• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 23 بهمن 1398
کد مطلب : 94893
+
-

هند با استارتاپ‌هایش تبدیل به چین دوم می‌شود؟

رشد و توسعه‌ها استارتاپ‌های هندی شتاب بسیار زیادی به خود گرفته و سال2020 می‌تواند به آغاز یک دهه پرشکوه برای اکوسیستم نوآوری این کشور تبدیل شود

هند با استارتاپ‌هایش تبدیل به چین دوم می‌شود؟

هندوستان به‌زودی به پرجمعیت‌ترین کشور جهان تبدیل می‌شود. جمعیت بالای هند، سبب شده تا سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ رو به رشد باشد و هر استارتاپ جدید می‌تواند خیلی سریع مخاطبان خود را پیدا کند. همین امر هم موجب شده تا سرمایه‌گذاری‌ها به این سمت بازار نیز کشیده شود. اخیرا مشخص شده که استارتاپ‌های فناوری در هند تاکنون به این اندازه خوب و موفق نبوده‌اند. سرمایه استارتاپ‌های بومی حوزه فناوری در هندوستان در سال2019 میلادی به رقم خیره‌کننده 14میلیارد و 500میلیون دلار رسید و از رکورد پیشین که متعلق به سال2018 با 10میلیارد و 600هزار دلار بود، عبور کرد.

سرمایه‌گذاری بالا
در سال‌های 2014و 2015، بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه استارتاپ‌های تجارت الکترونیک بود. اما امروزه، آنها نگاه وسیعی به مقوله‌ها و فرصت‌های مختلف دارند و راهکارهایی را ارائه می‌دهند که در هیچ بازار دیگری مشاهده نشده است. 
به گزارش همشهری، وقتی بازاری تا این اندازه رشد از خود نشان می‌دهد، طبیعی به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران بیشتری را نیز به سمت خود خواهد کشاند. استارتاپ‌های حوزه فناوری در هند در سال2019میلادی از 817‌سرمایه‌گذار، 1185دور تامین مالی داشتند که 459مورد از آنها سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز بوده است. براساس گزارش مؤسسه سرمایه‌گذاری InnoVen Capital، استارتاپ‌هایی که در مراحل نخستین بودند، 6میلیارد و 900میلیون دلار از این سرمایه‌ها را به خود اختصاص دادند. در عین حال گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تقریبا 20درصد از کل استارتاپ‌های هندی در شهرهای سطح دوم و سوم این کشور قرار دارند. چندی پیش مشخص شد که بیش از 5800 استارتاپ در شهرهای سطح دوم هند تأسیس شده است. همین موضوع باعث شده تا سرمایه‌گذاری نیز به این سمت برود.

دهه پیش رو
ورود به سال2020 دهه جدیدی را پیش روی دنیا قرار داده است و با توجه به شرایط و فضای اینترنتی، می‌توان اینگونه برداشت کرد که استارتاپ‌های هندی آماده تاخت‌وتاز هستند. هند توانسته خود را به‌عنوان جدیدترین طلایه‌دار سرمایه‌گذاری جهانی مطرح کند و اینک سرمایه‌داران بزرگی به‌دنبال حضور در بازارهای این کشور هستند. با این روند باید از هندوستان به‌عنوان چین دوم در عرصه استارتاپ نام برد. تایمز اکونومیک در این خصوص نوشته که پول‌های بزرگ از اواخر سال2014 به سمت هندوستان روانه شده است.
فارغ‌التحصیلانی خارج از مؤسسات فناوری هندی به‌جای انجام کارهای متفرقه دست به‌کار شده و به‌دنبال راه‌اندازی استارتاپ رفتند. در سال‌های2014 و 2015، دولت تحت رهبری حزب بهاراتیا جاناتا، در اوج هجوم سرمایه‌گذاران خواستار تبلیغ و کمک به مبتدیان در این راه شد.

خروجی کمتر از چین و آمریکا
درآمد سرانه که نشانه‌ای از رونق یک کشور به‌حساب می‌آید در هندوستان از 64هزار و 316روپیه در سال مالی 12-2011 به عدد تخمینی 126هزار و 406 روپیه در سال مالی 19-2018 رسیده است. اگر این اعداد را با سرانه چین که بیش از 10هزار دلار یا 715هزار و 305روپیه است مقایسه کنید، به‌راحتی می‌توانید دریابید که چرا توسعه اینترنت نتوانسته داستان چین را در هندوستان نیز تکرار کند. 
در هر حال باید گفت که ارزش، با توجه به اندازه بازار کاهش می‌یابد و تصحیح می‌شود. در اصل این واقعیتی است که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باید به آن توجه داشته باشند. در یک دهه گذشته، تنها 20خروج از طریق فروش شرکت‌ها وجود داشته است و اگر به تعداد IPOها (عرضه اولیه عمومی سهام) توجه کنید، این رقم بسیار ناامید‌کننده است. 
هنگامی که یک اکوسیستم تنها توسط سرمایه‌گذاران هدایت می‌شود، یعنی جایی که افزایش دور جدید بودجه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، شرکت‌ها برای ارائه بعدی به‌دنبال میلیون‌ها نفر برای عرضه سهام می‌گردند. این مانند دویدن روی تردمیل است. اگر ناگهان متوقف شوید، آنگاه با سر به زمین می‌خورید.

دوره تغییر
اکنون به‌نظر می‌رسد که زمان اصلاح فرا رسیده باشد؛ کاری که می‌تواند به سرمایه‌گذاران برای پیشرفت در بازار رو به رشد هندوستان کمک کند. با توجه به اینکه برخی از بزرگ‌ترین تک‌شاخ‌ها در مورد امکان‌سنجی مشاغل، ضررهای کلان و چگونگی سودآوری زیر سؤال هستند، مطمئنا سال2020سال بسیار مهم و خطیری برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. در این میان، کاهش شغل، کوچک‌سازی و کاهش سود باید درنظر گرفته شود.

تک‌شاخ‌ها زیر سؤال
با توجه به اینکه برخی از بزرگ‌ترین تک‌شاخ‌ها در مورد امکان‌سنجی مشاغل، ضررهای کلان و چگونگی سودآوری زیر سؤال هستند، مطمئنا سال2020 سال بسیار مهم و خطیری برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید