• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 بهمن 1398
کد مطلب : 94912
+
-

حزب حاکم آلمان در بحران

حزب حاکم آلمان در بحران


جانشین آنگلا مرکل در حزب دمکرات مسیحی که بخت مسلم جانشینی او به‌عنوان صدراعظم آلمان هم به شمار می‌رفت، از سمت خود استعفا کرد تا بار دیگر ابهام، مهمان فضای سیاسی این کشور شود.
«آنگرت کرامپ کارنبائر»‌ با اعلام استعفای خود از رهبری حزب حاکم، عملا از مسیری که به اعتقاد بسیاری در سال2021 به جانشینی آنگلا مرکل منتهی می‌شد، خداحافظی کرد. کارنبائر‌، نزدیک‌ترین چهره به مرکل به شمار می‌رود و پاییز سال گذشته در سایه حمایت او با کسب 98.9درصد از آرا به سمت رهبری حزب دمکرات مسیحی انتخاب شد.
تصمیم کارنبائر پس از آن اعلام شد که گروهی از اعضا، توانایی او را در کنترل و مدیریت حزب زیر سؤال بردند. انتقادها از کارنبائر درپی اعلام نتایج انتخابات محلی   ایالت تورینگن در شرق آلمان بالا گرفت. هفته گذشته، رهبران محلی حزب دمکرات مسیحی در تورینگن در اقدامی بی‌سابقه با حزب راست افراطی آلترناتیو آلمان ائتلاف کردند تا یک چهره لیبرال را به‌عنوان رئیس دولت محلی این ایالت به قدرت برسانند. توماس کمریش، نامزدی که ائتلاف بر سر او شکل گرفته بود، پیروز میدان شد تا زلزلزه‌ای سهمگین، فضای سیاست را در آلمان به لرزه در آورد. این برای نخستین بار بود که فردی با حمایت افراطگرایان حزب آلترناتیو آلمان در یک انتخابات محلی به قدرت می‌رسید. در اثر واکنش‌های منفی در سراسر آلمان، کمریش بلافاصله از تصاحب کرسی ریاست دولت محلی تورینگن صرف‌نظر کرد، اما آثار این انتخابات باقی ماند. ائتلاف احزاب اصلی آلمان با احزاب افراطی چپ و راست خط قرمز است و رهبران محلی حزب دمکرات مسیحی از این خط قرمز عبور کرده بودند. آنگرت کرامپ کارنبائر اعلام کرد از سمتش کناره‌گیری می‌کند تا زمینه برای برگزاری انتخابات دوباره درون حزبی در سراسر آلمان فراهم شود؛ مسیری که احتمالا به رأی منفی اعضای حزب دمکرات مسیحی به رهبران محلی حزب در ایالت تورینگن هم منجر خواهد شد. به نوشته وب‌سایت دویچه‌وله، کارنبائر گفت: «هدف پاک کردن لکه ننگی است که به‌خاطر ائتلاف با حزب آلترناتیو، دامن حزب دمکرات مسیحی را گرفته است.» با پیروزی آنگرت کرامپ کارنبائر در انتخابات درون حزبی، تصور می‌شد این حزب پس از ناکامی‌های پی در پی در انتخابات محلی توانسته فردی را به رهبری برگزیند که هم حمایت اکثریت حزب را دارد و هم به‌دلیل نزدیکی به مرکل، می‌تواند از مقبولیت عام در جامعه آلمان برخوردار شود. ناکامی‌های حزب دمکرات مسیحی در پی چرخش بخشی از رای‌دهندگان به سمت حزب افراطی آلترناتیو آلمان رقم خورده است. حزب آلترناتیو دارای تمایلات ناسیونالیستی افراطی و ضداسلام است و با حضور مهاجران و پناهجویان در جامعه آلمان به‌شدت مخالف است. بسیاری دیدگاه‌های این حزب را فاشیستی می‌دانند. برای مرکل، حضور آنگرت کرامپ کارنبائر به‌عنوان چهره‌ای میانه در راس حزب دمکرات مسیحی از اهمیت بالایی برخودار بود، اما اکنون با تصمیم کارنبائر به کناره‌گیری از قدرت، بار دیگر بزرگ‌ترین حزب سیاسی آلمان دچار تنش خواهد شد. انتخابات داخلی حزب قرار است تابستان سال آینده برگزار شود.


آنگرت کرامپ کارنبائر کیست؟

کارنبائر 57ساله را وفادارترین فرد حزب دمکرات مسیحی به مرکل می‌دانند. او تا پیش از استعفا، گزینه شماره یک برای جانشینی مرکل به‌عنوان صدراعظم آلمان به شمار می‌رفت. آنگرت کرامپ کارنبائر 19ساله بود که به حزب دمکرات مسیحی پیوست. پس از اخذ مدرک فوق‌لیسانس در رشته علوم سیاسی، او در حزب رشد کرد و به سمت‌هایی در دولت‌های محلی دست پیدا کرد. کارنبائر در سال2000، نخستین زنی بود که به‌عنوان وزیر امور داخلی منصوب می‌شد. او سپس بین سال‌های 2011 تا 2018 به‌عنوان رئیس دولت محلی در ایالت زارلند در جنوب غرب آلمان فعالیت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید