• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95199
+
-

دفاع مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان از احداث مزارع پرورش میگو در قشم

انتشار خبر احداث سایت پرورش میگو در جزیره هرمز و واکنش فعالان محیط‌زیست به این موضوع با واکنش مدیرکل منابع طبیعی استان هرمزگان مواجه شد و امید ذاکری اعلام کرد: براساس مطالعات شیلات، ۵۰ هزار هکتار از ساحل هرمزگان پتانسیل پرورش میگو دارد.
امید ذاکری با اعلام اینکه هم‌اکنون ۱۲ هزار مترمربع زمین در جزیره هرمز برای پرورش ماهی تخصیص داده شده است، به ایسنا گفت: قسمتی که برای پرورش ماهی به شیلات تحویل داده شده جزو دره رنگین کمانی هرمز نیست. همچنین باید به این نکته توجه کرد که سازندهای قرمز (گنبدهای نمکی) در کل جزیره هرمز وجود دارند و چنین نیست که یک قسمت خاص دارای سازند قرمز باشد و در آن نقطه عملیات حفاری برای پرورش ماهی آغاز شده باشد.
وی با اشاره به اینکه اداره شیلات استان هرمزگان مطالعاتی انجام داده و براساس آن به نتیجه رسیده است که ۵۰ هزار هکتار از ساحل هرمزگان پتانسیل پرورش میگو دارد، تصریح کرد: پیش از واگذاری زمین برای انجام هرگونه عملیاتی از دستگاه‌های مختلفی ازجمله میراث‌فرهنگی، محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و... استعلام می‌شود.   اگر زمین دارای ارزش زیست‌محیطی، فرهنگی و تاریخی باشد دستگاه‌ها می‌توانند با واگذاری آن مخالفت کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان با اشاره به واگذاری زمین در حریم ژئوپارک قشم گفت: متولیان، حریم مشخصی را به دستگاه‌های مسئول ازجمله منابع طبیعی اعلام نکرده بودند. به همین دلیل ما با واگذاری زمین مخالفت نکردیم. البته اداره میراث‌فرهنگی و منطقه آزاد قشم نیز همچنان حریم ژئوپارک قشم را اعلام نکرده‌اند.
ذاکری با بیان اینکه ۱۲ هزار مترمربعی که اکنون برای پرورش میگو واگذار شده است براساس اعلام دستگاه‌های متولی دارای ارزش‌های زیست‌محیطی یا تاریخی نیست، گفت: به‌طور قطع هر اقدامی ازجمله توسعه شهر و روستا تخریب طبیعت است، اما ما باید این تخریب را به حداقل برسانیم و براساس اصول توسعه پایدار رفتار کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید