• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 30 بهمن 1398
کد مطلب : 95462
+
-

رئیس کمیته بودجه شورای شهر در گزارشی اعلام کرد

فهرست بلند تخلفات شهرداری در سال 93

در جلسه دیروز شورای شهر تهران عنوان شد که وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران برای انتقال اسناد اراضی فوقانی راه‌آهن تهران- تبریز به توافق رسیده‌اند

فهرست بلند تخلفات شهرداری در سال 93

مجید جباری _ خبر‌نگار

ارائه گزارش مشکلات و تنگناهای مردم محله‌های پایتخت از سوی شورایاری‌های مناطق، پس از وقفه‌ای کوتاه، دیروز بار دیگر در صحن شورای شهر از سر گرفته شد. بر همین اساس، پس از بررسی صورتجلسات کمیسیون نامگذاری معابر و خیابان‌های تهران و رأی اعضای شورا به برخی از این تغییر نام‌ها، حسن آقاجانی، رابط ستاد شورایاری منطقه17با حضور در صد و نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران گزارشی را درباره چالش‌های اهالی این منطقه مطرح کرد. محور صحبت‌های رابط ستاد شورایاری منطقه17درباره بلاتکلیفی پروژه‌ای بود که کام شهروندان ساکن در منطقه را تلخ کرده است. پروژه ملی فضای فوقانی راه‌آهن تهران - تبریز از سال 1386آغاز شده و با توجه به افتتاح پروژه در خردادماه 92این طرح عملا ناتمام و بلاتکلیف مانده است. حسن آقاجانی، رابط ستاد شورایاری منطقه17در تشریح مشکلات منطقه گفت: «شروع نشدن طرح نیلوفری و همکاری نکردن سازمان‌های درگیر طرح، مردم را با مشکلاتی مواجه کرده و شهروندان از این موضوع گلایه دارند.» او به فرصت‌های طرح نیلوفری هم اشاره کرد و افزود: «طرح نیلوفری موجب افزایش سرانه خدماتی و فضای سبز در منطقه می‌شود. این طرح همچنین ارتباط خوبی را در شمال و جنوب منطقه ایجاد کرده و گسست فرهنگی ایجاد شده بین دوطرف خط راه‌آهن را برطرف می‌کند. از سوی دیگر این پروژه ملی، ترافیک منطقه را کاهش و ارتباط منطقه را با خارج از منطقه و مرکز آسان می‌کند. ضمن اینکه با تسهیل ارتباط شرق و غرب و ارتباط با بزرگراه‌های آیت‌الله سعیدی و شهید نواب، بن‌بست‌های منطقه را کاهش می‌دهد و سبب رونق اقتصادی منطقه می‌شود.»

50درصد بافت منطقه17، فرسوده است
بافت فرسوده و چالش‌های مربوط به آن، دیگر محور گزارش رابط ستاد شورایاری منطقه17در شورا بود. او در این زمینه گفت: « منطقه17، 822هکتار مساحت تهران را به‌خود اختصاص داده که از این مساحت 320هکتار دارای بافت فرسوده از نوع اول، دوم و سوم هستند. از این مساحت 29درصد، در حدود150هکتار بافت فرسوده از نوع اول با شاخص‌های معابر طولانی و کم‌عرض و بن‌بست است که عملا هرگونه خدمت‌رسانی و امدادرسانی را دچار مشکل کرده است. همچنین 170هکتار از مساحت منطقه، بافت فرسوده و بافت ناپایدار از نوع دوم و سوم است که این مساحت نظر به قدمت ساخت و غیرمهندسی‌ساز بودن، استفاده از مصالح غیراستاندارد و زمین‌های سست و عبور گسل شمال تهران و گسل ری و تراکم جمعیتی این منطقه، مشکلات را دوچندان کرده و با این اوصاف، 50درصد از مساحت منطقه در بافت ناپایدار قرار گرفته است.»
آقاجانی در ادامه گزارش شورایاری منطقه 17 بیان کرد: «عبور تعداد زیادی قطار در این مکان باعث ناامنی ساکنان، خصوصاً کودکان شده و مکان و فضای امن جهت آسیب‌های اجتماعی ایجاد کرده است. ضمن اینکه ابلاغ دیرهنگام بودجه و اعتبارات تا تیرماه باعث شده از پیمانکار به پروژه برسیم و همین امر، گران شدن پروژه‌ها و کاهش کمیت و کیفیت خدمات و همچنین کاهش نظارت در ارائه خدمات را به‌دنبال داشته است.»

واکنش شورا به مشکلات منطقه 17
پس از ارائه گزارش شورایاری منطقه‌17 در صحن شورا، هر یک از اعضا درباره مشکلات منطقه صحبت کردند و به این مشکلات واکنش نشان دادند. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران در واکنش به مشکلات اهالی منطقه درخصوص طرح نیلوفری، از توافق وزارت راه و شهرداری برای تبادل اسناد مالکیت محور نیلوفری خبر داد و اظهار کرد: « هم در سال ۹۸ و هم در سال ۹۹ بودجه خوبی برای این طرح درنظر گرفته شده است و وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و راه‌آهن نیز درخصوص تبادل اسناد مالکیت به توافق رسیده‌اند. این درحالی است که تا پیش از این، به‌دلیل آنکه امکان مالکیت فراهم نبود، امکان استفاده از بودجه در حوزه اجرایی را نداشتیم اما با این اقدام توانستیم بودجه لازم برای این اقدام را عملیاتی کنیم.»احمد مسجد جامعی در واکنش به گزارش شورایاری منطقه‌17 بیان کرد:« وضعیت سکونتگاهی در منطقه‌۱۷ طی ۱۰ سال گذشته بهبود یافته است. ۱۰ سال پیش نیز شورایاری منطقه گزارشی ارائه داد که مقایسه گزارش امروز(دیروز) با آن نشان می‌دهد برخی مسائل که در آن زمان دغدغه منطقه بوده دیگر وجود ندارد.از جمله مشکلات موجود می‌توان به فاضلاب شهری در آن زمان اشاره کرد که حل شده و سیاستگذاری شهرداری و آبفا در این زمینه مؤثر واقع شده و مسئله روشنایی نیز در منطقه ۱۷ حل شده است.» او درباره فضاهای بی‌دفاع شهری و گاراژهای متروکه در منطقه ۱۷ گفت:« اگر به این فضاهای بی‌برنامه توجه شود تبدیل به کارگاه‌ها و پاساژهای جدید می‌شوند و کمکی به فضای سبز و افزایش سرانه‌های خدماتی منطقه نخواهند کرد.»

عدم‌تحقق‌پذیری طرح‌های محور نیلوفری 
علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران هم در واکنش به سخنان شورایار منطقه‌17 خاطرنشان کرد: « در بررسی‌های انجام شده در کمیته معماری و طرح‌های شهری به این نتیجه رسیدیم که مسئله این محور تملک و توافق با وزارت راه و شهرسازی نیست و اینگونه بحث‌ها حل شده است. درخصوص این محور، نه طرح پیشین و نه طرحی که بعداً از طریق فراخوان تهیه شد، هیچ کدام طرح اقتصادی نیست ‌و قابلیت تحقق‌پذیری ندارد. متأسفانه شهرداری این خطا را به‌طور مداوم تکرار و برای تهیه طرح‌های این چنینی قبل از امکان‌سنجی‌های اقتصادی، طرح‌های کالبدی را تهیه می‌کند و در اکثر موارد هم به نتیجه نمی‌رسد. از این‌رو به‌نظر می‌رسدکه درخصوص این محور، منطقه و معاونت مربوطه باید روی تحقق‌پذیری این طرح تمرکز کنند.»

 سرانه اندک فضای سبز منطقه ۱۷ 
زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اما در واکنش به گزارش شورایاری منطقه 17به سرانه اندک فضای سبز در منطقه اشاره کرد و در این‌باره به شهرداری منطقه تذکر داد. او اضافه کرد: «سرانه فضای سبز در منطقه ۱۷ معادل7.3مترمربع است. در واقع این منطقه یکی از مناطق کم برخوردار و فقیر به شمار می‌رود. هرچند در سال‌های اخیر اقداماتی انجام شده اما برای ایجاد فضای سبز شاهد هیچ خروجی مناسبی در منطقه نبوده‌ایم. به همین‌خاطر، در این زمینه، کمیسیونی تشکیل و اعتباراتی هم مشخص شده است؛ اما با این حال، هیچ اقدامی از سوی منطقه ۱۷ گزارش نشده است. از این‌رو انتظار می‌رود شهردار منطقه با حضور فعال در این زمینه به این موضوع رسیدگی کند. همچنین از شهردار منطقه می‌خواهم پس از بررسی‌های لازم، زمینه تملک املاک برای تبدیل‌شدن به فضای سبز را فراهم کند.»

فرسودگی و ریزدانگی، تهدیدی برای تاب‌آوری شهری
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز پس از شنیدن گزارش شورایاری منطقه 17گفت: « وجود معابر کم‌عرض و بافت ریزدانه املاک به‌شدت فرسوده و غیرقابل نفوذ، ازجمله مولفه‌های تهدید پایداری و تاب‌آوری شهری این منطقه، در برابر حوادث غیرمترقبه همچون زلزله و... است. به همین‌خاطر باید با تشویق و ترغیب مردم و با درنظر گرفتن امتیازات تشویقی و تسهیلات، زمینه‌های نوسازی بافت فرسوده را فراهم کنیم.» او در عین حال به ظرفیت‌های منطقه هم اشاره کرد و افزود: «مراکز تجاری فروش لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین، مرکز مصنوعات آلومینیومی، بازار کیف و کفش امین‌الملک و بازار مبل یافت‌آباد، ازجمله مهم‌ترین مراکز اقتصاد شهری منطقه به شمار می‌آیند. توسعه بازارها با محوریت پاسخ به نیازهای طبقه متوسط شهر تهران و شهرهای همجوار، می‌تواند نقش مؤثری در رشد و توسعه اقتصاد شهری و کارآفرینی در این منطقه داشته باشد.»

فهرست تخلفات بلند سال 93
یکی از بحث‌های جالب دیروز به گزارشی مربوط می‌شود که فراهانی درباره وجود تخلفات مالی و قراردادی در صندوق بازنشستگی طی سال 93 شهرداری تهران ارائه کرد. به گفته او، ‌رسیدگی  نهایی و ممیزی حساب شهرداری‌ها به وسیله شورای اسلامی شهر از طریق بررسی گزارش‌های مالی و گزارش حسابرسان مذکور و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیری‌های لازم بر اساس مقررات قانونی انجام می گیرد. فراهانی گفت:« در گزارش  حسابرس منتخب شورا  موارد متعددی از تخلف در سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اشاره شده است.  در ارزیابی  کلی صورت های مالی و گزارش حسابرس منتخب شورا درباره این سازمان، عدم رعایت شفافیت در صورت های مالی و قراردادها و نیز مباحث مالیاتی مکررا مشاهده گردیده است ، همچنین عدم پایبندی به رعایت اساسنامه نیز در این سازمان و مصوبات شورای شهر تهران مشهود است سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران خلاف قاعده و قانون املاک متعددی را بر خلاف مصوبات و الزامات قانونی مصوب شورای اسلامی شهر تهران را به افراد، شخصیت های حقیقی، حقوقی و افراد متعدد واگذار کرده که دستگاه قضایی لازم است نسبت به این موارد ورود پیدا کند.»  او اضافه کرد: «فهرست تخلفات خیلی بلند است که مهم ترین آنها پلاک های ثبتی متعلق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که به مبلغ 54 میلیارد تومان بدون رعایت آیین نامه و قوانین و مقررات و عدم رعایت قیمت رسمی کارشناسی تملک شده است. همچنین داد و ستد پلاک‌های ثبتی متعدد به اشخاص حقیقی و حقوقی بدون ضوابط و مقررات واگذار شده است. دیگر بدهی سازمان به اداره کل امور مالی شهری تهران است.
این گزارش موارد متعددی از تخلف در سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اشاره شده؛ ضمن اینکه واگذاری‌های غیرقانونی متعدد املاک شهر تهران که متعلق به مردم تهران است در این گزارش آمده است.»
 پس از قرائت گزارش حسابرسی از سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، برخی اعضای شورای شهر درباره این گزارش و تخلفاتی که در آن عنوان شده، سخن گفتند. شهربانو امانی بیان کرد:«به‌رغم تلاش‌ها برای شفافیت، بدنه‌ای فربه، موجب شد که امروز بگویند تخلفاتی به مراجع ذیربط نرسیده است. جالب اینجاست که ما حاشیه امن نداریم اما افرادی که تخلف کرده‌اند، از حاشیه امن برخوردارند.»
زهرا صدراعظم نوری نیز نسبت به عملکرد سازمان املاک و مستغلات طی دوره گذشته انتقاد کرد و گفت: «اگر از زاویه مردم به قضییه نگاه شود، مردم با رأی ندادن‌ها به افراد قانون‌گریز نشان می‌دهند که باید در این رابطه عمل جدی صورت بگیرد. از سوی دیگر مسئولان، از شهرداری گرفته تا دستگاه‌های نظارتی و قضایی باید نسبت به این گزارش اقدام جدی انجام دهند؛ چراکه گزارش بیانگر ده ها تخلفی است که در دوره گذشته مدیریت صورت گرفته است. البته باید از همکاران‌مان در شورای پیشین (چهارم) سوال کرد که با وجود زحمت‌های فراوان چگونه است که گزارش حسابرسی سال 93، 94 و 95 را تهیه نکرده‌اند؟ این سال‌ها اوج اقدامات شهرداری بوده است.» او تاکید کرد که این تنها گزارش یک‌سازمان برای یک‌سال است و شهرداری 42معاونت و سازمان و شرکت تابعه دارد. نوری افزود: «با این حساب باید حدیث مفصل خواند از این مجمل.» 
 حجت نظری  اما گفت:«حق شهروندان تهرانی است که بدانند چه‌کسی به آنها خدمت و چه‌کسی خیانت کرده است؛ بنابراین شهرداری باید با اهتمام بیشتر، پرونده‌های تخلفات صورت گرفته را در اولویت پیگیری قرار دهد.» علی اعطا، دیگر عضو شورای شهر تهران هم با بیان اینکه «۸۰۰ پرونده تخلف در شهرداری تهران بلاتکلیف مانده است» به این گزارش واکنش نشان داد. در نهایت اما با وجود اینکه محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر با رأی اعضا، وقت جلسه را یک ساعت تمدید کرده بود، ادامه بررسی این گزارش به جلسه 200پارلمان شهری تهران موکول شد.

تذکرها

سید آرش حسینی میلانی

ارتفاعات توچال جنوبی به‌عنوان یکی از نمادهای مهم میراث طبیعی تهران، از گذشته تحت حفاظت شهرداری به‌عنوان حریم شمالی پایتخت بوده است.متأسفانه معدن سنگ سبز، واقع در کوی فراز، در منطقه ۲ شهرداری، اخیرا مجددا فعال شده و بیم آن می‌رود که فعالیت این معدن، تخریب کوهستان را شدت بخشیده و در ایام بارندگی، خطر سیلاب را برای مناطق کوهستانی پایین دست ایجاد کند. بنابراین به شهرداری تهران تذکر می‌دهم، در اسرع وقت عملیات معدن‌کاری را در منطقه مذکور متوقف و گزارش دقیقی درباره احیای منابع طبیعی عرصه مذکور به شورای شهر ارسال کند.

سید محمود میرلوحی

از برخی مقامات سازمان بازرسی کل کشور شنیده شده که حدود ۸۰۰ شکایت در گذشته از شهرداری به محاکم قضایی واصل شده که جزئیات آن مشخص نیست. برمبنای اجرای بند ۱۷ ماده ۸۰ قانون تشکیلات شوراها بر موضوع نظارت بر حُسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری تأکید شده است.بنابراین انتظار می‌رود شهرداری تهران فهرست دعاوی مطرح شده در محاکم قضایی و نتایج آن را تا 4سال گذشته جهت شفاف‌سازی موضوعات به شورای شهر ارسال کند.

جزئیات اجرای پروژه ملی نیلوفری

علی خانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران:
پس از تعیین مشاور طرح بازآفرینی فضای فوقانی خط آهن تهران- تبریز به‌دنبال برگزاری مسابقه، طرح جامع بازآفرینی این محور براساس قراردادی به سازمان نوسازی واگذار شد. خروجی این طرح شامل اقدامات عاجل اجرایی است و باید اجرا را هرچه زودتر آغاز کنیم.همچنین سند جامعی برای این طرح وجود دارد که باید مصوبه کمیسیون ماده 5 را بگیرد و کلیات محور را تعیین تکلیف کند. این طرح همچنین دارای یک سری بسته‌های سرمایه‌گذاری است که اجرای آن باید از سوی این سازمان پیگیری شود. ما اقدامات عاجل را از مشاورطرح تحویل گرفته‌ایم و طرح‌های اجرایی آن هم آماده است. چون بودجه اجرایی در اختیار سازمان عمرانی مناطق است، نقشه‌اش دراختیار آنها قرار گرفته وآزمایش‌های لازم درباره شیوه اجرای قطعات کف برای زیرساخت طرح در حال انجام است. اما اجرای این طرح منوط به این است که زمین دراختیار شهرداری قرار بگیرد. در این زمینه نیز پیگیری‌هایی در سطح شهردار تهران با معاون اول رئیس‌جمهوری انجام، چارچوب موافقتنامه تعیین و تعهدات راه‌آهن و شهرداری تهران نیز مشخص شده است. موافقت نهایی شهرداری با راه‌آهن این است که تاسیسات، تهویه و موارد ایمنی تونلی که راه‌آهن اجرا کرده است هنوز اجرا نشده و در 9کیلومتر تونل اگر اتفاقی بیفتد فاجعه‌بار خواهد بود. به همین خاطر، برای ایمنی و تاسیسات آن بیش از 180میلیارد تومان اعتبار لازم است. از این رو، راه‌آهن از شهرداری تهران خواسته این مبلغ را شهرداری به راه‌آهن بدهد و یا خود شهرداری کار تجهیز تونل را به‌عهده بگیرد و راه‌آهن هم در عوض به ما اجازه اجرای پروژه بازآفرینی را بدهد. هم‌اکنون سر این موضوع توافق شده و معاونت فنی و اجرایی شهرداری هم پذیرفته که خودش کار تاسیسات و ایمنی تونل را اجرا کند و برای 180میلیارد تومان مورد نیاز، ردیفی را در لایحه بودجه 99پیش‌بینی کنیم. به‌طور کلی اصل خواسته راه‌آهن این است و خواسته شهرداری هم دراختیار گرفتن عرصه برای اجرای پروژه بازآفرینی است. اما ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد. 
4لاین تونل زیر فضای فوقانی راه‌آهن تهران-تبریز وجود دارد که فقط دو لاین آن استفاده می‌شود. شهرداری تهران درنظر دارد که از این دو لاین برای خدمات‌دهی به شهروندان تهرانی در قالب حمل‌ونقل عمومی مانند قطارهای سبک استفاده شود و یا بخشی از خط مترو را به شهر تهران بدهد و شهرداری در کنار تجهیز و تامین موارد ایمنی تونل، ایستگاه‌های مدنظر مترو را انجام دهد. برای این کار هم موافقت اولیه وجود دارد و قرار است راه‌آهن پس از بررسی، نظرش را به شهرداری اعلام کند.

   احتمال افزایش هزار میلیارد تومانی بودجه 99

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران دیروز پیش از شروع جلسه شورا در جمع خبرنگاران از احتمال افزایش هزار میلیارد تومانی بودجه 99شهرداری تهران خبر داد و گفت:« بررسی لایحه بودجه 99شهرداری تهران از یکشنبه آینده در صحن شورا شروع و جلسات شورا در دو نوبت صبح و بعدازظهر بررسی می‌شود.» او با اشاره به جلسه هم‌اندیشی صبح دیروز  اعضای شورا و برخی مدیران شهرداری گفت:« در این جلسه حامد مظاهریان، معاون شهردار تهران و تیم کارشناسی آن حضور یافته بودند و عدد بودجه از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد که برخی اعضا مخالف و برخی دیگر موافق آن بودند. او با رد اینکه گفته می‌شود شهرداری قرار است بیشترین درآمد خود را از عوارض تأمین کند، گفت:« این چنین نیست اما باید توجه داشته باشیم در کشور تورم شدید را شاهد بوده‌ایم و عدد ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه در مقایسه با شاخص‌های سال ۹۴ و ۹۵، با ۱۳ هزار میلیارد تومان برابری می‌کند. از این‌رو به‌نظرم رقم بودجه ۳۰هزار میلیاردی زیاد نیست و تحقق‌پذیری بودجه به هنر شهرداری و آقای حناچی بستگی دارد.»رئیس شورای شهر تهران درباره خبرهایی که از انتصابات در شهرداری مطرح است هم اشاره کرد و افزود:« هنوز اسمی در این زمینه به من گزارش نشده، اما مباحثی در این راستا مطرح است. ضمن اینکه معتقدم جابه‌جایی‌ها در شهرداری اندک است.با توجه به اینکه ۸۰۰ پست در شهرداری داریم، تغییرات کمتر از ۱۰ نفر، تغییرات زیادی به‌حساب نمی‌آید و این موضوع از ثبات مدیریت در شهرداری حکایت دارد.» رئیس شورای شهر تهران در مورد وعده وزارت نفت و کمک به توسعه حمل‌ونقل در پایتخت بیان کرد:« مسئولان این وزارتخانه اعلام کرده‌اند که باید عملکرد شهرداری را در زمینه کاهش صرفه‌جویی سوخت راستی‌آزمایی کنند؛ درحالی‌که این مسئله کاملا واضح است. ‌از سال ۷۷ یعنی 22سال پیش تا‌کنون دست‌کم ۷ میلیارد سفر با مترو انجام شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید