• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 21 بهمن 1398
کد مطلب : 94813
+
-

کدخدایی در واکنش به دستگیری باند فروش صلاحیت‌ها:

کلاهبرداری ربطی به شورای نگهبان ندارد

محمود صادقی، نماینده تهران اخیرا اعلام کرده بود که در این دوره‌، واسطه‌ها نرخ تأیید صلاحیت را بعضا تا 4میلیارد تومان بالا برده‌اند

سخنگو و قائم‌مقام شورای نگهبان خبرهایی را که در مورد دلالی صلاحیت کاندیداها و واسطه‌های شورای نگهبان می‌شود تکذیب کرد و گفت: «هیچ کدام از حرف‌های افرادی که بیمار هستند و اخباری که در رابطه با شورای نگهبان منعکس می‌کنند صحت ندارد».
اشاره عباسعلی کدخدایی به اخباری است که در روزهای اخیر در مورد رشوه‌گیری و دلالی برای احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شنیده می‌شود. اخباری که اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه هم شنبه گذشته تائید کرد و از بازداشت 5نفر در این زمینه خبرداد، او هرچند گرفتن پول از کاندیداها را از سوی باندی تأیید کرد اما گفت: در این پرونده رشوه‌گیری مطرح نیست و بحث کلاهبرداری بوده است. اگرچه شورای نگهبان و قوه قضاییه، شورای نگهبان را از این معضل مبرا می‌دانند و عنوان کلاهبرداری سودجویان از کاندیداها را در مورد آن به‌کار برده‌اند اما برخی از کاندیداهای احزار صلاحیت نشده انتخابات پیش رو ازجمله محمود صادقی، نماینده فعلی تهران آن را «رشوه‌گیری» می‌دانند.
قریب به یک هفته پیش محمود صادقی، نماینده تهران، در حساب شخصی‌اش در توییتر مدعی شد که «در این دوره‌ از انتخابات، واسطه‌ها نرخ تأیید صلاحیت را بعضا تا 4میلیارد تومان بالا برده‌اند».
اکبر اعلمی نماینده ادوار مجلس و محمدطاهر کنعانی وکیل دادگستری که تجربه کاندیداتوری در انتخابات مجلس را داشته نیز از دیگر افرادی هستند که بحث رشوه‌گیری برای احراز صلاحیت کاندیداها را مطرح کرده‌اند.
اکبر اعلمی اخیرا در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «شبکه خرید و فروش صلاحیت در اثر تلاش و پیگیری‌های بی‌وقفه چند تن از دلسوزان واقعی کشور و با همکاری و مداخله یک نهاد امنیتی ذیربط و با ادله و مدارک کافی و حضور شهود مختلف یک سرش در هتل هویزه تهران و سر دیگرش در... کشف شد».
محمدطاهر کنعانی نیز مردادماه سال گذشته در گفت‌وگویی با اعتماد آنلاین برای نخستین بار ازمسجد عزیزالله واقع در بازار تهران اسم آورد و گفت که واسطه‌ها افراد رد صلاحیت‌شده را به مسجد سیدعزیزالله در بازار تهران دعوت می‌کردند. او مدعی شده بود که بعد از ملاقاتش در مسجد عزیزالله، چند نفر به دفتر کار او مراجعه کرده و درخواست پول کرده‌اند. گفتند که ما برای حل مشکل رد صلاحیت شما آمده‌ایم... گفتم چطور حل می‌شود؟ گفتند ۶۰۰‌میلیون تومان هزینه دارد...

 کلاهبرداری به ما ارتباطی ندارد
به رغم موضع صادقی، اعلمی و کنعانی و سخنان اخیر سخنگوی قوه قضاییه اما سخنگوی شورای نگهبان تمام‌قد در قبال این معضل بروز کرده ایستاده است. او دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری اصولگرای فارس تأکید کرد: خوشبختانه سخنگوی قوه قضاییه هم پاسخ داده و شایعاتی که در این خصوص مطرح بود را تکذیب کرد، اینکه در بیرون، افرادی کلاهبرداری می‌کنند، این کلاهبرداری نسبت به همه انجام می‌شود و شما هر روز در اخبار حوادث هم افرادی می‌بینید که مثلاً پزشک قلابی یا مأمور نیروی انتظامی یا مأمور وزارت اطلاعات قلابی بوده است که همه اینها رسیدگی می‌شود و به دادگاه رفته و محاکمه می‌شوند. وی ادامه داد: کلاهبرداری بیرون و خارج از شورای نگهبان ارتباطی به شورای نگهبان ندارد؛ اگرچه ما پیگیر هستیم و در این خصوص پیگیری کردیم اما این در همه سال‌ها هم وجود داشته است؛ هر چند ما در این سال‌ها همیشه پیگیری کردیم و افرادی هم به دادگاه رفته و محاکمه شدند.

شورای نگهبان شکایت می‌کند
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اینکه افرادی خودشان بخواهند این فضا را مغشوش کنند و حرف‌هایی بزنند و خود را ناجی این قضیه اعلام کنند به‌نظر من اهداف سیاسی پشت آن نهفته است که مردم نباید به آن توجه کنند. خوشبختانه شورای نگهبان همه نظارت‌ها را نسبت به کارهایی که انجام می‌دهد دارد، مردم هم هشیار باشند.
او تأکید کرد که ما قبلا اطلاعیه دادیم که مراقب این کلاهبرداران باشند و کسانی که سوءاستفاده می‌کنند و به‌دنبال به قول خودشان تأیید صلاحیت‌هایی با پرداخت پول و این موارد هستند همه اینها شایعات است؛ مردم بدانند که میزان شورای نگهبان فقط قانون و مقررات است و کسی هم توجه نکند. اگر هم شنیدند کسی اینگونه است خواهش ما این است که سریعاً به مراجع انتظامی، امنیتی و مراجع قضایی اطلاع دهند تا ان‌شاءالله با آنها برخورد شود. کدخدایی همچنین افزود: ما از کسانی که اخبار دروغ و کذب را منعکس می‌کنند شکایت کردیم و ادامه هم می‌دهیم حال موارد بماند برای بعد.

 نظارت استصوابی یعنی همین 
 او در پاسخ به اینکه یک فرد به‌دلیل اینکه رد صلاحیت شده عنوان کند که ادله شورای نگهبان برای رد صلاحیت هم کافی نبوده و بخواهد از طریق قوه قضاییه این موضوع را پیگیری کند، تأکید کرد: مرجع تصمیم‌گیری در رابطه با انتخابات فقط و فقط شورای نگهبان است. نظارت استصوابی یعنی همین.

این خبر را به اشتراک بگذارید