• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 28 بهمن 1398
کد مطلب : 95319
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G6RwK
+
-

دقت ترمومترها در تشخیص کرونا

سلامت
دقت ترمومترها در تشخیص کرونا


به‌گفته پزشکان و متخصصان دستگاه‌های مادون قرمز، ترمومترهای لیزری که این ایام برای تشخیص ابتلای اشخاص به کرونا (corona) مورد استفاده قرار می‌گیرند، دقت کافی نداشته و قابل اطمینان نیستند. به گزارش نیویورک‌تایمز، مقامات چینی به‌طور گسترده از ترمومترهای لیزری برای غربالگری اشخاص و تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا استفاده می‌کنند، تا جایی که این دستگاه با تلاش‌ها برای مهار این ویروس مرگبار مترادف شده است. ترمومتر (حرارت‌سنج) لیزری مجهز به یک سنسور مادون قرمز است که می‌تواند بدون برقراری هیچ‌گونه تماسی با پوست شخص دمای پیشانی او را در کسری از ثانیه اندازه‌گیری کند.
این دستگاه در سال‌های گذشته به ابزاری مهم برای مهار شیوع بیماری‌های ویروسی در کشورها تبدیل شده است. این دماسنج‌های مادون قرمز به‌طور فراخ برای تقلیل سرعت شیوع سارس و مهار ابولا مورد استفاده قرار گرفتند.
ولی با وجود برخورداری از این فناوری سنجش قدرتمند، به گفته پزشکان و متخصصین دستگاه‌های مادون قرمز، دماسنج لیزری یک مکانیسم دفاعی ناکارآمد است. مثل ماسک‌های جراحی که در کشور چین ترویج پیدا کرده‌اند، این ترمومترها هم در بیرون از مراکز خدمات درمانی کنترل‌شده، غیرقابل اعتماد هستند.
درمجموع خبر بد اینکه حتی یک حسگر دمایی فوق‌دقیق هم لزوما نمی‌تواند تمامی افرادی را که حامل ویروس کرونا (corona) هستند تشخیص دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید