رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه12 :
پوسترهای تبلیغاتی قابل بازیافت نیستند
براساس گفته شیخی، شبکههای اجتماعی حجم تبلیغات خیابانی انتخاباتی را کم کردهاند
لیلا شریف
روزهای تبلیغات انتخاباتی، همه شهر از پوسترهای کاندیداهایی با چهرههای خندان پر میشود که روی دیوارها، کف آسفالتها و بالای درختها جا خوش کردهاند اما درست همان شب قبل از انتخابات یکباره ورق برمیگردد. وقتی سوت پایان تبلیغات به صدا درمیآید، تازه کار نیروهای خدماتی شهرداری برای بازگرداندن شهر به شکل قبل آغاز میشود، آنها با کاردک و آب گرم به جان دیوارهای شهر میافتند تا شهر بعد از چند روز شلوغ، نفس راحتی بکشد. نامدار شیخی، رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه 12، چهرهای است که با 25سال سابقه در این حوزه، انتخابات متعددی را پشت سر گذاشته و با تبلیغات انتخاباتی مختلفی دست و پنجه نرم کرده است. او همانقدر که از چسبهای سریش شاکی است، فعالیت شبکههای اجتماعی را کمکی برای کاهش تبلیغات خیابانی و راحتترشدن کارهایشان در زمان تبلیغات میداند.
آقای شیخی! روزهای تبلیغات انتخاباتی که میرسد، کار نیروهای خدماتی برای تمیزکردن شهر بیشتر میشود. در آن بازههای زمانی چه برنامههایی را در دستور کار قرار میدهید؟
ما در روزهای تبلیغات، پنلهای مختلفی را در سطح شهر تعبیه میکنیم و در اختیار کاندیداها میگذاریم تا تبلیغات خود را روی این پنلهای نصب کنند؛ هر چند متأسفانه به این خواسته توجه نمیکنند و در سالهای گذشته شاهد بودیم که تبلیغات را روی دیوارها، خیابان و معابر میچسبانند. چنین اقداماتی علاوه بر اینکه مشکلاتی را برای نیروهای خدماتی شهرداری ایجاد میکند، موجب آلودگی بصری هم میشود.
شما چه زمانی کار پاکسازی خیابانها را آغاز میکنید؟
معمولا بعد از انتخابات تا چند روز درگیر پاکسازی شهر هستیم و تمام کارگران ما در حالت آمادهباش قرار میگیرند و علاوه بر کارهای روزانهشان مجبور به پاکسازی شهر از تبلیغات هستند.
شما در آن چند روزی که اجازه تبلیغ در سطح شهر داده میشود، امکان پاکسازی دارید؟
خیر! در زمان تبلیغات برای آنکه شبهاتی مبنی بر جمعآوری پوستر شخص خاصی ایجاد نشود، دست به پوسترهای نمیزنیم و پاکسازی انجام نمیدهیم. کار ما از آخرین روز تبلیغات آغاز میشود. وقتی آخرین ساعات انتخابات تمدید شد، ما منتظر خبر ستاد انتخابات در مورد پایان زمان تبلیغات میمانیم، زمانی که وزارت کشور نقطه پایان را برای تبلیغات گذاشت، دستور پاکسازی تمام مناطق از شهرداری مرکز صادر میشود. ما از قبل آماده هستیم و کارگرهایمان هم در حالت آمادهباش منتظر صدور دستور پاکسازی هستند. ما از همان ساعت اتمام تبلیغات که معمولا آخرین ساعات شب است، کارمان را شروع میکنیم.
معمولا پاکسازی شهر از تبلیغات چقدر طول میکشد؟
چون ما تمام نیروهایمان -کارگری، کارمندی، پیمانکاری و حتی کارشناسهایمان- را بسیج میکنیم، کار خیلی طولانی نمیشود. انتخابات مجلس هم بهدلیل برگزاری در اسفندماه با طرح استقبال از بهار همزمان میشود و ما برای آنکه سریع کار را انجام دهیم از تمام نیروهایمان استفاده میکنیم. معمولا از شب پایان تبلیغات تا صبح کار ما طول میکشد و تمام معابر اصلی شهر را تمیز میکنیم مگر اینکه کوچههای فرعی در معابر جا بماند که در روزهای بعد آنها را پاکسازی میکنیم.
شما برآوردی از هزینه شهرداری منطقهتان در مورد آن شب تا صبح پاکسازی شهر از تبلیغات انتخاباتی دارید؟
برآورد دقیقی نداشتهایم. ما عموما از کارگرهای حاضر در شهرداری استفاده میکنیم ولی این کار مشکلات زیادی دارد.
چه مشکلاتی؟
در سالهای اخیر برای آنکه ماندگاری پوسترهای تبلیغاتی زیاد شود از چسبهای سریش استفاده میکنند و در این صورت پاکسازی آن پوسترها سختتر میشود. به همین دلیل قبل از آنکه کارگرها با کاردک پوسترها را جدا کنند، ما مجبور هستیم که با آب گرم دیوارها را خیس کنیم تا چسبندگی کم شود و در مرحله بعد با کاردک، پوسترها از دیوار و زمین جدا شوند. این مدل تبلیغات زحمات زیادی برای کارگرهای خدمات شهری ایجاد میکند. آرزوی ما این است که کاندیداها و ستادهای انتخاباتیشان حتما پوسترها را در محلهایی که مشخص کردهایم نصب کنند تا جمعآوری آنها برای ما راحت باشد. وقتی پوسترها را به دیوارها، جدارها و حتی کف آسفالت و پیادهروها نصب میکنند، کار ما سخت میشود. ما در این سالها به اندازه کافی تجربه کسب کردهایم و تلاش میکنیم در کمترین زمان عملیات پاکسازی شهر از تبلیغات انتخاباتی را انجام دهیم.
در زمان تبلیغات انتخاباتی کدام مناطق تهران بیشترین درگیری را با تبلیغات انتخاباتی دارند؟
در کنار منطقه12 باید گفت که مناطق مرکزی تهران مانند منطقه 6و 11بهدلیل آنکه پرجمعیت هستند و جمعیت شناور زیادی در این مناطق رفتوآمد میکنند، بیشتر با این موضوع درگیر هستند.
وقتی پاکسازی شهر انجام میشود، شما با حجم زیادی از کاغذها و پوسترها روبهرو میشوید، این زبالهها چه سرنوشتی پیدا میکنند؟
بهدلیل آنکه جنس این کاغذها روغنی است، خیلی امکان بازیافت ندارند و نمیتوان از آنها دوباره استفاده کرد، از طرف دیگر عرض کردم که چون این پوسترها با چسبهای بسیار قوی چسبانده میشوند و ما مجبوریم اول آنها را با آب گرم خیس و بعد جدا کنیم، به همین دلیل باقیمانده پوسترها قابلیت استفاده مجدد ندارد. اگر ستادهای تبلیغاتی به آن پنلهای تبلیغاتی اکتفا کنند، میتوان بعد از پایان زمان تبلیغات این پوسترها را جمعآوری و راهی بازیافت کرد.
پس باید گفت که در روزهای پاکسازی تبلیغات انتخاباتی، به اجبار آب زیادی هم هدر میرود؟
بله! به نوعی! البته شستوشوی جدارههای شهری جزو کار روزانه ماست اما برای آن بازه زمانی، راه دیگری نداریم و مجبور هستیم که آب بیشتری را مصرف کنیم تا آن چسبهای قوی را از بین ببریم.
شما در این حوزه چند انتخابات را تجربه کردهاید؟
حدود 25سال است که در این حوزه فعال هستم و انتخابات متعددی را دیدهام و در تمام این سالها بحث پاکسازی را برعهده داشتهام.
خاطرتان هست که در کدام دوره از انتخابات برای پاکسازی کارتان سختتر بود؟
دورهها با هم متفاوت بودند اما بهخاطر ندارم که کدام سختتر بود.
الان که شبکههای اجتماعی در همه حوزهها حتی تبلیغات انتخاباتی فعال شدهاند، کار شما کمتر نشده است؟
بله! در چند سال اخیر با توجه به همین بحث شبکههای اجتماعی و تبلیغات مجازی، یک مقدار از حجم تبلیغات فیزیکی و کاغذی کاسته شده است.
از میان انتخابات مختلف مثل مجلس، ریاستجمهوری، شورای شهر و... کدام مرحله، پاکسازی را دشوارتر میکند؟
در زمان انتخابات مجلس کار ما بیشتر است.
چون تعداد کاندیداها بیشتر میشوند...
بله! در انتخابات مجلس بهخصوص در تهران چون تعداد کاندیداها زیاد است، تبلیغات بیشتری شهر را میپوشاند، انتخابات شورای شهر هم در مرحله بعد قرار دارد.