• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94415
+
-

رقابت جهانی برای ساخت واکسن ویروس کرونا

با وحشت جهانی از نوع جدید ویروس کرونا تلاش چند تیم تحقیقاتی برای ساخت واکسن این ویروس در جهان ادامه دارد

رقابت جهانی برای ساخت واکسن ویروس کرونا

زهرا خلجی_خبرنگار

چند تیم تحقیقاتی مدتی است رقابت خود را برای ساخت واکسن ویروس کرونا آغاز کرده‌اند. آنها معتقدند ممکن است قدم‌های مؤثری در مسیر ایجاد یک روش ایمنی برای مقابله با این بیماری بردارند.
به گزارش گاردین، حداقل 3شرکت داروسازی به همراه تیم‌های تحقیقاتی در سراسر دنیا، با رویکردهای مختلف برای ساختن یک واکسن مؤثر در مقابله با ویروس مهلک کرونا در تلاش هستند. این تلاش‌ها پس از آنکه دانشگاهیان چینی به‌صورت عمومی توالی ژنتیک این ویروس را منتشر کردند، شتاب گرفته است. یک تیم تحقیق در انستیتوی ملی بهداشت در مریلند اعلام کرده آنها یک نسخه میانی از بخش‌های کلیدی ویروس آماده کرده‌اند که می‌تواند بدن انسان را نسبت به ساخت آنتی‌بادی علیه این بیماری تشویق کند.
مانند انستیتوی ملی بهداشت، ائتلاف نوآوری آمادگی علیه بیماری‌های واگیر با نام اختصاری NIH نیز اعلام کرده که مبلغ 11میلیون دلار برای 3برنامه به رهبری شرکت‌های Inovio Pharmaceuticals و Moderna و دانشگاه کویینزلند با امید دست یافتن به واکسنی در 16هفته، سرمایه‌گذاری کرده است. هرچند تست ایمنی و اثر آن ممکن است زمان زیادی ببرد. اما نکته دراماتیک ماجرا این است که باوجود تیم‌های مختلف که برای ساخت واکسن آزمایشی رقابت می‌کنند، اینکه چه تیمی این مسابقه را رهبری می‌کند، مبهم است.
کیزمکیا کوربت، رهبر تحقیقاتی تیم واکسن کرونای NIH می‌گوید تیم او روی میخچه‌های ویروس تمرکز دارد. این تحقیقات در ادامه کارهایی است که در زمان شیوع سندروم تنفسی حاد شدید (سارس) که برای نخستین بار در سال 2001 در چین پدیدار شد، انجام شده بود؛ چرا که کرونا شباهت‌هایی از نظر توالی ژنی به سارس دارد. اما شکل ویروس کرونا، گرد با چیزهایی شبیه میخچه است که از سراسر بدنه آن بیرون زده است. آنها پروتئین‌هایی هستند که قادر به گیرنده‌های موجود در غشای ریه معروف به ACE-2 هستند که به ویروس اجازه ورود به بدن را می‌دهد.
کوربت می‌گوید از زمان انتشار توالی این ویروس چینی در 10ژانویه، تیم او تمام طول شبانه‌روز را کار می‌کنند تا نسخه پایداری از پروتئین کلیدی تولید کنند که باعث می‌شود آنتی بادی قوی برای جلوگیری از ورود ویروس به بدن تولید شود. او گفت: ویروس‌های کرونا به‌طور کلی یک خانواده بزرگ از پاتوژن‌های 7ویروس هستند که بدن انسان را آلوده می‌کنند. کوربت می‌گوید: ویروس‌های کرونای سارس و ووهان در 82درصد از ژنوم‌های داخلی به یکدیگر شبیه هستند. اما از نظر واکسن ما فقط روی میخک‌های آن متمرکز هستیم که 70درصد یکسان است. کوربت تأکید دارد: از سال2017 ما به‌دنبال این بودیم که چگونه نوع درست پیام‌رسان RNA را به بدن منتقل کنیم تا سلول درست را برای تولید آنتی‌بادی درست برای ساخت واکسنی قدرتمند جذب کند. ما در طول 3سال گذشته این کار را انجام دادیم و حالا کاملا برای کار روی توالی هرگونه ویروسی آمادگی داریم. به گفته کوربت یکی از مشکلات این است که میخچه پروتئین کرونا در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین‌ها برای آلوده کردن بدن انسان است، او گفت: یکی از دلایلی که نگاه کردن به آن خیلی سخت است بزرگ بودن و در عین حال شل بودن آن است. کوربت معتقد است که کارهای انجام شده قبلی در انستیتوی او ممکن است زمان تولید واکسن را کم کند؛ ما نمی‌خواهیم امید عمومی را از بین ببریم اما هدف‌مان این است که هرچه سریع‌تر به نتیجه برسیم و به این دلیل شبانه‌روز کار می‌کنیم. من به شخصه در یک هفته اخیر چند کیلو وزن کم کرده‌ام. پیتر هاتز، یک استاد دانشگاه در دانشگاه بیلور در تگزاس که در تیم تحقیقاتی برای واکسن سارس نیز حضور داشت، می‌گوید مشکل اصلی ساختن واکسن نیست، بلکه تست ایمنی و گواهی دادن برای تولید آن است. او می‌گوید: ساختن واکسن علیه ویروس کرونا آنقدر‌ها هم سخت نیست ما درباره مکانیسم بیولوژی آن بسیار می‌دانیم و گیرنده‌هایی که در مسیر ویروس هستند را می‌شناسیم. گیرنده‌های ویروس در سلول‌های ریه هستند و اجازه می‌دهند که ویروس عمیقا به بافت‌های ریه نفوذ کنند. افرادی که بیمار هستند، ذات‌الریه ویروسی شدید دارند و به دلایل مختلف و ناشناخته آسیب‌پذیر هستند، مانند افراد مسن و مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا، بیشترین مبتلایان به این ویروس را تشکیل می‌دهند. همین حالا می‌توانید به 4یا 5تکنیک متفاوتی که از سوی محققان برای تولید واکسن انجام شده نگاه کنید. مشکل این است که حتی بعد از ساخت واکسن باید آن را از نظر ایمنی روی انسان آزمایش کنند. مهم‌ترین مسئله گرفتن یک پاسخ ایمنی است که اتصال ویروس به گیرنده میزبان را متوقف می‌کند. او تأکید می‌کند: این ویروس یک پیام برای ما دارد. نیاز است همانقدر به یک بیماری مانند آنفلوآنزا توجه می‌کنیم به ویروس کرونا نیز توجه کنیم. اما نکته خیلی تراژیک این است که وقتی که سارس از بین رفت اشتیاق سرمایه‌گذاران برای تولید واکسن سارس نیز به صفر رسید. اگر جمعیت بهداشت جهانی همچنان به آن ادامه می‌دادند و سعی می‌کردند آن را تولید و حتی ذخیره کنند ممکن بود حالا در برابر کرونا چیزی برای ارائه داشته باشیم.

 تشخیص در کمتر از ۱۳ دقیقه
محققان چینی یک کیت تست مخصوص ساخته‌اند که بین 8 تا 13دقیقه ابتلا به ویروس تنفسی کرونا را تشخیص می‌دهد. این کیت تست که به پیشگیری و کنترل ویروس کرونا کمک می‌کند، حساسیت بالایی دارد و حمل و استفاده از آن راحت است.

حسرت داشتن واکسن سارس
وقتی که سارس از بین رفت اشتیاق سرمایه‌گذاران برای تولید واکسن سارس نیز به صفر رسید. اگر جمعیت بهداشت جهانی همچنان به آن ادامه می‌دادند و سعی می‌کردند آن را تولید و حتی ذخیره کنند ممکن بود حالا در برابر کرونا چیزی برای ارائه داشته باشیم

این خبر را به اشتراک بگذارید