تلاش برای کسب سهم فرش دستباف از بازارهای جهانی
کاهش تولید، رشد قیمت تمامشده، گرانی، تحریمهای اقتصادی و مشکلات بازاریابی و صادرات فرش دستباف موجب کاهش عرضه و سهم این محصول از بازار داخلی و بازارهای هدف صادراتی شده است. به گزارش همشهری، افزایش قیمت مواداولیه و سایر هزینههای تولید و عرضه فرش در حالی زمینه گرانی این کالا را فراهم کرده که کاهش قدرت خرید مردم موجب افت تقاضا برای انواع فرش و تابلوفرش در بازار داخلی شده و تحریمها مشکلات تازهای برای حضور صادرکنندگان فرش دستباف در بازار آمریکا ایجاد کرده است. قائممقام وزیر صنعت در امور بازرگانی از عزم جدی برای استفاده بخش خصوصی از ظرفیتهای مرکز ملی فرش ایران و بازپسگیری جایگاه فرش دستباف ایرانی در بازار جهانی خبرداد و گفت: فرش دستباف به جایگاه اصلی خود باز خواهد گشت. حسین مدرسخیابانی افزود: باید شورای حمایت از تولید و صادرات در مرکز ملی فرش با حضور تشکلها، انجمنها و بخش خصوصی تشکیل و از ظرفیتهای مناطق و استانهای تولیدکننده فرش استفاده شود. او خواستار توجه به انجمنها، تشکلها، هویتبخشی بافندگان، شناسنامهدارشدن فرش، تقویت زیرساختهای تجاری، بستهبندی و ایجاد نمایشگاه دائم در این بخش شد.