• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94449
+
-

زوایای پنهان و پیدای کرونا

یادداشت
زوایای پنهان و پیدای کرونا


غلامرضا معصومی ـ  عضور اداره بلایای وزارت بهداشت

ویروس کرونا هنوز اسم خاصی ندارد، بلکه به اسم خانواده‌اش که از کروناویروس‌هاست شناخته می‌شود. کرونا مثل همه ویروس‌های دیگر است که «دی‌ان‌ای» ندارند و «آر‌ای ان» دارند و به همین دلیل در طبیعت به‌صورت تک نمی‌توانند زنده بمانند و در بدن موجوادت دیگر زندگی می‌کنند. این در حالی است که بیش از چند صد نوع کروناویروس داریم که فقط 6نوع از آن در انسان ایجاد بیماری می‌کند و 4نوعش به‌صورت آنفلوآنزای فصلی است و 2نوع آن که خیلی معروف شده‌اند و متأسفانه جان عده‌ای را هم گرفته‌اند، عبارتند از سارس (SARS) و نرس (NERS).
آنفلونزا یا کرونا
کرونا جزو خانواده ویروس‌ها و از انواع آنفلوآنزاست. همچنین تحقیقات بیشتری نیاز هست که دانشمندان متوجه شوند این ویروس چگونه به ‌صورت اپیدمی و پاندمی پیش می‌رود (اپیدمی یعنی شروع یک بیماری عفونی در منطقه‌ای جغرافیایی و پاندمی به‌معنای شیوع بیماری‌ای عفونی در کل دنیاست).
در علم پزشکی درمان مستقیمی برای ویروس‌ها، جز چند ویروس محدود وجود ندارد؛ البته این موضوع با باکتری‌ها فرق دارد که با آنتی‌بیوتیک‌ها مهار و کنترل می‌شوند. ناگفته نماند که کرونا هم مثل آنفلوآنزا با تب شروع می‌شود و تا 7-6روز به طول می‌انجامد و پس از آن مریض کم‌کم به مشکلات تنفسی دچار می‌شود و ریه‌اش از بین می‌رود و بیماری باعث مرگ او می‌شود.
خاستگاه کرونا 
 خاستگاه ویروس کرونا شهر ووهان چین و اکنون کاملاً قرنطینه است. کشور چین هم درباره شهر‌های دیگر خود هنوز با حساسیت بالا برخورد نکرده است. البته در حالت عادی کرونا فرق چندانی با آنفلوآنزای عادی ندارد و کشندگی بیشتری هم از آنفلوآنزا نداشته است. این در حالی است که این ویروس سرایت بالایی دارد، اما با مراقبت‌های ساده می‌توان جلوی ابتلا به آن را گرفت. همچنین از نظر سازمان جهانی بهداشت که اعلام خطر جهانی کرده، کشور ما جزو کشورهایی با ریسک متوسط تقسیم‌بندی شده، آن هم به‌خاطر اینکه هم در منطقه آسیا ویروس کرونا وجود دارد و هم به سبب روابط اقتصادی ایران با چین.
مراقبت
مراقبت از ویروس‌ها تقریباً به یک شکل است. باید جلوی انتقال ترشحات به دیگران گرفته شود. حتی دست دادن هم سبب بیماری می‌شود. بنابراین، در نتیجه تماس نزدیک و ترشحات مخاطی است که افراد دچار بیماری می‌شوند و از این‌رو باید در این خصوص مراقبت‌ها دقیق رعایت شود.
کرونا در ایران
مرجع تشخیص اینکه کرونا به ایران آمده یا نه، وزارت بهداشت است. زمانی می‌توان گفت شخص دچار کرونا شده که نمونه‌اش در آزمایشگاه مرجع سلامت تأیید شود؛ بنابراین نمی‌توان با قطعیت گفت که فرد دچار کرونا شده و هر نوع عکس یا بحث دیگری که در فضای مجازی در این‌باره منتشر می‌شود جای سؤال دارد. باید هیجان خبرهایی را که به مردم داده می‌شود به‌ صورت منطقی کم کرد؛ گرچه فضای مجازی جای هیجان است.
خوردنی‌های مفید
همه ویتامین‌ها، به‌ویژه ویتامین c و مایعات بدون قندوشکر و گاز، مثل دوغ بدون گاز یا حتی آب‌خوردن مقاومت بدن را در فصل زمستان بالا می‌برند و برای بدن مفید هستند و در برابر ویروس‌ها اثر مثبت بیشتری خواهند داشت؛ دلیلش هم این است که باعث خروج زودتر ویروس‌ها از بدن می‌شوند.
کشندگی کرونا
میزان کشندگی ویروس کرونا حدود 4‌درصد است و باید گفت کرونا با آنفلوآنزای فصلی خیلی فرق ندارد. بیشتر افرادی که بدنشان ایمنی پایینی دارد، مثل کسانی که مشکل خونی دارند یا افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند و افراد سالخورده و بچه‌های زیر 2سال باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشند، چون در معرض ابتلای بیشتری هستند. این درحالی است که در میان افراد سالم و جوان‌تر ابتلا به کرونا تقریباً فوتی نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید