• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 23 بهمن 1398
کد مطلب : 94935
+
-

تمامی دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری در خارج از کشور تعطیل شدند

«تمام دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور تعطیل شده‌اند و دیگر نباید با تابلوی نماینده ایران در خارج از کشور فعالیت کنند.» عبادرضا اسلامی، مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصمیم بر بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری دارد. از نظر وزارتخانه تکلیف روشن است. قرار شد شیوه‌نامه اصلاح شود و مجددا در دستور کار قرار گیرد. او افزود: به‌نظر می‌رسد وزارتخانه به راه‌اندازی دوباره دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری با شکل جدید اعتقاد دارد. اصلاحات جدی‌تری اتفاق خواهد افتاد و دبیرخانه این دفاتر به وزارتخانه پیشنهادهایی ارائه می‌دهد تا اصلاحات را اعمال کنند. اسلامی اعلام کرد: پیشنهاد و ایده جدی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای اصلاح جریان قبلی، راه‌اندازی «افیس توریسم» است تا عملکرد فعال‌تری در این حوزه داشته باشند و منابع هزینه‌ای و درآمدی آنها نیز مشخص باشد. اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پایان اعتبار مجوزهای دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری در خارج از کشور، آیا نظارتی می‌شود که آنها با این عنوان فعالیتی نداشته باشند؟ چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از این نمایندگی‌ها کماکان با این عنوان و زیر تابلوی ایران به فعالیت پیشین خود ادامه می‌دهند و به‌عنوان سفیر گردشگری ایران شناخته می‌شوند، گفت: ما به همه سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها که قبلا از این عناوین بهره می‌بردند نامه زده‌ایم که فعلا حق استفاده از این آرم و لوگو را ندارند تا دستورالعمل جدید ابلاغ شود. فکر نمی‌کنم موردی باشد که تخلف کند. البته فرصت می‌خواهیم که این مسئله را بیشتر بررسی کنیم. هرچند در بررسی‌های اولیه نیز مشاهده کردیم که این عنوان در برخی سایت‌ها هنوز وجود دارد، تذکر هم داده شده است و دوباره به آنها اعلام می‌شود. براساس این گزارش، نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی گردشگری ایران با هدف اطلاع‌رسانی، تبلیغات، بازاریابی و جذب سرمایه‌گذار از سال ۱۳۹۴ در خارج از ایران فعالیت خود را آغاز کردند. در آن سال سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با هماهنگی و همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به ۹ ایرانی مقیم خارج از کشور مجوز داد تا در اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، سنگاپور، چین، مالزی و عمان دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری راه‌اندازی کنند. یک‌سال بعد اما، بدون هیچ توضیحی نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در کشورهای سوئیس، مالزی، سنگاپور و ایتالیا خلع مسئولیت شدند. شرایط احراز هویت این نمایندگی‌ها از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اینگونه اعلام شده بود: «احراز صلاحیت‌های عمومی لازم و استعلام عدم‌سوء پیشینه از مراجع ذیصلاح، اقامت در کشور هدف، دارا بودن یا ثبت شرکت، مؤسسه یا نمایندگی با مجوز رسمی فعالیت در حوزه گردشگری از مراجع رسمی کشور هدف، برخورداری از توانایی مکالمه و مکاتبه به زبان فارسی یا زبان کشور هدف و یا در استخدام داشتن فردی مسلط به مکالمه، مکاتبه و مذاکره به زبان فارسی در محل نمایندگی و سابقه حداقل ۵ سال تجربه و فعالیت در حوزه گردشگری کشور هدف. » بودجه و منابع مالی حمایتی از دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری در خارج از کشور مشخص نبود و به‌طور معمول این نمایندگی‌ها با سرمایه‌های شخصی وارد عمل شدند. بیشتر آنها افرادی بودند که در کشور هدف فعالیت‌های گردشگری داشتند، در نتیجه اعتبار دولت ایران به فعالیت‌های آن‌ها، سطحی کلان و وجه‌های رسمی می‌بخشید. برخی از این دفاتر در مقطعی حتی خود را سفیر و نماینده گردشگری ایران معرفی می‌کردند.
دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری، ایده‌ای بود که در دوره‌ ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و زمانی که محمدشریف ملک‌زاده معاون گردشگری بود، مطرح شد. برنامه اولیه‌ ملک‌زاده، راه‌اندازی این دفاتر در ۲۰ کشور بود. او در مقطعی از راه‌اندازی این نمایندگی‌ها در کشورهای عمان، کویت، سوئد، ایتالیا، لیبی و ترکیه خبر داد. در دوره جدید نیز با گذشت چهار سال از عمر دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری، سازمان وقت میراث‌فرهنگی، بدون ارائه گزارش عمومی از عملکرد و فعالیت‌ این نمایندگی‌ها، صرفا با بیان نارضایتی کلی، توقف فعالیت این دفاتر را اعلام کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید