• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 21 بهمن 1398
کد مطلب : 94819
+
-

حضور شهردار تهران در مراسم افتتاحیه مجمع جهانی شهری

دیپلماسی شهری
حضور شهردار تهران در مراسم افتتاحیه مجمع جهانی شهری

شهردار تهران به همراه هیأتی متشکل از چند‌تن از اعضای شورای‌شهر و مدیران شهری در مراسم افتتاحیه WUF10 در ابوظبی شرکت کرد.

به گزارش شهرنوشت، ‌پیروز حناچی‌ که برای شرکت در رخداد بین‌المللی مجمع جهانی شهری WUF10 به ابوظبی سفر کرده، به همراه تعدادی از اعضای شورای‌شهر و مدیران شهری پایتخت ایران در مراسم افتتاحیه این رخداد بزرگ حضور یافت؛ گردهمایی بزرگی که بیش از ۲۰‌هزار مدیر شهری از سراسر جهان در آن حضور دارند.

برنامه کاری شهردار تهران در نخستین روز از این مجمع به دیدارهایی با مقاماتی از کشورهای مختلف دنیا اختصاص دارد تا طرفین به‌منظور بررسی زمینه‌های همکاری و توسعه مناسبات شهری با یکدیگر گفت‌وگو کنند.
از سوی دیگر، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از ثبت 29 اثر در قالب رویداد جانبی، آموزشی و شبکه‌سازی با محوریت این مرکز و هماهنگی با مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل و همکاری بخش‌های شهرداری تهران در دهمین دوره مجمع جهانی شهری خبر داد.
‌محمدحسین بوچانی، رئیس این مرکز با اشاره به سیاست‌های شهرداری تهران مبنی بر ارتقای جایگاه شهر تهران در رتبه‌بندی شهرها، گفت: هدف از شرکت در این دوره ارائه دستاوردهای شهرداری تهران در دهمین اجلاس مجمع جهانی شهری است.
به گفته وی، در بخش رویداد جانبی که امروز (21بهمن) برگزار می‌شود، 10اثر پذیرفته‌شده مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در قالب یک رویداد جانبی با عنوان‌ «فرهنگ و نوآوری در مدیریت شهری تهران» ارائه می‌شود.
آثار پذیرفته‌شده مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در این اجلاس شامل‌ 1- تجربه تهران در اجرای قیمت‌گذاری ترافیک، 2-جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، 3- معرفی کتاب با عنوان‌ خیابان صلح، 4- نقش شهروندان در کنترل فرونشست شهر تهران، 5- چارچوب برنامه‌ریزی مبتنی بر جامعه برای مواجهه با فرسایش شهری، 6- آلودگی صوتی و اثرات آن بر تهران، 7- ارزیابی نیازها و اولویت‌بندی استانداردهای مدیریت شهری براساس استانداردهای ملی موجود، 8- شورای تحقیق و نوآوری، 9- زندگی شبانه تهران؛ فرصت‌ها و تهدیدها، 10- خدمات شهری نوآورانه و بشردوستانه فراملی در مراسم زیارت اربعین است.

وی همچنین از شرکت ایران در بخش صدای شهرها (Voices cities) خبر داد و گفت: دو رویداد «نقش فرهنگ در زیست‌پذیری» و «ساخت شهرهای مشارکتی در کشورهای در حال توسعه؛ زیرساخت‌ها، منافع و محدودیت‌ها» توسط شهرداری تهران برگزار می‌شود.
مجمع جهانی شهری‌(WUF) در سال‌2001 توسط سازمان ملل متحد تأسیس شد تا یکی از مهم‌ترین موضوعات امروز جهان را مورد بررسی قرار دهد؛ شهرنشینی سریع و تأثیر آن بر جوامع، شهرها، اقتصاد، تغییر شرایط و سیاست. این مجمع با سازماندهی برنامه اسکان بشر ملل متحد  (UN-Habitat)، به‌دلیل تبادل نظر و تجربیات در مورد چالش‌های شهری، به یکی از گسترده‌ترین گردهمایی‌های موجود در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است. در این دوره اجلاس بیش از 25هزار بازدید‌کننده بین‌المللی، ازجمله کارشناسان شهری و مدیران محلی و منطقه‌ای شرکت می‌کنند.

   تحقق برابری در عمل بیش از گفتار

عضو شورای شهر تهران در سخنرانی در این اجلاس گفت: من از تهران آمده‌ام؛ یکی از کلانشهرهای خاورمیانه با تنوع زیاد و جمعیتی تا 9میلیون نفر. در پنجمین دوره شوراهای اسلامی در شورای ۲۱ نفره شهر تهران ما ۶ زن عضو هستیم زیرا شهروندان تهران با تمایل به تغییر نگرش‌های مدیریتی رأی داده بودند. ازجمله مهم‌ترین نیازهای جامعه جهانی «تحقق برابری در عمل، بیشتر از گفتار» است.
«الهام فخاری» اشاره کرد: همه می‌دانیم در مسیر توسعه هستیم و می‌دانیم که برای حل مشکلات روش‌های مختلفی وجود دارد همانطور که می‌دانید شورای شهر سیاست‌ها و مقررات را تنظیم می‌کند و امروزه ما بیش از هر زمان دیگری سیاست‌های توسعه پایدار را درنظر می‌گیریم.
او بیان کرد: اقدامات در تهران انجام شد مانند ایجاد سرپناه‌های زمستانی برای زنان بی‌خانمان و والدین بی‌سرپناه دارای فرزند، خدمات روانشناختی عمومی به‌ویژه برای زنان و کودکان، فرصت‌های هنری و نوآوری برای همه پیگیری شدند که دستاوردهایی به همراه داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید