• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 24 بهمن 1398
کد مطلب : 95070
+
-

سمفونی فجر به موسیقی رسید

آغاز سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای ۸۲ گروه موسیقی

سمفونی فجر به موسیقی رسید

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

روز بعد از پایان جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر، سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از ۲۴ بهمن کار خود را با میزبانی تالارهای وحدت، رودکی، آزادی، سوره و نیاوران آغاز می‌کند. جشنواره‌ای با حضور گروه‌های موسیقی که البته در این دوره برخی گروه‌ها نیز از شرکت در آن انصراف دادند. در این دوره بیش از ۸۰ گروه حضور دارند و مراسم اختتامیه اول اسفند‌ماه برگزار می‌شود. به گزارش همشهری، 82‎‎گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با 90اجرا در 80سانس در سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارند. همچنین نشست‌های تخصصی، جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه از بخش‌های دیگر این دوره جشنواره است.

اجرای گروه‌های موسیقی بانوان در نیاوران
یکی از بخش‌هایی که همیشه نبود آن در جشنواره‌های موسیقی و حتی اجراهای عمومی حس می‌شود، حضور گروه‌های موسیقی بانوان است. گروه‌های پرتلاش و مستعد که اجرای عمومی برنامه‌های آنها به سختی پیش‌می‌رود. با این حال در این دوره از جشنواره، ۵گروه ویژه بانوان حضور دارند؛ گروه‌های نوشه(نیوشا بریمانی)، کوک ماه(لیلا جعفرپور)، چریکه سنه(شرمین زرفشان)، تیدا(ترگل خلیقی) و ستاره قطبی(بهار ایلچی) در سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌کنند.گروه‌های ویژه بانوان جشنواره ۲۹ و ۳۰ بهمن‌ماه در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهند داشت.
نشست‌های پژوهشی از برنامه‌هایی است که قرار شده در سالن باربد فرهنگستان هنر برگزار شود. نخستین نشست، با موضوع «بررسی مرز حرمت در موسیقی از نگاه اسلام» با سخنرانی محمدحسین نواب و مهدی همازاده ابیانه 26بهمن ماه، دومین نشست با عنوان «بررسی بداهه‌نوازی در موسیقی ایران» با سخنرانی هوشنگ فرهانی و محمود بالنده 27بهمن، «روند ترانه‌سرایی در تاریخ موسیقی ایران» با سخنرانی عبدالجبار کاکایی و محمد مفتاحی28بهمن، «تأثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و رسانه‌ها» با سخنرانی حامد عنقا و امیر ناظمی 29بهمن و نشست «بررسی سیر تغییرات موسیقی پاپ در سه دهه اخیر» با سخنرانی بهروز صفاریان و محسن رجب‌پور 30بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
تالار وحدت از ۲۴ بهمن میزبان گروه‌های موسیقی است، ارکستر سمفونیک صدا و سیما، ارکستر پارس، گروه کوبه و آوازی‌های ودا، گروه رستاک و گروهی از بخش بین‌الملل کشور بلژیک در تالار وحدت حضور دارند. به جز این گروه‌ها، ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی 30بهمن‌ماه ساعت 18:30در تالار وحدت اجرا می‌کند و ارکستر سمفونیک تهران نیز در این دوره جشنواره به رهبری نصیر حیدریان 26بهمن‌ماه ساعت 18:30در این تالار روی صحنه می‌رود.

پاپی‌ها در سالن میلاد نمایشگاه‌ بین‌المللی
شاید بتوان گفت برای عموم مردم یکی از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره اجرای گروه‌های موسیقی پاپ است. گروه‌هایی که در طول سال فعالیت خود را دارند و اجرا در برخی از شهرهای کشور و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و شخصی مشکلاتی را برای این گروه‌ها به‌وجود می‌آورد. در این دوره از جشنواره ۱۰ گروه موسیقی پاپ در جشنواره حاضر شدند که گروه یازدهم متعلق به ظافر یوسف از کشور تونس است.

8 گروه در بخش بین‌الملل
8 گروه موسیقی از کشورهای تونس، اتریش(دو گروه)، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، آذربایجان و ترکمنستان در این دوره جشنواره موسیقی فجر حضور دارند و در اجرای ارکستر سمفونیک صدا‌و‌سیما در نخستین روز جشنواره در تالار وحدت نوازنده روسی ارکستر را همراهی می‌کند. ظافر یوسف، نوازنده عود، خواننده و آهنگساز تونسی، دوئت آکاردئون و ساکسفون پیرانی/ پاریزین فرانسه)، فلوریان نواک(رسیتال پیانو بلژیک)، لوکا آکینو(تریو جز ایتالیا)، جز بنفش اتریش، دوئت زهی آونر اتریش، ضابط نبی‌زاده از آذربایجان و پلوان حمیداف از ترکمنستان در بخش بین‌الملل روی صحنه می‌روند. همچنین گراف مورژا، نوازنده ویولن از روسیه سولیست ارکستر سمفونیک
صدا‌و‌سیما حضور دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید