• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 بهمن 1398
کد مطلب : 94831
+
-

شوک الکتریکی به صنعت خودروسازی آلمان

برنامه‌ریزی برای برقی‌کردن خودروها در آلمان، در یک دهه آینده نزدیک به نیم میلیون شغل را از بین می‌برد

جهان‌نما
شوک الکتریکی به صنعت خودروسازی آلمان


بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، به‌خاطر تغییرات بزرگ در صنعت خودروسازی خود به‌شدت تحت فشار است و یک نهاد دولتی پیش‌بینی کرده که بیش از 400هزار شغل در یک دهه آینده در آلمان از دست خواهد رفت.
به گزارش فایننشیال تایمز، این چشم‌انداز، بخشی از تصمیم‌های کلان آلمان برای حرکت به سمت کاهش تولید خودروهای بنزینی و دیزلی و تمرکز بر تولید خودروهای الکتریکی است. در این گزارش، بدترین سناریو هم درنظر گرفته شده است که براساس آن، جامعه شاغلان آلمان تا سال‌2023 یک درصد کوچک‌تر خواهد شد. این افت میزان مشاغل زمانی حاصل خواهد شد که شرکت‌های عظیم خودروسازی فولکس‌واگن و دایملر برای تضمین فروش خودروهای الکتریکی، به واردات در این زمینه وابسته شوند.
بیشتر باتری‌های خودروها، که مهم‌ترین بخش یک خودروی الکتریکی است، در آسیا تولید می‌شود. این گزارش که توسط «پنل ملی حمل‌ونقل در آینده» (ان‌پی‌ام) تهیه شده، هشدار داده که چرخش سریع از موتورهای درون‌سوز به سمت خودروهای الکتریکی، باعث تغییرات بنیادین درباره مفهوم ارزش تولید در آلمان خواهد شد. دلیل اصلی این چرخش، قوانین جدید اتحادیه اروپا درباره کاهش تولید خودروهای درون‌سوز در این قاره است.
یورگ هوفمان، رئیس اتحادیه فلزات آلمان و رئیس یکی از زیرگروه‌های ان‌پی‌ام در این‌باره گفته است: «اگر ‌بخواهیم ارزش تولید صنعتی و همینطور مشاغل را در صنعت خودروسازی حفظ کنیم، باید تمام چرخه تولید را به ‌اینجا (آلمان) منتقل کنیم.»
برخی ‌مدیران این پنل دولتی، مدیران صنعتی سرشناس آلمان ازجمله مدیران شرکت‌های خودروسازی و دیگر تولیدکنندگان صنعتی ازجمله بوش هستند.
این گزارش در شرایطی منتشر شده ‌که صنعت خودروسازی آلمان، به‌عنوان یکی از ستون‌های اقتصاد صادرات‌محور آلمان، با کابوس هزینه‌های سرسام‌آور گذار از خودروسازی سوختی به ‌خودروهای الکتریکی مواجه است. این بخش حیاتی از صنعت آلمان، سال گذشته دردسرهای خودش را داشت و تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کردند که چرخش به سمت خودروهای الکتریکی، باعث حذف 50هزار شغل شده است.



سال‌2020 هم سالی حیاتی برای خودروسازان آلمانی است؛ شرکت‌های خودروسازی با قوانین سرسختانه‌ای که‌ گذار به سمت خودروهای بدون دود را تسهیل می‌کند، مواجه هستند. این شرکت‌ها تنها 24‌ماه وقت دارند که صدهاهزار خودروی بدون دود تولید کنند؛ در غیر این صورت، با میلیاردها یورو جریمه از سوی اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد. همچنین دولت انتظار دارد که خودروسازان آلمانی، تا پایان دهه، 10میلیون خودروی الکتریکی تولید کنند این در شرایطی است که استقبال فعلی در آلمان از خودروهای الکتریکی اندک است و کمتر از 2درصد از خودروهای اخیرا ثبت‌شده در آلمان، الکتریکی هستند.
در این گزارش همچنین به این مسئله اشاره شده ‌که مونتاژ خودروهای الکتریکی، ‌که قطعات کمتری دارند، بیشتر از گذشته به‌صورت اتوماتیک انجام خواهد شد و نسبت به‌خودروهای بنزینی و دیزلی، نیروی انسانی کمتری برای این کار مورد نیاز است. علاوه بر این، چرخش به سمت تولید خودروهای الکتریکی، بر اشتغال در بخش‌های مهندسی مکانیک و خودرو، طراحی خودرو و همینطور تولید قطعات فلزی، اثرات منفی خواهد داشت.
سال گذشته، 1.3درصد از مشاغل در بخش خودروسازی آلمان، به‌خاطر برنامه‌های کلان شرکت‌های خودروسازی برای کاهش هزینه‌ها از بین رفت. شرکت‌های خودروسازی آلمان 800هزار کارگر را به‌صورت مستقیم استخدام کرده‌اند و به‌صورت غیرمستقیم، از 3میلیون شغل در اقتصاد ملی این کشور حمایت می‌کنند.
گزارش اخیر ان‌پی‌ام، البته با انتقادهایی مواجه است و انجمن تولیدکنندگان خودروی آلمان، از این نهاد به‌خاطر درنظر‌گرفتن بدترین سناریو انتقاد کرده است. این انجمن، در تحقیق جداگانه‌ای گفته ‌که در دوره مشابه، تنها 88هزار شغل در بخش خودروسازی آلمان از دست خواهد رفت. کورت کریستین شیل، مدیر اجرایی این انجمن در این‌باره گفته است: «صنعت، اتحادیه‌های تجاری و سیاستمداران به‌صورت مشترک مسئولیت دارند تا اثرات منفی روی بازار کار را در پایین‌ترین حد نگه دارند.»
خط تولید شرکت‌های فولکس‌واگن در سویکا و پورشه در سوفنهاوزن، اخیرا بدون اینکه هیچ شغلی از بین برود، برای تولید خودروهای الکتریکی تغییر یافته‌اند. یک دلیل این اتفاق، قدرت چانه‌زنی‌ زیاد نمایندگان کارگری به‌خصوص در اتحادیه فلزات بوده است. این اتحادیه، از پیشنهاد ان‌پی‌ام برای افزایش مهارت کارگران استقبال کرده ‌و گفته است که کارگران می‌توانند در کنار کار روزانه، در دوره‌های آموزشی هم شرکت کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید