• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 23 بهمن 1398
کد مطلب : 94951
+
-

برف سنگین بهمن

بارش بی‌سابقه برف در شمال و شمال‌غرب کشور قطعی برق و آب کند شدن سرعت اینترنت، محبوس شدن در خانه‌ها و گرفتاری مسافران در کولاک جاده‌ها را رقم زد

برف سنگین بهمن

مریم سرخوش-  خبرنگار

  هشدار هواشناسی برای بارش سنگین برف هم سبب نشد تا مردم و مسئولان بسیاری از شهرهای شمال و شمال‌غرب کشورمان غافلگیر نشوند؛ بارشی که از ابتدای هفته جاری آغاز شد و طی 2روز اخیر به اوج خود رسید. قطعی برق و آب، کند شدن سرعت اینترنت، معابر و خانه‌های مدفون شده زیر برف و مسافران مانده در کولاک جاده‌ها،‌ شرایط سختی را رقم زد که همچنان هم ادامه دارد. برخی روستاها نیز به دلیل سخت‌گذر بودن، شاید به این زودی‌ها راه‌های‌شان بازگشایی نشود. تبریزی‌ها زندگی‌شان با وجود بارش سنگین برف در کوچه‌ها، فلج شده و خلخالی‌ها نیز حتی نمی‌توانند در کوچه‌ها تردد کنند. مردم شهرهای مختلف گیلان هم شاهد بارش نیم متری برف در بسیاری از شهرها بودند و با وجود قطع برق، ساعت‌های سختی را پشت سر می‌گذارند.

گیلانی‌ها یخ زدند
  فرشته رضایی- گیلان: بارش نیم متری برف در رشت و دیگر شهرهای استان که در ارتفاعات به حدود یک و نیم متر هم رسیده است، بازهم چالش دیگری را رقم زده است. با وجود پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر وقوع برف و حتی تاکید مسئولان برآمادگی و نیز تشکیل ستاد مدیریت بحران، اکنون تنها نهادی که به رسانه‌ها پاسخ نمی‌دهد، رئیس ستاد مدیریت بحران گیلان است. بسیاری از مناطق شهر رشت از جمله لاکان، مسکن مهر و لاکان شهر از دوشبه شب با قطع برق مواجه بودند که این موضوع موجب خاموش شدن پکیج و سامانه گرمایش منازل شد. در داخل شهر هم شهروندان با قطع برق مواجه بودند.
محمود صداقتی، از ساکنان مسکن مهر رشت می‌گوید: خانواده من تا صبح از سرما لرزیدند و از یک سو بارش برف و ازسوی دیگر باد شدید و طوفان شرایط نامناسبی را به‌وجود آورده بود. مجتبی بدیعی‌زاده، دیگر شهروند رشتی هم اظهار می‌کند: قبل از بارش برف همه نهادها اعلام آمادگی می‌کنند، اما تنها پس از چند ساعت بارش در کل رشت امکان تردد وجود نداشت و اقدام به برف‌ر‌‌وبی هم خیلی دیر آغاز شد. به جز خاموشی 8ساعته‌، ضعف جریان برق نیز سبب وارد آمدن صدمه به لوازم برقی شده است.
گزارش‌های میدانی از مناطق مختلف شهر لاهیجان هم از قطع متناوب یا دایم برق در روستاهای این شهر ازجمله رودبنه، پهمدان، بوجایه و... دارد. همچنین قطع آب و پکیج منازل از مشکلات اساسی بوده است. همچنین بارش برف در شهر فومن هم سبب ایجاد اختلال در تردد مردم شد و قطع برق و آب را به همراه داشت. در برخی از مناطق کوهستانی از قبیل ماسوله و ارتفاعات این شهرستان نیز جاده‌ها به دلیل بارش سنگین برف مسدود شد که قرار است بازگشایی شوند. یوسف نیرویی، شهردار ماسوله با اشاره به بارش یک متری برف دراین شهرستان اظهار می‌کند: نیروهای امدادرسان درحال بازگشایی راه‌ها هستند و از مسافران می‌خواهیم از ورود به این شهر خودداری کنند.
در صومعه‌سرا هم از دوشنبه شب شهرستان با قطعی برق مواجه شده‌اند. علی قاسم‌زاده از شهروندان صومعه‌سرایی می‌گوید: این همه سال برف می‌آید و مسئولان فقط غافلگیر می‌شوند، اما برای ترمیم شبکه‌های برق کاری نکرده‌اند. تنها چیزی که در صومعه سرا شاهد نیستیم، مدیریت بحران است.

خسارت سنگین به شبکه برق گیلان
به گفته مسئولان از حدود یک میلیون و 400هزار مشترک برق گیلان، برق حدود 90هزار مشترک قطع است. روابط عمومی شرکت توزیع برق گیلان در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه برف سنگین در روزهای اخیر خسارت‌هایی به شبکه برق وارد کرده است، اظهار می‌کند: فرسودگی خطوط توزیع برق از سال‌ها قبل وجود داشته است. با این حال زمانی که برف می‌آید، سنگینی بارش برف سبب قطع شدن خطوط برق شده و اکنون برای امدادرسانی به مناطق مختلف رشت با مسدود شدن راه‌ها مواجهیم.
حمیدرضا حکمت می‌افزاید: اگرچه خودروهای کمک‌دار داریم، اما معضل این است که بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها فعلا مسدود است. همکاران ما از ساعت 3نیمه شب دوشنبه درحال خدمات‌رسانی هستند و در کل استان 200گروه توزیع برق به صورت پیاده درحال کارند. مهم‌ترین معضل، مسدود بودن راه‌هاست که باید بازگشایی شوند و سپس خدمات‌رسانی انجام دهیم. حکمت با اشاره به پارگی‌ سیم‌های برق در برخی مناطق به دلیل افتادن و شکستگی شاخ و برگ درختان، اضافه می‌کند: در تلاشیم معضل قطع برق را رفع کنیم.

تلاش برای امدادرسانی هوایی به محاصره‌شدگان در برف
رئیس پلیس راهور استان به بی‌توجهی برخی شهروندان نسبت به تردد نکردن در جاده‌ها و خیابان‌های برفی اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود اینکه از شهروندان خواسته بودیم دراین چند روز کمتر از وسیله نقلیه استفاده کنند، اما شاهد برخی بی‌توجهی‌ها نسبت به این موضوع بودیم. برخی از آنها بدون زنجیرچرخ و وسایل ضروری موردنیاز تردد می‌کنند و تصادف و مسدود شدن جاده‌ها را رقم می‌زنند، به‌طوری‌که دوشنبه شب حدود 3هزار خودرو در جاده وروردی امامزاده هاشم – سنگر و سراوان - فومن متوقف شدند.
 امیر طالبی می‌افزاید: شریان‌های اصلی شهر رشت بسته است و درحال بازگشایی آنها هستیم. براین اساس از همشهریان درخواست می‌کنیم از تردد به تهران تا بازگشایی کامل مسیرها خودداری کنند.  مهدی ولی‌پور، رئیس هلال‌احمر گیلان هم با بیان اینکه گروه‌های امدادی هلال‌احمر در قالب 16گروه امدادی و 250نفر درگیر خدمات‌رسانی به افرادی هستند که در راه مانده‌اند؛ اظهار می‌کند: مهم‌ترین معضل کنونی، قطع آب و برق مناطق شهری و روستایی استان است. درنظر داریم با مساعد شدن هوا، بتوانیم از طریق امداد هوایی به مناطقی که سخت‌گذرند خدمات‌رسانی کنیم.
علی مقصودی، معاون خدمات‌عمرانی شهردار رشت نیز با بیان اینکه همه تلاش شهرداری بازگشایی راه‌های اصلی است، اظهار می‌کند: در روزهای گذشته بارش برف به حدی بود که حتی با وجود بازگشایی، بلافاصله همان مسیرها پر می‌شد. دراین میان برخی از درختان نیز به دلیل طوفان دچار شکستگی یا افتادگی شدند که پاکسازی آنها هم درحال انجام است.

امدادرسانی اردبیلی‌ها به گیلان
  پوپک قاسمی _ اردبیل: بارش برف در اردبیل به‌ویژه شهرستان خلخال سبب بروز مشکلات عدیده‌ای برای مردم این منطقه شده است. مسیر 344روستا در استان بسته شده‌است و به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان، بازگشایی بسیاری از این راه‌ها به دلیل سخت‌گذر بودن راه‌ها کمی زمان‌بر است.
فرهاد عبدالعلی‌پور با بیان اینکه بیشترین میزان بارش برف در خلخال بوده است، عنوان می‌کند:‌ بارش 77سانتی‌متر برف دراین شهرستان، سبب مسدود شدن راه‌های اصلی و روستایی شده است. این بارش‌ها در گردنه «الماس» و گردنه «پیریوسف» به بیش از یک متر هم رسیده است. عبدالعلی‌پور می‌افزاید: اکنون راه‌های مواصلاتی اصلی بازاست، اما با مسدود شدن راه 344روستا مواجهیم. البته نیروهای راهداری برای بازگشایی مسیر در تلاشند و مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هم در خلخال مستقر شده است. با توجه به بارش سنگین برف در بیشتر مناطق استان نیروهای هر شهرستان درحال رفع مشکلات مربوط به منطقه خود هستند. وی با اشاره قطع برق در برخی روستاها اظهار می‌کند: برق 10روستا در خلخال، 2روستا در گرمی و یک روستا در نمین قطع شده‌است که اختلال در زندگی روزمره و مشکل تامین نان را رقم زده است. در بازگشایی راه‌های روستایی اولویت با روستاهایی است که برق آنها قطع شده‌است. هلال‌احمر نیز اقلام مورد نیاز روستائیان را به آنها می‌رساند. این مسئول از امدادرسانی به استان همسایه هم خبر می‌دهد و می‌گوید: بارش برف در گیلان سبب قطع برق در مناطق شهری و روستایی زیادی شد و کارشناسان برق استان اردبیل برای کمک به مدیریت بحران، به آن استان اعزام شده‌اند.

بارش سنگین برف در خلخال اتفاق عجیبی نیست
بارش یک متری برف در شهرستان خلخال اردبیل هم باعث مسدود شدن راه‌ها شد، هر چند که خلخالی‌ها به گفته خودشان بارش‌های بیش از این راه هم دیده‌اند. دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران خلخال ارتفاع برف در خود شهرستان را 77 سانتی متر عنوان می‌کند و می‌گوید: به دلیل بارش‌های مداوم تمام راه‌های روستایی خلخال بسته شده بود که با تلاش راهداری در حال بازگشایی این مسیرها هستیم. 5 روستای خلخال هم با قطعی برق مواجه شده بودند که مشکل دو روستا حل شده و قطعی برق سه روستای دیگر هم به زودی برطرف می‌شود.
رضا شکری با اشاره به برقراری گاز و برق شهرستان عنوان می‌کند:‌ به خاطر برودت هوا مصرف گاز افزایش پیدا کرده که از مردم می‌خواهیم در این شرایط صرفه‌جویی کنند. در بحث خدمات شهری هم تلاش می‌شود که معابر هر چه سریع‌تر بازگشایی شوند و تا پایان امشب امور به روال عادی خودش باز می‌گردد.
وی از باز بودن تمام مسیرهای منتهی به شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: مسیر اسالم – خلخال هم به زودی بازگشایی خواهد شد.

بارش کم‌سابقه برف در آذربایجان‌شرقی
  سید‌مرتضی احمدپور _ تبریز: برف و کولاک شدید که از یکشنبه شهرهای مختلف آذربایجان شرقی را درگیر خود کرده، به گفته برخی اهالی بومی در چند دهه گذشته بی‌نظیر بوده است. تصاویری که در فضای مجازی از شهرهای مختلف استان منتشر شده نیز وضعیت نامساعدی را نشان می‌دهد. به گفته مسئولان، بیشتر راه‌های روستایی در سراسر استان همچنان بسته است و علاوه بر آن، راه‌های اصلی و آزادراه‌ها نیز در چند نوبت کاملا مسدود شدند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی به همشهری می‌گوید: با وجود بارش کم‌سابقه برف و کولاک شدید دراستان، به مدد اطلاع‌رسانی وسیع و آماده‌سازی دستگاه‌های خدمات‌رسان، امدادی، انتظامی و نظامی، توانستیم مانع بروز اتفاق‌های ناخوشایند به صورت گسترده در استان شویم.
 محمدباقر هنربر ادامه می‌دهد: از روز شنبه اطلاعیه‌های هواشناسی را بررسی و به نیروهای امدادی و راهداری و عموم مردم اطلاع‌رسانی کردیم و بیشتر رانندگان با زنجیر چرخ در جاده‌ها حضور داشتند، اما عده‌ای هم بی‌توجه به این اخطارها و اطلاعیه‌ها بودند که در نتیجه در جاده‌ها گرفتارشدند. هنربر اظهار می‌کند: به‌دنبال بارش برف و کولاک شدید، بیش از 500 خودرو و 2685 نفر در جاده‌های استان گرفتار و از سوی نیروهای امدادی به پایگاه‌های هلال‌احمر و امداد جاده‌ای منتقل شدند و از صبح سه‌شنبه با باز شدن جاده انتقال این افراد به شهرهای خود آغاز شده است. بیشترین افراد گرفتار شامل 1450نفر در محور تبریز _ میانه بودند که با تلاش ماموران راهداری نجات پیدا کردند. هنربر از تداوم حضور خودروهای امدادی و لودرها و ادامه نمک‌پاشی جاده در یکی دو روز آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: از مردم می‌خواهیم به اخطارهای اداره هواشناسی و مدیریت بحران استان توجه کافی را داشته باشند. از رسانه‌ها نیز درخواست می‌کنیم که مردم را نسبت به این اخطارها حساس کنند.

غافلگیری دزفولی‌ها
بارش برف کم سابقه در مناطقی از شهرستان دزفول هم مردم این شهرستان گرمسیری را غافلگیر کرد. دوشنبه شب حداقل دمای هوا در صفی‌آباد دزفول منفی 2 درجه  که به گفته علی کرمی رییس اداره هواشناسی شهرستان، این سرمای هوا در شهرستان دزفول پیش از این، ۱۵ سال قبل تجربه شده است. وی تاکید می‌کند:‌ این سرما خسارت زیادی به محصولات کشاورزی دزفول وارد کرده که کارشناسان باید میزان آن را برآورد کنند.
در لرستان هم  بارش برف و کولاک راه ارتباطی بیش از ۳۰۰ روستای دلفان را با مرکز شهرستان قطع کرد.
علی پناهی، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان نیز با اشاره به برودت شدید هوا در برخی شهرهای استان می‌گوید: زرینه از توابع شهرستان دیواندره با ثبت ۲۰درجه سانتی‌گراد زیرصفر، سردترین شهر ایران در شبانه روز گذشته بوده است. وی درباره پیش‌بینی وضعیت هوای استان می‌گوید: تا پایان امروز (چهارشنبه) در بعضی از ساعات وزش باد شدید خواهیم داشت که در نواحی شمالی استان و گردنه‌ها و جاده‌ها، باعث لغزندگی سطح‌ جاده‌ها می‌شود.

ماشین‌های راهداری زیر برف
بارش‌ها اما در آذربایجان غربی رکورد زد و در محور مهاباد – بوکان به 6متر رسید. مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی‌ دراین باره می‌گوید: با نفوذ سامانه سرد بارشی از بعدازظهر دوشنبه به استان، بیشتر نقاط سفیدپوش و بیش از ۶متر برف در محور مهاباد به بوکان بارید. ارسلان شکری می‌افزاید: در 2روز گذشته شدت کولاک دراین محور به حدی شدید بود که چند دستگاه خودرو و ماشین‌‌های سنگین راهداری این شهرستان ازجمله 2دستگاه لودر و گریدر زیربرف مدفون شدند.
رسول جبرییلی، رئیس اداره هواشناسی تکاب هم به دمای منفی 20درجه هوا دراین شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: پس از تکاب و چالدران، ماکو با منفی ۱۵درجه و قره‌ضیاءالدین با منفی ۱۴درجه سانتی‌گراد شب بسیار سردی را سپری کردند.

تداوم سرمای هوا در ایلام
رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی ایلام با اشاره به بارش پراکنده برف در نقاط سردسیر و معتدل استان می‌گوید: جبهه هوای سرد تا امروز (چهارشنبه) در ایلام تداوم خواهد داشت. مجتبی میهن‌پرست می‌افزاید: باتوجه به افت شدید دما بین 5 تا ۱۰درجه سانتیگراد زیرصفر بروز یخبندان صبحگاهی در نقاط مختلف استان و لغزندگی معابر به علت ذوب برف‌ها برای مناطق برفگیر از نکات قابل توجه استان است.
وی با بیان اینکه کاهش محسوس دما حتی در نقاط گرمسیر نیز ملموس است، می‌افزاید: در نقاط سردسیر، کوهستانی و معتدل احتمال تشدید سرما نیز وجود دارد و این افت دمای هوا تا روز چهارشنبه در استان ایلام احساس می‌شود.

راه‌های البرز باز است
مدیرکل مدیریت بحران البرز نیز با بیان اینکه از روز چهارشنبه شرایط جوی نسبتا آرامی در استان حکم‌فرما خواهد بود، به همشهری می‌گوید: با وجود بارش برف 30سانتی‌متری دربرخی مناطق، همه محورهای اصلی و فرعی باز است. محمدرضا فلاح‌نژاد بیشترین بارش برف را مربوط به شهرستان‌های طالقان، چالوس و کرج می‌داند و اضافه می‌کند: تردد در برخی مسیرهای روستایی به دلیل بارش برف سخت بود که نیروهای امدادی درحال برف‌روبی و رفع این مشکل هستند. عبدالحسین علی اکبر، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان نیز با اشاره به مسدود شدن ۶جاده استان به دلیل کولاک شدید و بارش برف سنگین اظهار می‌کند: جاده‌های زنجان- طارم، زنجان- دندی، نیک‌پی- ماهنشان، زنجان- تهم- چورزق، ابهر- خدابنده و دندی- تخت‌سلیمان مسدود شد. همچنین تعدادی از راه‌های روستایی در استان زنجان هم براثر بارش برف و کولاک شدید مسدود شدند. علی اکبری تاکید می‌کند: راهداران در ۳۰گردنه کوهستانی استان مستقر و درحال ارائه خدمات هستند و در صورت ضرورت مسافران نیز در این مکان‌ها اسکان موقت داده می‌شوند.

بارش برف کم سابقه در مناطقی از دزفول مردم این شهرستان گرمسیری را غافلگیر کرد که به گفته رییس اداره هواشناسی شهرستان، این سرمای هوا در شهرستان دزفول پیش از این، ۱۵ سال قبل تجربه شده است

گزارش‌های میدانی از لاهیجان هم از قطع متناوب یا دائم برق در روستاهای این شهر ازجمله رودبنه، پهمدان، بوجایه و... دارد. همچنین قطع آب و پکیج منازل از مشکلاتی است که مردم  با آن مواجهند

   خروج سامانه بارشی از امروز
براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، دمای بیشتر استان‌ها کاهش محسوسی خواهد داشت و شدت بارش در استان‌های گیلان، مازندران، خراسان شمالی، جنوب کرمان و شرق هرمزگان کاهش می‌یابد. همچنین از امروز (چهارشنبه) علاوه بر افت محسوس دما در نیمه شرقی کشور، در مرز‌های غربی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان هم احتمال بارش پراکنده وجود دارد. صادق ضیائیان، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با همشهری از خروج این سامانه بارشی خبر می‌دهد و می‌گوید: از بعد‌از‌ظهر امروز این سامانه از مرزهای شرقی کشور خارج و در 2روز پایانی هفته در بیشتر مناطق کشور آسمان صاف و در نیمه غربی افزایش نسبی دما را شاهد خواهیم بود.

   اهواز هم سرد شد
اهوازی‌ها هم درحالی دمای زیرصفر درجه را پشت‌سر گذاشتند که به گفته بسیاری از مردم این شهر سال‌هاست چنین هوایی را شاهد نبوده‌اند. محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی استان می‌گوید: روز گذشته دمای اهواز در ساعات بامداد به صفر درجه سانتیگراد رسید که این دما برای اهواز تقریبا در ۳۰سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است. پیش از این هواشناسی خوزستان نسبت به ورود سامانه سرمایشی و تداوم آن تا روز چهارشنبه هشدار داده و اعلام کرده بود در ارتفاعات استان دمای هوا به زیرصفر و همراه با بارش برف خواهد بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید