• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9486
+
-

گردشگری جاجرم؛ وامدار یوز عاشق

با انتقال یوز پلنگ آسیایی میاندشت به تهران کویر جاجرم با کاهش‌گردشگر مواجه شد

گردشگری جاجرم؛ وامدار یوز عاشق

مریم خداپرست|خبرنگار:


گردشگری کویر جاجرم با کوچ دلداده‌اش کم‌رنگ شد تا کویر زیبای خراسان شمالی که روزی به واسطه حضور وحشی زیبایش در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم پذیرای جمعیت علاقه‌مند به حیات وحش و یوزپلنگ آسیاییِ در حال انقراض بود، همچنان نامش برای بسیاری از مردم ایران ناشناخته بماند. «کوشکی» یوزپلنگ آسیایی خبرساز پناهگاه حیات وحش میاندشت برای زندگی مشترک با «دلبر» یوزپلنگ ایرانی که ساکن سمنان بود، به تهران منتقل شد و با رفتنش رونق گردشگری این منطقه از زیست بوم خراسان شمالی و کویرش را با خودش برد. هر چند که به گفته مسئولان حیات وحش استان تلاش‌های فراوانی برای بازگرداندن این یوز به خراسان انجام شده اما تاکنون موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است. 

 هر نقطه سبز از خراسان شمالی را می‌توان به‌عنوان هدف گردشگری معرفی کرد. روستاهای ییلاقی، کوهستان‌ها و دره‌های باصفا، پارک‌های ملی و... ظرفیت‌های قابل توجهی است که در این استان مرزی کشورمان روی نقشه‌ گردشگران می‌نشیند. اما در تعطیلات سبز بهار، گردشگری هر چند کوتاه در کویر هم جاذبه‌های جالب خودش را دارد. در صد کیلومتری بجنورد و در منتهی الیه جنوب غربی استان، کویر ۸۴هزار و ۴۳۵هکتاری جاجرم از موقعیت‌های ناب جغرافیایی خراسان شمالی است؛ کویری که در 70 کیلومتری به جنگل و در30 کیلومتری به بزرگ ترین کویر کشور می‌رسد و گیاهان بومی و جانورانی وحشی را در دل خود جای داده است. رودخانه نمکی جاری در این منطقه پوشش متفاوتی از گیاهان کویری و دورهمی جالبی از حیوانات متعدد را به وجود آورده است. ‌

 یکی از فعالان محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با همشهری با بیان اینکه امکان مسافرت به این کویر در بهار و سایر فصول وجود دارد، اظهار می‌کند: کویر جاجرم و پارک ملی اطراف آن با تپه‌های شنی و رمل به دلیل برخورداری از رودخانه نمکی کالشور پوشش گیاهی متنوع و حیات وحش قابل توجهی را در دل خود جای داده است. 
تفاوت وجود دو منطقه، یکی پوشیده از درختان کویری و دیگری بدون رویش و کلا صاف هم جاذبه چشم‌نواز دیگری است. «حسین شکرانی» درباره شرایط اقامتی و بازدید از این منطقه کویری می گوید: لذت گردشگری در کویر جاجرم به دیدار حیات وحش کمیاب آن است که تنها با اجازه سازمان محیط زیست امکانپذیر است. اما برخی مناطق آزاد هم وجود دارد که گردشگران می‌توانند از این مناطق بدون هیچ محدودیتی بازدید به عمل آوردند. روستاهای خوبی متصل به کویر وجود دارد که یک شب اقامت در خود آن‌ها صفای بی نظیری دارد. روستای سرخ‌چشمه، تنها روستای سنتی استان است که تمامی خانه‌هایش همچنان گلی و سقف‌هایش گنبدی مانده است.
شکرانی داستان یوزپلنگ عاشق خراسان شمالی که چند وقتی به قصد تولید مثل و بقای نسل بار سفر از جاجرم بسته و رفته است را یادآوری می‌کند و می‌گوید: اختلاف دو استان خراسان شمالی و سمنان برای اقامت قرضی یوزهای زیبای ایران و تولید مثل آنها هیچ سرانجامی نداشت تا در نهایت تهران و پارک پردیسانش میزبان گونه باارزش استان باشد. با رفتن کوشکی از پناهگاه حیات وحش میان‌دشت جاجرم به جرات می‌توان گفت که جمعیت گردشگران داخلی و خارجی این منطقه به نصف کاهش یافت و با توجه به معرفی نشدن ظرفیت‌های فوق‌العاده این منطقه ‌حضور گردشگران کم‌رنگ‌تر از گذشته شد. 

 اگر در نوروزگردی امسالتان سری به کویر خوش آب‌وهوای خراسان شمالی که تاریخ‌نگاران از آن به گنجینه فرهنگ‌ها یاد می‌کنند، زدید، قرتو، اشکنه، قرمه بجنورد و آش جوشواره را در روستاهای اطراف کویر حتما امتحان کنید. اینها غذاهایی سنتی هستند که مزه‌شان را از یاد نمی‌برید.
لبنیات محلی بخرید و حتما فطیر مسکه که به گفته خود اهالی بجنورد قدمتی چند هزار ساله دارد را بخورید. جالب است بدانید هزینه حضور یک روزه‌تان در روستاهای این منطقه از استان برای دیدن کویر به همراه
 یک صبحانه و ناهار سنتی و اقامت یک‌شبه، بدون محاسبه هزینه ایاب و ذهاب تنها 60 هزار تومان برای یک نفر
خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید