• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 بهمن 1398
کد مطلب : 95146
+
-

پرمخاطبان هنر و تجربه در این سال‌ها

از «ماهی و گربه» تا «میدان جوانان سابق»

در این متن به معرفی فیلم و مستندهای پرمخاطب گروه هنر و تجربه پرداخته‌ایم و با معرفی آن فیلم و مستندها با یاری از دفتر پژوهش‌های معاونت توسعه و فناوری مطالعات سینمایی سازمان سینمایی کشور آماری از فروش و مخاطبان آن به‌دست آورده‌ایم که در ذیل خواهید خواند.

از «ماهی و گربه» تا «میدان جوانان سابق»

فیلم‌های داستانی

ماهی و گربه
این فیلم به کارگردانی و نویسندگی شهرام مکری محصول سال ۱۳۹۲ است. ماهی و گربه در یک سکانس پلان اتفاق می‌افتد. شهرام مکری و محمود کلاری همراه با گروه بازیگران فیلم یک‌ماه تمرین کردند تا بتوانند این تک‌شات طولانی را ضبط کنند. این فیلم 134دقیقه‌ای در مهرماه ۱۳۹۳ در سینماهای ایران اکران شد و نزدیک به یک‌میلیارد تومان فروش کرد. داستان فیلم قصه چند دانشجوی دختر و پسر است که برای شرکت در جشن بادبادک‌بازی به شمال کشور رفته‌اند. در همسایگی کمپ کوچک آنها کلبه-رستورانی قرار‌دارد که 3مرد ساکن آن هستند. رستوران به گوشت احتیاج دارد و جز این جوان‌ها شکاری در آن اطراف نیست. ماهی و گربه براساس ماجرایی واقعی نوشته شده که در سال ۱۳۷۷ در رسانه‌ها منتشر شد. این فیلم با 78هزار و 641تماشاگر به فروش 450میلیون‌تومانی در 3سال اکران رسید و پرفروش‌ترین فیلم هنر و تجربه در سال 93شد.

پرویز

«پرویز» به کارگردانی مجید برزگر محصول سال ۱۳۹۱ است. این فیلم با وجود مخالفت‌ها در سی‌و‌یکمین دوره جشنواره فیلم‌فجر، خارج از مسابقه و در بخش جشنواره جشنواره‌ها به شکل محدود نمایش داده شد و مورد‌استقبال تماشاگران و منتقدین سینمای ایران قرار گرفت. پرویز در آبان‌ماه ۱۳۹۳ در سینماهای ایران اکران شد. این فیلم 93دقیقه‌ای داستان مردی 50ساله است که همیشه با پدرش در شهرک آتی‌ساز تهران آرام زندگی کرده اما وقتی پدر، تصمیم به ازدواج می‌گیرد از پرویز می‌خواهد خانه را ترک کند. او که ناگهان خود را در جهانی جدید و بیگانه می‌یابد تصمیم می‌گیرد به پدر و اهالی شهرک نشان دهد که نمی‌توانند به این آسانی او را از زندگی‌شان حذف کنند. این فیلم با 30هزار و29تماشاگر به فروش 180میلیون‌تومانی در 5سال رسید و دومین فیلم پرفروش هنر و تجربه در سال 93شد.

اعترافات ذهن خطرناک من

این فیلم به کارگردانی هومن سیدی در سال ۱۳۹۳ ساخته و در سال 94اکران شد. فیلم جایزه ویژه هیأت داوران بخش بین‌الملل جشنواره فجر را به‌دست آورد. شخصیت اصلی فیلم از یک مخدر شیمیایی به نام اسید استفاده می‌کند و دچار توهم و اغتشاش ذهنی می‌شود. او اتفاقاتی را که در زندگی به واسطه اطرافیان برایش رخ داده نمی‌تواند به‌خاطر بیاورد و همین شرایط منجر به درگیری‌های او با اطرافیان می‌شود. فیلم در یک ۲۴ ساعت روایت می‌شود. فیلم 77دقیقه‌ای سیدی با 16هزار و 473تماشاگر و فروش 103میلیون تومان در اکران 2ساله پرفروش‌ترین فیلم گروه هنر و تجربه در سال 94بود.

خواب تلخ

«خواب تلخ» به کارگردانی محسن امیریوسفی محصول سال ۱۳۸۲ است. این فیلم در آذرماه ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شد. فیلم به‌رغم موفقیت‌های جهانی موفق به دریافت پروانه نمایش از وزارت ارشاد نشد و تا قبل از سال ۱۳۹۴، جز در برخی محافل سینمایی به‌صورت عمومی به نمایش درنیامد. فیلم داستان مرده‌شور پیری به نام اسفندیار در شهر قدیمی سده (خمینی‌شهر فعلی) است که با عزرائیل مواجه می‌شود. بیشتر ماجراهای این فیلم که در ۱۹ اپیزود روایت می‌شود، در گورستان قدیمی و کهنه شهر سده که 800 سال عمر دارد اتفاق می‌افتد. این فیلم 90دقیقه‌ای با 15هزار و 260تماشاگر به فروش 107میلیون تومانی رسید. این فیلم از سال 94تا 97در اکران بود.

هجوم

«هجوم» فیلمی به کارگردانی شهرام مکری است. داستان فیلم، قصه قتلی است که در یک ورزشگاه اتفاق افتاده. چند مأمور پلیس در حال بررسی این پرونده هستند و با ورود به این ورزشگاه سرنخ‌هایی از قتل به‌دست می‌آورند. آنها مظنون به قتل را همراه خود دارند و کافی‌است که خط سیر وقوع قتل را پیدا کنند. اما این کار برای‌شان پیچیده‌ است. دوستان مقتول نمی‌خواهند با پلیس همکاری کنند. این فیلم 96دقیقه‌ای در آبان‌ماه سال 96اکران شد. هجوم در 2 سال اکران با 32هزار تماشاگر به فروش 280میلیون تومانی دست یافته و همچنین پرفروش‌ترین فیلم هنر و تجربه در سال 96شد.



بزم رزم

این مستند به کارگردانی سیدوحید حسینی در سال 1395ساخته شد. در خلاصه این مستند آمده؛ «بزمِ رزم» ســـرگذشت پرفراز‌و‌نشیب موسیقی ما در سال‌های جنگ است. روایت همزمان 2داستان است: داستانِ جوانانی که برای حفظ میهن از جان گذشتند و داستان اهل موسیقی که از یک سو به زبان و ابزار خود در راه وطن وارد میدان شدند و از سوی دیگر برای حفظ موسیقی ایرانی کوشیدند. این مستند که در سال96 اکران شد با 7هزار و 630تماشاگر به فروش 54میلیون‌تومانی رسید. این مستند در سال 97 نیز در ادامه اکران با یک‌هزار و 960تماشاگر عدد فروش خود را 14میلیون تومان دیگر افزایش داد.

سریک

مستند «سریک» به کارگردانی بهاره افشاری درباره سریک، اسب سردار آزمون، فوتبالیست تیم ملی ایران است. سریک، اسبی از نژاد خالص «تروبرد» است که مختص کورس هستند و بیشتر به‌خاطر استفاده از آن در مسابقات سوارکاری شناخته شده. تروبرد، نژادی خونگرم است که به جسارت، سرعت و چابکی مشهور است. 
سریک هم‌اکنون به‌عنوان یکی از پرافتخارترین اسب‌های ایرانی محسوب می‌شود و در این مستند به بخش‌هایی از زندگی شخصی و ارتباط عاطفی سردار آزمون با اسبش نیز پرداخته می‌شود. مستند سریک در سال 97با 6هزار و 972تماشاگر 84میلیون تومان فروش کرد.

در جست‌وجوی فریده

در جست‌وجوی فریده مستندی به کارگردانی آزاده موسوی و کورش عطایی، محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم در سی‌و‌ششـــمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و به‌عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار ۲۰۲۰ معرفی شد. 
داستان فیلم درباره زنی به نام فریده است که 40سال پیش در حرم امام‌رضا(ع) رها شده و بعد از انتقال به شیرخوارگاه توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته شده و به هلند برده می‌شود. فریده که در طول این سال‌ها به‌خاطر ترس از سفر به ایران و تمایل نداشتن خانواده‌اش به وطن بازنگشته، چند سالی است از راه دور جست‌وجویی را برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش شروع کرده و حالا برای اولین‌بار به ایران سفر کرده تا زادگاهش را ببیند و با 3 خانواده که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند، ملاقات کند. این مستند 88دقیقه‌ای با 13هزار تماشاچی به فروش 127میلیون تومان رسید و پرفروش‌ترین فیلم هنر و تجربه در سال 97شد.

چاوش، از درآمد تا فرود

این مستند به کارگردانی آرش رئیسیان و هانا کامکار در سال 1396تولید و در سال 97اکران شد. در خلاصه چاووش، از درآمد تا فرود منتشر شده: «روایتی از فعالیت‌های موسیقی‌دان‎های جوان در دهه 50خورشیدی است که تلاش کردند به شکل دیگری به موسیقی ایرانی نگاه کنند و امروز، اعضای آن همگی از استادان موسیقی ایرانی به شمار می‌آیند.» این مستند با 7هزار و 16تماشاگر به فروش 62میلیونی رسید.

میدان جوانان سابق

این مستند به کارگردانی مینا اکبری، درباره عکسی است که روزنامه‌نگاران روزنامه «جامعه» در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد ماشاالله شمس‌الواعـــظین سردبیر روزنامه، برای روجلد شماره نوروز در میدان جوانان گرفته‌اند.
 این فیلم به بهانه این عکس مروری دارد بر وضعیت مطبوعات طی ۲۰ سال اخیر و تأثیری که دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی ایران بر کار رسانه گذاشته است. این مستند در سال 97تولید و امسال اکران شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید