم شدم از اینکه برخی نمایندگان بسیار فعال، جوان و متعهد این دوره ردصلاحیت شدند. افرادی بودند که من دوست داشتم باشند ولی رد صلاحیت شدند. با وجود این معتقدم هرکسی و هرنهادی مسئولیت خودش را دارد و ما هم مسئولیت داریم در انتخابات حضور پیدا کنیم تا از میان گزینه‌های موجود افراد قوی‌تری به مجلس بروند.

در این انتخابات هستیم

احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت با بیان اینکه نگاه اصلاح‌طلبان به انتخابات بر مبنای قهر و تحریم نیست، گفت: قهر و گوشه‌گیری با مشی اصلاح‌طلبی مغایر است. صحبت اصلاح‌طلبان این است که نامزد ندارند ولی در انتخابات حضور دارند و مردم را هم به حضور در پای صندوق‌ها تشویق کرده‌اند. شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم در بیانیه‌اش تصریح کرد که مسیر انتخابات و صندوق مطمئن‌ترین مسیر رسیدگی به اهداف اصلاح‌طلبانه است.
حکیمی‌پور افزود: شورای نگهبان در انتخابات مجلس یازدهم دست اصلاح‌طلبان را باز نگذاشت تا با همه توان به میدان انتخابات بیایند ولی شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دست احزاب را بازگذاشت تا اگر در تهران و شهرستان‌ها نامزدهایی دارند، آنها را معرفی کنند. این احزاب کمک می‌کنند که یک رقابت شکل بگیرد؛ هرچند که این یک رقابت کاملا عادلانه نیست، چراکه ما نتوانستیم همه توانمان و کاندیداهایمان را به میدان بیاوریم. ولی در عین حال در این انتخابات هستیم و اصلاح‌طلبان به کسانی که صالح می‌دانند رأی می‌دهند. این عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: این انتخابات نیز مانند دوره‌های گذشته است و مسئله حاد نیست. متأسفانه فضا برای اصلاح‌طلبان تنگ شده است. اصلاح‌طلبان شاید بتوانند حتی در این دوره نیز با استفاده از شکافی که میان اصولگرایان ایجاد شده، به نفع خود بهره‌برداری کنند و بتوانند کرسی‌هایی را به‌دست بگیرند که فضای مجلس یکدست نشود و صدای همه جریانات در قوه مقننه شنیده شود.

به نامزدهای مطرح رأی بدهیم

مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه صندوق‌های رأی مهم‌ترین مسیر برای اصلاحات در کشور است، گفت: بحث حضور در انتخابات استدلال صغری و کبری دارد و استدلال کبرای آن هم که صندوق‌های رأی مهم‌ترین مسیر برای اصلاحات است درست است، و به‌طور طبیعی نباید گذاشت این جایگاه، روند و راهی که وجود دارد برای مردم مسدود شود، چون ممکن است مهم‌ترین راه دمکراسی کشور دچار اخلال شود.
درایتی با طرح این سؤال که آیا وقتی شورای نگهبان در مسیر کم‌اعتبار و حتی بی‌اعتبار کردن صندوق‌های رأی گام برداشته، مشارکت حداکثری باز هم به نفع مردم خواهد بود، پاسخ داد: صندوق مهم‌ترین مسیر ماست ولی در عین حال نباید بگذاریم صندوق‌های رأی از اعتبار، جایگاه و تأثیرگذاری خودش خارج شود. اصلاح‌طلبان بر همین مبنا نیز اعلام کردند با قوت ورود پیدا می‌کنیم و اگر نامزدهای مطرح و قابل‌قبولی وجود داشت فهرست می‌دهیم، وگرنه محذور هستیم و طبیعتا نمی‌توانیم در زمینی بازی کنیم که ممکن است ادامه قضیه به نفع مردم و جامعه و حتی روند مردم‌سالاری در کشور نباشد.
او تصریح کرد: البته در این تحلیل برخی دوستان اصلاح‌طلب به هر دلیلی تفاوت سلیقه‌هایی دارند و بر همین مبنا نیز مجموع جمع‌بندی شورای‌عالی اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسید که هرجا امکان رقابت وجود داشت باید بجد ورود کنیم و هرجا که امکانش وجود نداشت، طبیعتا فهرست نخواهیم داد؛ یعنی کسانی را به مردم معرفی نمی‌کنیم که بعد نتوانیم مسئولیت عملکرد آنها را بپذیریم و این باعث یأس بیشتر مردم می‌شود. این خط‌مشی و جهت‌گیری کلی اصلاحات بود ولی به احزاب اجازه داده شد تا اگر در ارزیابی‌های خود به افرادی رسیدند که چارچوب مدنظر این احزاب را داشتند، منهای شورای‌عالی اصلاح‌طلبان بتوانند تصمیم مقطعی برای خودشان بگیرند. طبیعتا این جهت‌گیری به‌خاطر شرایط فعلی کشور است.

 روحانی: با هم مشکلات را حل می‌کنیم


رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ایران با حضور همیشگی خود در صحنه بارها حماسه‌آفرینی کرده و دشمنان را مایوس کرده‌اند، گفت: روز دوم اسفند مردم باید با حضور در پای صندوق‌های رأی دوباره افتخار و حماسه جدیدی بیافرینند. حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه مجلس برای ما مهم است و مسائل مهمی در کشور داریم که با هماهنگی مجلس و دولت قابل حل است گفت: در حال تحریم و فشار شدید استکبار جهانی هستیم. باید این تحریم را بشکنیم یا نه؟ باید زندگی مردم را سهل‌تر کنیم یا نه؟ باید بسیاری از ساختارها را در این شرایط تغییر دهیم یا نه؟ چه‌کسی باید این کار را انجام دهد؟ دولت به تنهایی نمی‌تواند، قوه قضاییه هم به تنهایی نمی‌تواند، باید همه با هم کنار یکدیگر قرار بگیریم، دولت با مجلس باید در کنار هم قرار بگیرند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی گفت: اگر بناست مشکلات اقتصادی مردم کم شود، نمی‌گویم تمام شود، اگر بناست تحریم برداشته شود که باید این کار را در حد توان انجام دهیم. اگر بناست تولید افزوده شود و اگر بناست در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شویم راهش چیست؟ راهش کار دولت و مجلس و هماهنگی با هم است. امروز در مسائل اقتصادی نیاز داریم که هم با مجلس فعلی (مجلس دهم) و هم فردا با مجلس یازدهم‌، با هم مشکلات را حل کنیم. روحانی گفت: ما لوایح مهمی را برای شفافیت، مبارزه با فساد و تعارض منافع به مجلس شورای اسلامی دادیم. اینها را باید با هم بنشینیم و تصویب کنیم. ممکن است برخی از آنها در همین مجلس تصویب شود و برخی از آن برای مجلس بعدی بماند پس همه با هم باید در این زمینه تلاش کنیم و این برای ما مهم است. مسئله بسیار مهم دیگر شکستن حصر ایران و شکستن تحریم است. تحریم یک عمل تروریستی و ظالمانه علیه ملت ایران است و هیچ‌کس هم نمی‌تواند بگوید که تحریم اثر ندارد. اینکه گفته شود تحریم هیچ اثری ندارد و دولت باید قوی باشد، این به‌معنای تنزیه آمریکا و بالاترین حمایت از آمریکاست. رئیس‌جمهور گفت: چگونه باید آمریکا را پای میز مذاکره بکشانیم؟ راه آن وحدت و اتحاد و قدرت ماست. باید به آمریکایی‌ها نشان دهیم که توانمند و قدرتمند هستیم. باید نشان دهیم ملت ما ملت بزرگی است که صبور و شکور است. بالاترین صبرها را دارد و بالاترین قدردانی را از مخلصان و خادمان خودش انجام می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید