• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 21 بهمن 1398
کد مطلب : 94803
+
-

پرده‌برداری از خسارت سیل، آشوب و هواپیما

در پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی، هنوز طرفین به جمع‌بندی نرسیده‌اند

بیمه
پرده‌برداری از خسارت سیل، آشوب و هواپیما

 98،‌سالی است که با سیل شروع شد و با حوادث طبیعی، آشوب و حوادث جنگی ادامه یافت؛ در چنین شرایطی غلامرضا سلیمانی، رئیس‌کل بیمه مرکزی درباره آخرین وضعیت پرداخت خسارت سیل کم‌سابقه ابتدای امسال، آشوب‌های آبان‌ماه و خسارت ناشی از سقوط هواپیمای اوکراینی توضیح داده است. به گفته وی، اکثر واحدهای مسکونی روستایی آسیب دیده در استان سیستان و بلوچستان در سیل‌ اخیر بیمه نبوده‌اند؛ موضوعی که جبران خسارت دشوارتر و بارمالی دولت و ساکنان منطقه را سنگین‌تر خواهد کرد.  رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به فرایند پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی گفت: هنوز طرفین در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده‌اند. او تأکید کرد: شرکت‌های بیمه ایرانی درگیر موضوع خسارت این هواپیما نیستند، اما اگر بحث بیمه‌ای مطرح شود، مشاوره ارائه می‌کنیم. پیش‌تر گزارش‌های دریافتی حاکی از آن بود که کشورهای اوکراین و کانادا 1.5میلیارد دلار غرامت بابت سقوط هواپیمای اوکراینی درخواست کرده‌اند. به گفته کارشناسان، موضوع مطالبه خسارت ناشی از پرداخت حق بیمه و دریافت غـرامت متـفاوت از یکـدیگر هستند.

200میلیارد تومان خسارت سیل
سلیمانی درباره میزان خسارت پرداخت شده به آسیب‌دیدگان ناشی از سیل اوایل سال‌جاری در شمال و جنوب اعلام کرد: در جریان سیل گرگان و خوزستان، وضعیت مالکان و ساکنان از نظر بیمه شدن واحدهای مسکونی، از سیل اخیر در چابهار بهتر بود، به‌طوری که در جریان سیل شمال در استان گرگان، اغلب واحدهای مسکونی تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند و در خوزستان هم بنیاد برکت و کمیته امداد امام(ره)، تعداد زیادی از واحدهای مسکونی را بیمه کرده بودند؛ از این‌رو ۲۰۰ میلیارد تومان بابت بیمه و خسارت ناشی از سیل شمال و جنوب پرداخت شد. سلیمانی در عین حال توضیح داد: اما در چابهار، پوشش بیمه‌ای بسیار ناچیز است؛ به‌طوری که تعداد واحدهای مسکونی بیمه شده خیلی کم است، ۱۲۰۰ روستا در این منطقه خسارت دیده‌اند؛ ولی برآوردها نشان می‌دهد که کل خسارت قابل پرداخت از مسیر بیمه‌ها۱۶ میلیارد ریال است که رقم بسیار کوچکی است. به گفته او، با توجه به قواعد نظام بیمه‌ای نمی‌توان به خسارت دیدگان سیل چابهار کمک کرد و دولت باید از محل اعتبار بخش‌های دیگر، مانده خسارت سیل را پرداخت کند.

۲۰ میلیارد تومان خسارت آشوب
سلیمانی درباره میزان خسارت پرداخت شده بابت آشوب‌های آبان‌ماه که پس از افزایش قیمت بنزین رخ داد، گفت: برخی ساختمان‌های خسارت دیده در جریان وقایع آبان ماه، تحت پوشش بیمه اغتشاشات و آشوب بودند و برخی هم نبودند، آنهایی که تحت پوشش بودند خسارت‌شان ارزیابی شده‌ و پرداخت‌ رقم خسارت در دستور کار قرار دارد. او در عین حال توضیح داد: در مورد بانک‌های خسارت دیده بیمه‌ها در حال جمع‌بندی هستند. به گفته او، شرکت‌های بیمه‌ای به بانک‌ها نامه‌هایی ارسال کرده و خواسته‌اند خسارت وارد شده اعلام شود، در نتیجه رقم دقیق هنوز نهایی نشده‌؛ با این حال تاکنون ۲۰ میلیارد تومان بابت خسارت حوادث آبان پرداخت شده است.

سرنوشت معافیت مالیاتی بیمه‌ها
رئیس‌کل بیمه مرکزی همچنین از موافقت اولیه مجلس برای معافیت مالیاتی رشته‌های بیمه زندگی و درمان خبر داد و تأکید کرد: از آنجا که دولت بر افزایش درآمدهای مالیاتی تأکید دارد؛ این معافیت مالیاتی به رشته شخص ثالث تعلق نمی‌گیرد. این گزارش حاکی از آن است که پیش از این بارها وزیران اقتصاد در دولت‌های روحانی و احمدی‌نژاد قول داده بودند تا با اعمال معافیت مالیاتی و عوارض، نرخ حق بیمه شخص ثالث را برای مردم پایین نگه‌دارند. با این حساب به‌نظر می‌رسد از سال آینده باید منتظر بیمه‌های شخص ثالث گران‌تر ناشی از دریافت مالیات باشیم.


رئیس‌کل بیمه مرکزی: 200میلیارد تومان خسارت به سیل‌زدگان شمال و جنوب پرداخت شد

تـاکـــنون 20میلیارد تومان برای جبران خسارت آشوب‌های آبان پرداخت‌شده است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید