• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 بهمن 1398
کد مطلب : 94980
+
-

توفان امروز فروکش می‌کند

 استان‌های کرمان و سیستان‌وبلوچستان در روزهای گذشته با بروز گردوخاک با مشکلاتی مانند افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش دید افقی و تعطیلی مدارس روبه‌رو شدند.
به گزارش گروه ایرانشهر، مدیرکل مدیریت بحران کرمان با بیان اینکه شهرستان‌های ریگان و فهرج از روز یکشنبه درگیر توفان شن و گردوغبار شدند و دو روز مدارس این دو شهرستان تعطیل بود، به همشهری می‌گوید: غلظت آلایندگی در برخی ساعت‌ها به 20برابر حدمجاز رسید تا جایی که علاوه بر تعطیلی مدارس در روزهای یکشنبه و دوشنبه، اداره‌های این دو شهرستان از ظهر دوشنبه تعطیل شد.  مجید سعیدی با بیان اینکه توفان و گردوغبار تا امروز بعدازظهر (چهارشنبه) ادامه دارد، می‌افزاید: راه‌های مواصلاتی کرمان به سیستان‌وبلوچستان تحت تاثیر توفان شن قرار گرفتند و مشکلاتی برای تردد پیش آمد که رفع شد. همچنین دراین مدت 150روستا تحت‌تاثیر توفان بودند که از این تعداد راه 73روستا مسدود و ساعاتی بعد بازگشایی شد.  وی با بیان اینکه توفان به مزارع گندم و جو، تاسیسات شهری و برق برخی مناطق خسارت وارد کرده است، اظهار می‌کند: جزئیات خسارت‌ها بعد از فروکش کردن توفان برآورد می‌شود.  شهرهای شمالی سیستان‌وبلوچستان هم در روزهای گذشته تا حدودی تحت‌تاثیر توفان‌های شن قرار گرفتند و باد و گرد و خاک دید افقی در زاهدان را به ۳۰۰۰ متر کاهش داد.
 سرپرست شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وزش باد علاوه بر زاهدان در شهرهای نصرت‌آباد، خاش و مهرستان هم درجریان است، می‌گوید: میزان خیزش گردوخاک و پراکنش آن در این شهرها متفاوت است. محسن بستانی با بیان اینکه بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی همچنان وزش باد شدید تا امروز (چهارشنبه) در استان ادامه دارد، می‌افزاید: سرعت وزش باد در زاهدان و شهرستان‌های شمال استان بیشتر خواهد بود. به گفته وی، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و تاسیسات، احتمال سقوط بنرهای تبلیغاتی و شکستن درختان، خطر سقوط اجسام از ارتفاع به‌ویژه در ساختمان‌های نیمه‌کاره و اختلال در تردد‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی از اثرات مخرب وزش باد شدید و توفان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید