• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9445
+
-

یاد

12 ماهی که از سال 96 سپری شد، پر بود از نکات و ماجراهای به یادماندنی. گاهی تلخ و گاهی شیرین. چیزهای زیادی بودند که در سال 96 برای همیشه در ذهن‌ها ماندند. مهم‌ترین‌شان اما این‌ها بودند:

 

عارف لرستانی

بازیگر تئاتر و تلویزیون ایران بود که با مجموعه جنگ ۷۷ به کارگردانی مهران مدیری پا به عرصه بازیگری گذاشت و پس از آن در چندین مجموعه دیگر ازجمله قهوه تلخ با او همکاری کرد. لرستانی روز شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ بر اثر ایست قلبی در ۴۵ سالگی دارفانی را وداع گفت.

 

علی اکبر تجویدی

نقاش، پژوهشگر، باستان‌شناس و نگارگر اهل ایران بود که در  ۹۱سالگی در پاریس درگذشت .(۲۰خرداد ۱۳۹۶)

 

عطاالله بهمنش

بهمنش از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین گزارشگران ورزشی ایران بود. او نخستین گزارشگری زنده ورزشی در ایران از رادیو را در سال ۱۳۳۷ برای رقابت دو‌ومیدانی میان تیم ملی ایران و عراق از صدای ایران انجام داد و بعدها تبدیل به الگوی گزارشگران نسل جوان شد. بهمنش که سابقه مدیریت و روزنامه‌نگاری هم داشت در ۱۱ تیرماه ۹۶ و در ۹۴سالگی درگذشت.

 

مریم میرزاخانی

ریاضی‌دان برجسته و استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به‌خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. تا‌کنون هیچ زن دیگری این جایزه را نبرده است. او در ۲۳ تیرماه سال ۹۶ در ۴۰ سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

 

حبیب الله کاسه ساز

کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده ایرانی که در دهمین دوره انتخابات مجلس هم شرکت کرده بود. او تهیه‌کننده فیلم‌های پرفروشی ازجمله اخراجی‌های یک و دو بود که در ۲۸‌تیرماه سال ۹۶ بر اثر سرطان معده درگذشت.

 

مدیا کاشیگر

مترجم، نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی ایرانی بود که بیش از ۲۰ عنوان کتاب در زمینه‌های شعر، داستان و ترجمه داشت. او در هفتم مردادماه سال ۹۶ به‌دلیل مشکلات تنفسی درگذشت.


ناصر فرهودی

صدابردار و صداگذار موسیقی برجسته‌ای بود. او روز جمعه ۱۳مرداد ۱۳۹۶ به‌دلیل ایست قلبی در بیمارستان دی تهران درگذشت.

 

محسن حججی

او ازجمله داوطلبین دفاع از حرم بود که طی یک عملیات به اسارت نیروهای داعش درآمد و 2 روز بعد از آن (۱۸ مرداد ۹۶) به‌دست نیروهای این گروهک تروریستی به شهادت رسید. حججی در زمان شهادت تنها ۲۶ سال داشت.

 

ابراهیم یزدی

عضو شورای انقلاب، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر در دولت موقت انقلاب، نماینده شهر تهران در مجلس اول و دبیرکل نهضت آزادی ایران بود. او در دوران اقامت امام‌خمینی(ره) در نوفل‌لوشاتوی فرانسه از مشاوران رهبر کبیر انقلاب بود و در ۶ شهریور ۹۶ درحالی‌که ۸۵سال داشت، درگذشت.

 

نادر گلچین

خواننده آوازهای سنتی بود. از آثار مهم او می‌توان به «یوسف گم‌گشته» و تصنیف مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دیگه بچه نمیشم و آلبوم‌های گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه اشاره کرد. او ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ در ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

علی اشرف درویشیان

داستان‌نویس‌ مشهوری بود که به چپگرایی شهرت داشت. اشرف درویشیان ۴ آبان سال ۱۳۹۶ پس از یک دوره بیماری طولانی در ۷۶ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت.

 

دهقان فداکار

اَزبرعلی حاجوی که خیلی‌ها به اشتباه اسم او را ریزعلی خواجوی می‌دانند، همان فردی بود که تصمیمش برای نجات قطار مسافربری، تبدیل به یکی از مهم‌ترین موضوعات درسی کتاب فارسی در دوره ابتدایی شد. او ۱۱ آذر سال ۱۳۹۶ در ۸۶ سالگی فوت کرد.

 

حسین شاه حسینی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود و در دولت موقت ایران، معاون مهندس مهدی بازرگان شد. او نخستین رئیس سازمان تربیت‌بدنی و رئیس کمیته ملی المپیک پس از انقلاب بود و در سوم دی‌ماه سال ۹۶ در ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :