• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9531
+
-

کجا برویم؟

گردشگری
کجا برویم؟

   تنی به آب گرم  اسب فروشان بزنید

در جوار کوه‌های بزقوش و سبلان در آذربایجان شرقی طبیعت  بکری وجود دارد که هر چند برای بسیاری از گردشگران حتی در داخل استان ناشناخته است، اما افراد بومی علاقه خاصی به آب تنی در استخرهای طبیعی آب گرم آن دارند. اسب‌فروشان محلی مناسب برای گردشگران نوروزی است و می تواند خاطره یک طبیعت گردی کم نظیر نوروزی را رقم بزند. ‌

  بازار تاریخی سرپوشیده ارومیه

بازار ارومیه حدود 60 هزار مترمربع مساحت دارد که 30 هزار مترمربع آن در حال بهسازی است. این بازار شامل مسجد جامع، 1200 مغازه  در 7 تیمچه و سرای بزرگ و 5 حمام قدیمی‌ است که قدمت آنها به دوره‌های سلجوقیه، صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه می‌رسد. 

   غار بهشت

غار شگفت انگیز زینه گان در 5 کیلومتری شهر صالح آباد و در 45 کیلومتری ایلام قرار دارد. این غار‌که بیش از یک کیلومتر طول دارد، دارای آب فراوان، دهلیزهای آب گیر، قندیل‌های متعدد و آبچک های طبیعی و بسیار جالب است. در تابستان اختلاف هوای بیرون غار با درون آن ‌ 50 درجه است و به همین دلیل نیز آن را غار بهشت می نامند .

‌   گنجینه تاریخ کردستان

عمارت خسروآباد در‌سنندج قرار دارد. این عمارت شاخص‌ترین بنای کردستان و مرکز حکومت اردلان‌ها به ویژه خسروخان اردلان بوده است.‌ این باغ‌ با چهار خیابان روبه‌رو و اطراف عمارت خسروآباد عملا به چهارباغ خسرو‎آباد تبدیل شده بود و اطراف آن به‎وسیله چهار خندق ‌و با انواع درختان مختلف احاطه شده است.

   زیج منیژه (تماشاگه منیژه) 

زیج منیژه در شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب واقع است. هر چند زلزله به مناطق تاریخی و گردشگری هم آسیب زده، اما دیدن این اثر بعد از زلزله  و به ویژه در فصل بهار خالی از لطف نیست. این بنا بیش از هزار سال قدمت دارد. افسانه های محلی آن را با منیژه شاهنامه پیوند داده است. زیج به معنای رصدخانه یا تماشاگه است. مردم محلی عقیده دارند ‌که منیژه مدتی در این مکان مستقر بوده است. 

 مهمان خانه «شیخ ابو» شوید ‌

ساختمان آخوند ابو یا همان شیخ ابوروبه‌روی قلعه فلک الافلاک قرار دارد. این ساختمان مربوط به اواسط دوره قاجار و متعلق به قاضی القضات شهر به نام میرزا محسن قاضی است که اصالتا خوزستانی بوده و در این ساختمان قضاوت می کرده است. خانه آخوند ابو از خانه های نیم‌درونگرا است که دو بخش زمستانه و تابستانه دارد.


  خورزنه؛کوه خورشیدواره‌ها 

کوه «خورزنه» همدان با 5 غار دستکند و سنگ‌نگاره‌های باستانی از مهم‌ترین کوه‌های استان به شمار می‌رود. در محوطه کوه خورزنه یک تپه باستانی و یک گورستان تاریخی به نام شاه‌طهماسب قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی خورزنه این است که در جای جای آن حکاکی‌هایی به صورت دایره دیده می‌شود که این خورشیدواره‌ها‌  هم در داخل غارها و هم درسطح سنگ‌های کوه دیده می‌شود. 

    عمارت دارایی زنجان ‌

همزمان با جنگ جهانی دوم ‌چندین ساختمان دولتی احداث شد که عمارت دارایی زنجا‌ن هم یکی از آنها بود تا امور مالیه زنجان در آن انجام شود؛ بنایی که به دست هنرمندان ارمنی بنا شد و شکوهی از معماری ایرانی را به نمایش گذاشت.  بنای دارایی اکنون در ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه‌میدان قرار گرفته  است.

این خبر را به اشتراک بگذارید