• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 بهمن 1398
کد مطلب : 94961
+
-

دوشنبه عجیب بورس

همشهری دلایل نزول 1/5درصدی بازارسهام را در روز دوشنبه بررسی می‌کند

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روزدوشنبه یکباره با نزول سنگین 1.5درصدی مواجه شد؛ برآوردها نشان می‌دهد بخشی از این نزول ناشی از تغییرات نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و بخشی دیگر ناشی از تشکیل صف‌های سنگین برای فروش سهام خودروسازان و حتی شایعه استعفای رئیس‌جمهوری بود؛ شایعه‌ای که البته بلافاصله با قوت تکذیب شد. با وجود نزول روز دوشنبه، اغلب تحلیلگرانی که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند بر این باورند که  بازارسهام دوره تنفس را سپری می‌کند و به‌زودی به مدار صعود بازمی‌گردد. به گزارش همشهری، روز دوشنبه بورس تهران در یک رویداد ناگهانی و درحالی‌که با سرعت و قوت در حال رشد بود، یکباره با 7500واحد کاهش شاخص، معادل 1.5درصد نزول، مواجه شد. یک روز قبل از این رویداد شرکت ایران خودرو اعلام کرده بود قصد دارد سرمایه‌اش را از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا 2008درصد افزایش دهد، همین موجب شد  روز دوشنبه سهامداران، به‌ویژه سهامداران حقوقی، درصدد فروش سهام این شرکت برآیند، این روند به افت سهام ایران خودرو و سایر شرکت‌های گروه خودرو منجر شد، اما این همه ماجرا نبود. شایعاتی از قبیل استعفای رئیس‌جمهوری و همچنین گمانه‌زنی درباره احتمال ورود ایران به لیست سیاه FATF در اجلاس هفته آینده این نهاد هم بر بازار سهام اثر گذاشت. درکنار این رویدادها دوشنبه مشخص شد هیأت وزیران در مصوبه‌ای نرخ خوراک سهام پالایشگاه‌ها را تغییر داده است. براساس تصمیم هیأت وزیران، قیمت هر بشکه نفت تحویلی به پالایشگاه‌ها برای سال 97معادل 95هزارو 494تومان تعیین شد؛ به این ترتیب پالایشگاه‌ها باید از محل دریافت نفت و میعانات گازی جمعا 57هزارو 393میلیارد تومان به‌حساب خزانه واریز کنند. هنوز برآورد دقیقی از اثر این مصوبه بر سهام پالایشگاه  نشده، اما به‌نظر می‌رسد گروهی که قبلا از اثرات این تعیین قیمت روی سهام پالایشگاه‌ها با خبر بودند، درمبادلات روز دوشنبه شروع به فروش سهام پالایشگاه‌ها کرده‌اند که به افت سنگین سهام این شرکت‌ها منجر شد. قیمت هر بشکه نفتی که دولت به پالایشگاه‌ها تحویل می‌دهد از سال 93تاکنون 75درصد رشد کرده و از 54هزارو 542تومان به 95هزارو 494تومان رسیده است. تحت‌تأثیر این رویداد، روز دوشنبه سهام پالایشگاه‌ها، با نزول مواجه شد و بیشترین تأثیر را بر نزول شاخص بورس داشت.

بازار در محدوده مقاومت  
حسین زمانی در مزاری،  کارشناس بازار سرمایه درباره اثرتعیین قیمت‌های جدید برای نرخ خوراک پالایشگاه‌ها گفت: خبر مربوط به مصوبه هیأت وزیران پس از بسته شدن بازارسهام منتشر شد؛ ضمن اینکه باید درنظر گرفت بازار سهام اثر این رویدادها را از قبل پیش‌خور کرده، بنابر این نمی‌توان گفت علت نزول بازار سهام، ابلاغ مصوبه هیأت وزیران بوده است. او افزود: سهام پالایشگاه‌ها متناسب با رشد کل بازار افزایش نیافته و اصطلاحا از بازار عقب است بنابر این می‌توان گفت در دور بعدی رشد بورس، که به‌زودی آغاز خواهد شد، سهام پالایشگاه‌ها با رشد مواجه خواهد شد و اتفاقا پالایشگاه‌ها در کنار سهام معادن، فلزات و پتروشیمی‌ها محرک رشد شاخص در آینده خواهند شد.

دلایل نزول
این کارشناس بازارسرمایه در تحلیل دلایل نزول بورس، گفت: بازار سهام، در مبادلات روز دوشنبه، به لحاظ تکنیکالی، در یک محدوده مقاومت قرار گرفته بود، این موضوع را از قبل برخی کارشناس‌ها اعلام کرده بودند، در نتیجه علت نزول بازار سهام محدوده مقاومتی بود که پیش روی شاخص بورس شکل گرفته بود. زمانی ادامه داد: از طرف دیگر هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایان سال، حجم عرضه سهام شرکت‌های حقوقی بزرگ برای پرداخت و تسویه عیدی و پاداش‌های آخر سال افزایش می‌یابد؛ این موضوع روی بازار سهام اثر می‌گذارد البته هنوز برای اوج‌گیری فروش سهام حقوقی‌ها زود است، این عرضه‌ها هرچه به پایان سال نزدیک‌تر شویم، افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی رشد  
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه پیش‌بینی کرد؛ شاخص کل بورس تهران تا پایان سال‌جاری به محدوده 570هزار واحد صعود کند. او گفت: شاخص بورس امروز، چهارشنبه، در محدوده حمایتی خود قرار می‌گیرد و باید در این نقطه به تعادل برسد، اما چنانچه امروز هم با نزول مواجه شود و از محدوده حمایت پایین‌تر رود، ‌ احتمالا تا محدوده 410تا 407هزار واحد نزول خواهد کرد، اما بعد از آن دوباره رشد آن از سر گرفته خواهد شد. او با بیان اینکه بازار سهام وارد یک دوره اصلاح یا تنفس برای رشد بیشتر شده تأکید کرد:حتی اگر فشار عرضه سهام حقوقی‌ها، همزمان با پایان سال، بیشتر شود با توجه به حجم بالای پول تزریق شده سهامداران حقیقی به بازار، این موضوع نمی‌تواند به نزول شاخص بورس منجر شود و بازار به تعادل خواهد رسید.

تأثیر انتخابات مجلس
حافظ عزیزی نقش، مدیر سرمایه‌گذاری و گروه تحلیل بازارکارگزاری اردیبهشت ایرانیان هم با بیان اینکه بورس به رکوردها و آمارهای خارق العاده‌ای دست یافته افزود: میانگین بازده بازار از ابتدای شهریور 96تا‌کنون به 500درصد رسیده، بنابر این به یک دوره اصلاح نیاز دارد. او ادامه داد: از طرف دیگر به زمان برگزاری انتخابات مجلس نزدیک شده‌ایم، حدس و گمان‌ها از به قدرت رسیدن طیف اصولگرا یا اصلاح طلب، بازارهای مالی و بورس ایران را با چالش‌ها و اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو خواهد کرد بنابر این تعداد زیادی از سهامداران و فعالان بازار ترجیح می‌دهند که منتظر بمانند و شاهد برگزاری و اعلام نتایج انتخابات مجلس بمانند.

  رشد بورس تا تابستان 

نوید اختری‌زاده، از تحلیلگران بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاران نباید ترسی به‌خود راه دهند زیرا رشد شاخص بورس حداقل تا اوایل تابستان سال 99، ادامه می‌یابد. او با اشاره به افت ۷‌هزار واحدی شاخص بورس تهران در معاملات دوشنبه ۲۱ بهمن گفت: ملاک اصلی برای تصمیم‌گیری در بازار حجم و ارزش معاملات است. آمار‌ها نشان می‌دهد این روز‌ها به‌طور میانگین بین 5تا 6هزار میلیارد تومان معامله در بازار سهام انجام می‌شود که نشان می‌دهد نقدینگی پر قدرتی وارد بازار سهام شده و ارزش معاملات را تا دوبرابر افزایش داده است. اختری‌زاده با بیان اینکه بازار سهام یک دوره اصلاح دارد تأکید کرد: ممکن است این دوره اصلاح چند روز ادامه داشته باشد، اما شاخص بورس دوباره به روند حرکتی قبلی خود باز خواهد گشت. به‌ویژه آنکه قیمت دلار هم به‌عنوان یکی از موتور‌های محرک بورس در حال افزایش است و این خبر خوبی برای برخی صنایع بورس است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید