• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95182
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/5y7LA
+
-

گفت‌وگو با علی اعطا، عضو شورای شهر تهران درباره بودجه سال آینده شهرداری

تهران در سال 99 متحول می‌شود

تهران در سال 99 متحول می‌شود

حامد فوقانی _ خبرنگار

کمتر از 20روز دیگر فرصت است تا بودجه سال آینده تهران به صحن اصلی شورای شهر تهران بیاید؛ بودجه‌ای با رقم 30هزار و 200میلیارد تومان که 2هفته پیش، پیروز حناچی، شهردار پایتخت تقدیم شورا کرد. حالا مدتی است که اعضای شورا مشغول بررسی بودجه سال99 شهرداری تهران در کمیسیون‌های 6گانه شورای شهر شده‌اند تا آخرین پیشنهادهای خود را در مورد آن ارائه کنند. همین مسئله بهانه‌ای شد تا با سخنگوی شورای شهر تهران که به روزنامه همشهری آمده بود، گفت‌وگو کنیم. 
در این گفت‌‌وگو علی اِعطا خبرهای دست اولی هم داشت. او همچنان که فایل پی‌دی‌اف بودجه را در گوشی موبایل خود، بالا و پایین می‌کرد، به تحولاتی در زمینه حمل‌ونقل عمومی و مناسب‌سازی معابر اشاره کرد. اعطا معتقد است سال آینده، سال نسبتا خوبی برای تهران است؛ از آن حیث که شهروندان اقدامات قابل توجه مدیریت شهری را در چند حوزه خاص کاملا حس کرده و مشاهده خواهند کرد. به‌نظر سخنگوی شورای شهر تهران، تلاش‌های مدیریت پنجم شهر تهران از سال آینده، بیش از پیش مشخص خواهد شد و به‌طور حتم مردم نمره بالایی را به کارنامه کاری آنها خواهند داد. بخشی از گفت‌وگوی ما با علی اِعطا را در ادامه می‌‌خوانید.

آقای اعطا، بودجه سال99 شهرداری تهران اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد و به‌نظر شما آیا کمی برای بررسی‌های نهایی دیر نشده است؟
لایحه بودجه99 باید تا نیمه‌ اسفند در صحن شورا به تصویب برسد. هرچند بخش مربوط به شرکت‌ها و سازمان‌ها همراه لایحه‌ ارائه نشده و طبیعتا بررسی این بخش هم پس از ارائه، زمان لازم دارد. به همین منظور، اعضای شورا در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی برای ازدست‌نرفتن وقت، از همان روزی که لایحه را دریافت کردند مشغول بررسی آن شدند. فرایندی که باید طی شود به این ترتیب است که ابتدا هریک از 21عضو، بودجه را از منظر کلیات و تخصص خود، بررسی کرده و سپس طی یک بازه یک‌هفته‌ای، پیشنهادهایشان را به رئیس شورا و رئیس کمیسیونی که پیشنهادها به آن ارتباط پیدا می‌کند، ارسال می‌کنند. فرض کنید بنده که عضو کمیسیون معماری و شهرسازی هستم اگر پیشنهادی درباره حوزه عمران و حمل‌ونقل داشته باشم، پیشنهادم را باید علاوه بر رئیس شورا به کمیسیون مربوطه هم ارسال کنم. البته به‌طور معمول رونوشتی برای دیگر کمیسیون‌ها هم فرستاده می‌شود. این روند، کمک می‌کند تا فرایند بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تسهیل شود. پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه نخست اسفند طی چند جلسه فشرده صحن که به‌صورت صبح و بعدازظهر و شاید یک‌هفته و بیشتر به طول بینجامد، بودجه را از لحاظ تبصره‌ها، منابع، مصارف و ردیف‌های مختلف به تصویب برسانیم.
چقدر احتمال تغییر در بودجه وجود دارد؟
ببینید، مجموع پیشنهادهای اعضا را کمیسیون برنامه و بودجه شورا در قالب دفترچه‌ای تنظیم می‌کند تا طبق آن، نسخه‌ای از لایحه بودجه، مجدد تنظیم شود. خب، ممکن است در مورد چنین نسخه‌ای اختلاف نظر بین اعضا به وجود ‌آید. برای این مسئله هم پیش‌بینی شده که بعد از کمیسیون برنامه و بودجه، مجموعه پیشنهادها در کمیسیون تلفیق هم مطرح شود؛ کمیسیونی که عبارت است از اعضای هیأت‌رئیسه به اضافه روسای 6کمیسیون‌. در این اینجا فرصت است تا عضوی که پیشنهادش در کمیسیون برنامه و بودجه مورد تأیید قرار نگرفته، از پیشنهادش دفاع کند. سرانجام نسخه تهیه‌شده از سوی کمیسیون تلفیق، ممکن است نسبت به نسخه اولیه تفاوت‌هایی داشته باشد که طبیعی است. بنابراین باید منتظر ماند و دید که پیشنهادهای اعضا چقدر می‌تواند روی کلیات و جزئیات بودجه تأثیر بگذارد. این در حالی است که حتی امکان ارائه پیشنهاد در صحن هم وجود دارد.
برخی کارشناسان از میزان افزایش بودجه سال99 نسبت به سال گذشته اظهار تعجب می‌کنند. مقدار افزایش از نظر شما چگونه است؟ آیا بودجه با رقم 30هزار و 200میلیارد تومان قابل تحقق است؟
لایحه بودجه99 نسبت به بودجه سال گذشته حدود 25درصد رشد داشته است. آنطور که من خبر دارم شهرداری برای تنظیم بودجه، مطالعات گسترده‌ای را انجام داده و برای تامین درآمدها، راه‌هایی را در نظر دارد. البته خود ما هم تردیدهایی را در مورد تحقق داریم. بخش زیادی از درآمدها مربوط به حوزه شهرسازی و از محل صدور پروانه حاصل خواهد شد، است. نظر همکاران ما در شهرداری این است که براساس برآورد 10ماهه اول سال98، لایحه99 را تهیه کرده‌ایم. البته که شرایط اقتصادی فعلی و سال آینده هم بررسی شده و باید گفت که بودجه یک برآورد است. به هر ترتیب نظر شهرداری، تحقق کامل بودجه است. با وجود این، احتمال تغییر برخی از آیتم‌های درآمدی وجود دارد. از سوی دیگر باید دقت کرد که ما در سال98 متمم بودجه‌ای هم داشتیم که رقم کل را به بیش از 24هزار میلیارد تومان رساند.
همچنین 109 پروژه اولویت‌دار کمیسیون‌ها در بودجه دیده شده که رقمی حدود 10هزار میلیارد تومان برای آنها پیش‌بینی کرده‌اند. این  می‌تواند نویدبخش اقدامات خوب و موثری در سال 99 باشد.
جدا از این مسئله، روی میزان بودجه بخش حمل‌ونقل عمومی هم بحث است؛ به‌گونه‌ای که عنوان می‌شود بودجه پیش‌بینی‌شده برای مترو و اتوبوس به نسبت کل بودجه کم درنظر گرفته شده است. نظر شما چیست؟
اتفاقا به‌طور ویژه به بحث حمل‌ونقل عمومی پرداخته شده؛ چه در بخش ریلی و چه در اتوبوس. باید موضوع را هم در تبصره‌ها و هم در ردیف‌ها نگاه کرد. به‌طور نمونه می‌توان گفت که در بحث احداث متجمع‌های ایستگاهی پیش‌بینی‌ها خوب صورت گرفته است. نکته اینکه درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در چنین مجتمع‌هایی و منابع صدور پروانه برای آنها در مترو هزینه می‌شود. این موضوع یک‌ظرفیت مغفول در شهر تهران بوده و طی 2سال اخیر آنطور که لازم بوده کسب درآمد از این بخش صورت نگرفته است. بنابراین باید توجه شود که چنین ظرفیتی ایجاد شده و می‌تواند به توسعه مترو کمک کند. در بحث تأمین ناوگان اتوبوسرانی هم پیش‌بینی‌هایی شده که بخشی از آن توسط دولت تأمین خواهد شد. به همین‌خاطر شاید در بودجه کلی مربوط به حمل‌ونقل عمومی، چنین موضوعاتی پررنگ دیده نشود، اما اقداماتی انجام خواهد شد که کمک‌های بزرگی به‌حساب می‌آیند. یعنی هم باید بودجه شهرداری را مدنظر داشت و هم بودجه از طریق دیگر را. به همین‌خاطر دستاوردهای ملموسی در نیمه دوم سال 99خواهیم داشت.
عملیات اجرایی چه تعداد مجتمع ایستگاهی مترو برای سال آینده در دستور قرار خواهد گرفت؟
شرکت مجتمع ایستگاهی مترو، 12پروژه را هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی دارد که در مراحل مختلف کاری هستند. برخی در مرحله صدور پروانه هستند و برخی دیگر جلوتر رفته‌اند. امکان تعریف پروژه‌های بیشتر هم وجود دارد.
یکی از موضوعات مهم بودجه سال آینده مربوط به مناسب‌سازی معابر به‌ویژه برای افراد دارای معلولیت است. سهم این بخش چقدر برآورد شده است؟
در بحث خدمات‌رسانی به افراد دارای معلولیت و مناسب‌سازی معابر و مثالی از این قبیل، مجموعا نزدیک به 50میلیارد تومان اعتبار دیده شده که شورا به‌احتمال فراوان این میزان را افزایش خواهد داد. البته این رقم مربوط به ردیف‌هاست و در تبصره‌ها نیز موضوعات دیگری وجود دارد؛ به‌صورتی که در تبصره 34، مطلب دیگری مطرح شده که می‌تواند ارقام خدمات‌رسانی برای معلولان را بالاتر ببرد. جدا از این 3ردیف در لایحه بودجه هم داریم. اول بازپیرایی، ترمیم و تجهیز بوستان‌ها و فضای سبز، دوم احداث و تکمیل پایانه‌ها و پارکینگ‌های مترو و سوم مربوط است به بازسازی و تعمیرات اساسی ساختمان‌های اداری. در این بین، در تبصره گفته شده که 10درصد ارقام اینها به‌طور مشخص باید صرف مناسب‌سازی شود که ارقام بالایی خواهد شد؛ یعنی در بودجه سال  هم برای مناسب‌سازی ساختمان‌ها، میادین، بوستان‌ها و فضای سبز ، ایستگاه‌ها و پارکینگ‌های مترو، الزاماتی لحاظ شده و اقدامات بااهمیتی صورت می‌گیرد؛ چرا که پرداختن به موضوعات افراد دارای معلولیت و کم‌توانان، یک‌مطالبه عمومی به‌حساب می‌آید.

براساس برآورد 10ماهه اول سال98، لایحه99 را تهیه کرده‌ایم. البته که شرایط اقتصادی فعلی و سال آینده هم بررسی شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید