• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94461
+
-

شهر را با روایت‌هایش بسازیم

از راویان تهران در ششمین دوره جایزه تهران تقدیر شد

شهر را با روایت‌هایش بسازیم

پریسا امیرقاسم‌خانی- روزنامه‌نگار

 باید تهران ساخته شود. آن‌هم با روایت‌هایش. با مردمی که آن‌را روایت می‌کنند. شاید به همین دلیل است که رئیس شورای شهر تهران از توجه به آینده در تهران پژوهی می‌گوید و احمد مسجد جامعی، کاشف تهران هم از نبود «شهرزاد قصه‌گو» در پایتخت سخن می‌گوید. در مراسمی که شب سه‌شنبه برگزار شد، از روایان شهر تجلیل شد. آنهایی که به جستجوی روایت تهران برآمده‌اند و در اندیشه تهرانی تازه‌تر و از نگاهی دیگر هستند. مراسم ششمین دوره جایزه شهر تهران برای تکریم و تقدیر از تهران‌پژوهان و باهمکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، سازمان زیباسازی و شورای اسلامی تهران در سالن همایش‌های موزه ملی برگزار شد. در این مراسم که مسئولان و تهران‌پژوهان، هنرمندان، دانشجویان و علاقه‌مندان به شهر حضور داشتند، جایزه تهران در 9بخش کتاب، انتشارات، پایان‌نامه، فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، تئاتر، رسانه مکتوب، رسانه تصویری و محیط‌زیست به فعالان حوزه‌ها اهدا شد.

تهران شهرزاد قصه‌گو ندارد

  احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا‌
 اسامی و نام‌های تهران در خلأ تشکیل نشده‌اند. در واقع نام‌ها تجلی ادبی یک مکان هستند. تهران از این حیث سرشار است. برای مثال قله توچال در تهران که اولین میراث طبیعی شهر است، در ابتدا اوچال بوده، یعنی چاله‌ای که در آن آب جمع می‌شده، نام عودلاجان، به این معناست که آب از آنجا به همه نقاط تهران پخش می‌شده است. تهران پیشینه‌ای مشخص دارد. ولی شهرزاد قصه‌گو ندارد و ادبیات می تواند تنگناهایی که به‌ناچار با آنها روبه‌رو هستیم، ازجمله آلودگی هوا را لطافت بدهد. همه شهرهای مهم با ادبیاتشان شناخته شدند و بهتر است که به حوزه ادبیات و روایت تهران بپردازیم. اکنون روایت تهران جزو برنامه‌های تهران است. ولی خطرناک‌ترین اتفاق در برنامه‌ریزی شهری این است که عده ای گمان کنند آنها رسالت دارند شهر را بسازند. کسانی که باغ‌های شهر را از بین بردند با نیت ساختن شهر این کار را کردند و کسانی که به میراث این شهر توجه نکردند هم با نیت ساختن شهر بوده است. شهر باید توسط مردم ساخته شود و نمی‌توان فقط به کالبد آن پرداخت. نمی‌توانیم باغ های طرشت را نادیده بگیریم و نمی توانیم برای توسعه دانشگاه تهران خاطرات آن منطقه را نبینیم. در پهنه رودکی حفظ جریان زندگی برای ما در اجرای این پهنه اهمیت دارد. امروز ایجاد آرامش و رفع اضطراب اجتماعی از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری است. جایزه تهران افتخار دارد که در دوره‌های مختلف به این موضوعات پرداخته است.

اسامی برندگان ششمین دوره جایزه تهران
  پیشکسوت: سید احمد محیط طباطبایی
  کتاب: ریحانه بهبودی برای مستندنگاری ۱۵۰سال مدیریت پسماندهای جامع شهر تهران
  روایت تهران: روبرت صافاریان برای نگارش کتاب خانه دو طبقه خیابان سنایی
  داستان تهران: رضا جولایی برای نگارش کتاب شکوفه‌های ناب
  انتشارات: محمدرضا سحاب
  پایان‌نامه: نسرین شهریوری برای نگارش پایان‌نامه بررسی کارکردهای اجتماعی آب انبارهای عمومی شهر تهران
  میراث فرهنگی و گردشگری: علیرضا عالم نژاد
  تئاتر: اسماعیل خلج
  رسانه مکتوب: لیلا باقری و آرش تنهایی
  رسانه تصویری: سیدمرتضی عمادی
  محیط زیست: سپیده عابدی و سیدحسین عباسی

تهران با روایت مردم کامل‌تر می‌شود

  مهرشاد کاظمی، دبیر جشنواره جایزه تهران و رئیس ستاد گردشگری شهر تهران
جایزه تهران از سال۹۲ شکل گرفت و امسال ششمین دوره آن برگزار شده است. این جایزه مانند دوره های گذشته به پاسداشت مفاخر علمی، هنری و فرهنگی، تجلیل از بزرگان و مشاهیر برجسته کشور در عرصه تهران‌پژوهی، ایجاد نشاط علمی و پژوهشی با محوریت گسترش دانش و ایجاد بستری برای علاقه‌مندان این راه می‌پردازد. تهران شهری است که توانایی ایجاد گنجینه‌ای از هویت ملی و میراثی ایران را دارد. این شهر پتانسیل ایجاد آرشیوی از هویت ملی و میراثی ایران را دارد. تهران‌پژوهی‌ها باید با نگاه رفع معضلات باشد. در طول سال‌هایی که گذشت، جلسات متعددی برای راهبرد اصلی ارزشیابی و داوری آثار تشکیل شد و برای تقویت حرکت رو به رشد پژوهش تغییراتی به‌وجود آمد. ازجمله این تغییرات افزودن بخشی با عنوان عبارت تهران به جشنواره بود که در آن به بیان تاریخ این شهر در قالب داستان و مقاله پرداخته می‌شود و می‌تواند با حمایت شورایاری‌ها با گردآوری روایت تهران کامل‌تر شود.

آینده تهران  در تهران‌پژوهی

  محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی تهران
 امروز برخی از مناطق تهران ازجمله شهرری حدود 8 هزار سال قدمت دارند. شهر تهران هم حداکثر ۲۵۰سال قدمت دارد. جایزه تهران براساس تهران‌پژوهی ارائه می‌شود و آینده تهران بستگی به این تهران‌پژوهی‌ها دارد. ما برای مردم تهران باید روزگار خوش‌تری آرزو کنیم، چون مردم زمانی خوشحال خواهند بود که بدانند آینده روشنی در انتظار آنها‌ست. اما اگر آینده‌ روشنی برای خودشان تصور نکنند، نمی‌توانند برخی شرایط زندگی را تحمل کنند. تهران هنوز جای کار دارد و بهتر است به جای نگاه به گذشته، پژوهش‌های تهران آینده محور باشند تا بتوانیم با نگاه به آینده مشکلات تهران را حل کنیم. طبق نظرسنجی از مردم تهران مشکل اصلی آنها، آلودگی هوا و ترافیک است و این‌ مشکلات می‌توانند موضوع تهران‌پژوهی‌ها باشد. مردم هم وقتی با اهمیت این موضوعات آشنا شوند سعی می‌کنند در کاهش چنین مشکلاتی سهیم شوند. یکی از نتایج تهران‌پژوهی‌ها در حوزه آلودگی هوا و ترافیک، می‌تواند عبور از خودرومحوری و پرداختن به حمل‌ونقل عمومی باشد. البته در حوزه تهران‌پژوهی‌ها، در بافت فرسوده هم تحقیقات زیادی شده و اگر به سمت اهدافی که در تحقیقات تعیین شده حرکت کنیم، نتیجه مثبتی را شاهد خواهیم بود. اجرای طرح جامع پسماند تهران نیز ازجمله طرح‌ها با ارزش در نتیجه تحقیقات و پژوهش است. با اجرای این طرح بخشی از مشکلات کهریزک و بوی بد تهران رفع خواهد شد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید