• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 28 بهمن 1398
کد مطلب : 95301
+
-

نمایش قدرت با سربازان گرسنه

ونزوئلا، در آستانه اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، یک مانور نظامی گسترده در سراسر این کشور با حضور نیروهای مردمی و ارتش برگزار کرد

گزارش
نمایش قدرت با سربازان گرسنه


ارتش ونزوئلا، در آستانه افزایش تحریم‌های آمریکا علیه کاراکاس، دیروز در یک مانور نظامی گسترده، نیروهای نظامی و شبه‌نظامی خود را در کاراکاس و دیگر شهرهای این کشور مستقر کرد.
به‌گزارش رویترز، این قدرت‌نمایی در حالی برگزار شده است که بسیاری از منتقدان نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور این کشور معتقدند ارتش این کشور به‌خاطر شرایط بسیار فاجعه‌بار اقتصادی ونزوئلا، کارایی خود را از دست داده است و حتی سربازان آن دچار سوءتغذیه هستند.
به‌گزارش تایمز، نیروهای مسلح ونزوئلا با دستور مادورو، علاوه بر شهرهای بزرگ، در مناطق ساحلی و مرزی هم حاضر شدند.
مادورو دولت آمریکا را متهم می‌کند که برای حمله نظامی به کشورش آماده می‌شود. دونالد ترامپ، ‌که رویکرد بسیار سرسختانه‌ای علیه ونزوئلا در پیش گرفته است، در سال2017 میلادی گفته بود که حمله نظامی به ونزوئلا هم یکی از گزینه‌های دولتش است. با این حال به‌نظر نمی‌رسد که برنامه فعلی واشنگتن، دخالت نظامی در ونزوئلا باشد. به‌جای آن، دولت ترامپ از سال گذشته بر فشارهای سیاسی و دیپلماتیک برای به زیر کشیدن مادورو تمرکز کرده است. یکی از حامیان اصلی دخالت نظامی در ونزوئلا، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق رئیس‌جمهور آمریکا بود و به‌نظر می‌رسد با اخراج او توسط ترامپ، حمایت از گزینه نظامی واشنگتن علیه کاراکاس هم کاهش یافته است.
مانور نظامی ارتش ونزوئلا تنها چند روز بعد از آن برگزار شد که مادورو، نیروهای ذخیره غیرنظامی را در ارتش این کشور در کنار نیروهای دریایی، هوایی، زمینی و گارد ملی ادغام کرد. این نیروی 4میلیون نفری از داوطلبان، آموزش‌های نظامی محدودی دارند.
رویترز در گزارشی به جزئیات یک مانور مشخص در کاراکاس اشاره کرده و نوشته است که گروهی از چند صد سرباز و شبه‌نظامی در یک مانور ده دقیقه‌ای که هدف آن جلوگیری از ورود «مهاجمان» به شهر بوده شرکت کرده‌اند. در کنار این افراد، اعضای غیرنظامی حزب حاکم سوسیالیست هم بالباس‌هایی قرمز به تن حاضر بودند. در این مانور شهری، خودروهای زرهی ارتش هم حضور داشتند. سناریوی مطرح شده این بود که ارتش با کمک شبه‌نظامیان، جلوی بلوکه شدن بزرگراه‌ها توسط خودروهای مهاجمان را بگیرد و مهاجمان را متفرق کند.
مادورو گفته است که هدف این مانور دو روزه، مقابله با «پرخاشگری تروریستی» واشنگتن و متحدان آن در منطقه، ازجمله کلمبیاست.
ارتش ونزوئلا که مورد حمایت روسیه است، همچنین سامانه‌های پرتاب موشک، سامانه‌های دفاع هوایی و رادارهایش را به خیابان‌ها اعزام کرد.
مخالفان مادورو، معتقدند این مانورها تنها یک نمایش برای پوشاندن ضعف چشمگیر ارتش این کشور است. به گفته آنها، تورم وحشتناکی که در این کشور پیش آمده، همچون دیگر کارکنان، حقوق سربازان ارتش را هم بی‌ارزش کرده است و آنها حتی پول کافی برای خریدن غذا ندارند. 
خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا در یک کنفرانس خبری درباره این مانور گفته است: «امروز ما شاهد مانور نمایشی توسط دیکتاتور بودیم. من به نیروهای مسلح می‌گویم، ما با شما هستیم، ما از سوءتغذیه سربازان خبر داریم.»
با وجود شرایط بحرانی اقتصادی در ونزوئلا، مادورو با حمایت ژنرال‌های ارتش همچنان در قدرت مانده است. نقش این افسران چنان پررنگ بوده است که آمریکا علاوه بر تحریم گسترده دولت، از نیروهای مسلح خواسته است دست از حمایت از مادورو بردارند و به‌جای او از گوایدو حمایت کنند.
مقامات وزارت خارجه آمریکا در ماه جاری میلادی گفته‌اند که می‌خواهند فشار را به مادورو بیشتر کنند. مادورو گفته است که وضعیت بد اقتصادی کشورش، پیامد تحریم‌های آمریکاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید