• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94407
+
-

تقدیر سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از چگونگی تدوین بودجه سال آینده شهرداری

بودجه 99 خوشحالم کرد

اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران : سیاست‌های شش‌گانه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر تدوین می‌شود

بودجه 99 خوشحالم کرد

 از طرحی برای سرمایه‌گذاری در باغات شهر گرفته تا خوشحالی بابت ارائه مدل جدید یا به قولی شیفت پارادایم در تدوین بودجه سال آینده شهرداری تهران؛ اینها مهم‌ترین اخبار و موضوعاتی بود که دیروز رئیس و سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در یک نشست خبری اعلام کردند. نشستی که ساعتی پس از پایان جلسه شورا برگزار شد؛ جلسه‌ای که دستور اصلی‌اش بررسی چند پلاک ثبتی از باغات پایتخت بود. به همین‌خاطر علی اِعطا،  سخنگوی شورای شهر تهران صحبت‌هایش را با سرنوشت املاکی که رأی باغ بودن می‌گیرند،  آغاز کرد. چند هفته‌ای می‌شود در نشست‌های خبری علی اِعطا،  یکی از روسای کمیسیون‌ها یا کمیته‌های تخصصی شورای شهر تهران، حضور پیدا می‌کند تا به بیان توضیحات دقیق‌تری در رابطه با حوزه‌های کاری خود بپردازد. بر همین اساس محمد سالاری،  رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در نشست روز گذشته حاضر شد و علاوه بر توضیحاتی درباره بودجه 99شهرداری،  به سؤالات خبرنگاران نیز پاسخ داد. او جمله‌ای درباره بودجه بر زبان آورد که به گفته خودش حاصل تجربه 2دوره عضویت در شورای شهر تهران است؛ «پس از 6سال حضور در شورای شهر،  برای اولین بار است که شاهد تغییر رویکرد مثبت شهرداری در تدوین بودجه هستم. از این بابت خوشحالم. اختصاص 2هزار میلیارد تومان بودجه به پروژه‌های محله‌محور نشان از توجه به نیازهای شهروندی در محله‌ها به خصوص محله‌های کم‌برخوردار دارد. از سوی دیگر آقای حناچی،  شهردار تهران هنگام ارائه بودجه به کاهش تکیه بر درآمدهای حوزه شهرسازی اشاره کرد که جای تقدیر دارد. امسال برای اولین بار در فرایند تدوین و تصویب بودجه شهرداری تهران به‌ جای توجه صرف به حوزه‌های سخت افزاری عمرانی و بزرگ مقیاس،  بر حوزه‌هایی که طی سنوات گذشته مغفول مانده بود،  متمرکز شده است. » آنچه که سالاری دیروز بیان کرد بر این موضوع صحه می‌گذرد که شهرداری از تامین منابع مالی با شهرفروشی فاصله گرفته و طرح‌های جدیدی را جایگزین تراکم‌فروشی کرده است. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران این را سرآغاز افزایش مناسب درآمدهای پایدار عنوان کرد و گفت: «سهم منابع پایدار در بودجه سال آینده،  37درصد دیده شده است.» 
 به گفته او از سوی دیگر شهرداری موضوع تملک باغات و ایجاد بوستان‌های بزرگ را در مناطق پرجمعیت و کم‌برخوردار دنبال خواهد کرد که یکی دیگر از نکات مثبت بودجه 99به‌حساب می‌آید.

کاهش رانت و فساد در عوارض شهرسازی
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، بودجه مربوط به حوزه شهرسازی و معماری سال 99را تشریح کرد که بخش از آنها را در کادر مقابل می‌خوانید. سالاری گفت: «کمیسیون شهرسازی و معماری توانست سازمان نوسازی و معاونت برنامه‌ریزی را مجاب به تهیه سند توسعه برای 180محله غیربرخوردار و کم‌برخوردار شهر کند تا به این ترتیب شعار از مطالعه به پروژه رسیدن به مفهوم واقعی محقق شود و تخصیص 2 هزار میلیارد تومان بودجه صرفا برای پروژه‌های محله‌ای افتخاری برای حوزه شهرسازی و معماری است چراکه طی دوره‌های گذشته این حوزه‌ها مغفول مانده بود و اکنون رضایتمندی زیادی را برای شهروندان رقم می‌زند.» او توجه به پلازاها و میدانگاه‌های شهری را رویکرد دیگر بودجه 99شهرسازی اعلام کرد و گفت: پس از حادثه پلاسکو با بررسی بودجه این حوزه مشاهده کردیم که رقم‌های ناچیزی به حوزه مهم مدیریت بحران، اختصاص داده شده که بعد از آن در دوره پنجم بودجه مربوطه، هم در بخش ارتقای سطح استانداردها، هم آموزش و هم خرید تجهیزات استاندارد و... افزایش یافت.» 
او در ادامه درخصوص تعیین عوارض حوزه شهرسازی و معماری گفت: «لایحه عوارضی که در شورای شهر تصویب شد، یکی دیگر از افتخارات حوزه شهرساز و معماری است، رویکرد ما در تدوین و اصلاح این لایحه انضباط بخشی به فرایند اخذ عوارض، شفاف‌سازی، کاهش امضاهای طلایی و اختیارات مدیران شهری بود. ما در این لایحه شهرداری تهران را ملزم کردیم مبنای محاسبه عوارض ساخت‌وساز در محدوده 700کیلومترمربعی شهر تهران که 930پارسل دارد را مبتنی بر مرغوبیت مکانی در مقیاس پارسل بیاورد و تا شهریور‌ماه دفترچه تعیین ارزش مکانی همه پارسل‌های شهر تهران را ارائه دهد تا از این طریق بتوانیم در سال بعد عوارض را مبتنی بر رعایت عدالت اجتماعی تعیین کنیم.» او تصریح کرد: «رویکرد دیگر ما در تدوین و تصویب این لایحه، افزایش درآمدهای پایدار بود که در این راستا لایحه عوارض زیربنا و پذیره که جزو عوارض پایدار هستند را افزایش دادیم، ضمن اینکه سعی کردیم عوارض قابل توجهی را برای حوزه تخلفات و تثبیت‌ها تعیین کنیم تا موجب پیشگیری از بروز تخلفات شود. همچنین به رویکرد عدم ‌شهر‌فروشی نیز در این لایحه توجه شده است. همچنین اخذ عوارض مازاد تراکم از پارکینگ‌های طبقاتی و پارکینگ‌های مکانیزه را حذف کردیم تا بخش خصوصی برای ورود به این حوزه تمایل پیدا کند، چراکه به‌رغم مصوبه کمیسیون ماده 5مبنی بر پارکینگ‌سازی‌ توسط بخش خصوصی، این مصوبه بدلیل عدم‌توجیه اقتصادی مورد اقبال بخش خصوصی قرار نگرفت.»
سالاری در پایان با اشاره به موضوع عوارض بهره‌برداری موقت مکانی در پهنه‌های m و s گفت: «دریافت عوارض بهره‌برداری موقت مکانی در پهنه‌های m و s که امکان کسب و کار در آنجا وجود دارد برای نخستین بار در شهر تهران در قالب قانون تصویب شد، بر این اساس اجازه دادیم شهرداری تهران این مصوبه را تا نیمه سال آینده با تشخیص خود در 4منطقه اولویت‌دار به‌صورت پایلوت اجرا کند و بازخوردها را به شورا ارائه دهد.» 





   استراتژی برد- برد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری دیروز خود درباره سرنوشت املاکی که باغ تشخیص داده می‌شوند اینطور عنوان کرد که با لغو مصوبه برج باغ‌ها و تصویب طرح خانه باغ به‌جای آن، شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است. علی اعطا گفت: «اکنون خانه باغ برای قطعاتی که رأی باغ می‌گیرند ملاک عمل است. به این معنا که تراکم ساختمانی و تعداد طبقات و سطح اشغال بنا در باغ بسیار محدود می‌شود و در ازای آن امتیازات اقتصادی دیگری به مالک و سرمایه‌گذار و بهره‌بردار داده می‌شود. اگر پیش از این، یک ملک کاربری مسکونی داشته اکنون که رأی باغ می‌گیرد می‌تواند در همان کاربری مسکونی فهرست بسیار متنوعی از فعالیت‌ها را مستقر کند.» او در تشریح نوع فعالیت‌ها توضیح داد: «به‌عنوان مثال، فعالیت‌های گردشگری، پذیرایی، تفریحی، فرهنگی، آموزشی و خدماتی می‌تواند شکل بگیرد و امتیازات ویژه‌ای در بحث عوارض به مالکان تعلق بگیرد. به‌عبارتی اقتصاد جاری در باغات مبتنی بر ساخت‌وساز نخواهد بود بلکه مبتنی بر فعالیتی خواهد بود که در آن‌جا شکل می‌گیرد. به‌زودی نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در باغات را از طرف کمیسیون‌های ذیربط و شهرداری و ذینفعان به‌منظور توسعه زمینه‌های سرمایه‌گذاری برگزار می‌کنیم و ابعاد مختلف موضوع را به مردم معرفی خواهیم کرد.» 
او در ادامه با اشاره به تخریب برخی از ساختمان‌های باارزش معاصر طی ماه‌های اخیر گفت: «تخریب این بناها که مربوط به دوره خاصی از معماری شهر تهران هستند نخستین لطمه را به هویت شهر وارد می‌کند، اما سود اقتصادی فراوانی به مالک آن می‌رساند. قوانین و مقررات جاری برای حفاظت از همه بناهای ارزشمند معاصر کافی نیست و در شرایطی که ساخت‌وساز فعالیت پرسودی در سال‌های اخیر بوده است این موضوع باعث شده این نوع بناها به سرعت تخریب شوند و چهره شهر دائما در حال پوست‌اندازی باشد. نکته اینجاست که شهرداری قانونا نمی‌تواند جلوی تخریب بناهای ثبت نشده در فهرست‌های میراث را بگیرد چرا که این امر مغایر حق مالکانه دانسته می‌شود. بنابراین سیاست اصلی برای حفاظت از بافت‌ها و بناهای ارزشمند معاصر باید مبتنی بر استراتژی برد- برد باشد به این معنا که مالک و سرمایه‌گذار از حفاظت از بنا و شهر و شهروندان نیز از حفظ هویت شهر منتفع شوند.
 اعطا اضافه کرد: «با توجه به اخبار هفته‌های اخیر، طرح فوریت‌داری در شورا تهیه شده که روز یکشنبه هفته آینده تقدیم هیأت رئیسه می‌شود و براساس آن شهرداری باید لایحه‌ای مبتنی بر سیاست‌های تشویقی الزام‌آور و محدود‌کننده برای حفاظت از میراث معماری معاصر ارائه کند؛ این سیاست‌ها باید 6محور را درنظر بگیرد.» حفظ و تثبیت و احیای میراث معماری معاصر، سیاست‌های تشویقی در راستای تبدیل ابنیه ارزشمند شهر به اماکن عمومی، بازنگری در فرایند صدور پروانه در راستای توجه به میراث معماری معاصر، طراحی الگوهای اقتصادی و برنامه بهره‌برداری موقت از این ابنیه در راستای تشویق مالک، تدوین بانک اطلاعاتی میراث معماری معاصر شهر تهران و پیگیری ثبت میراث معماری معاصر در فهرست‌های ذیربط میراث فرهنگی ازجمله این 6سیاست هستند که اعطا آنها را برشمرد.
او در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر ابهاماتی که در جلسات تشخیص باغات شورای شهر ایجادشده توضیح داد: «تقریبا شورا به این ارزیابی رسیده که معیارهای تشخیص باغات نیاز به بازنگری دارد. تلاش می‌کنیم پیش‌نویسی را تدوین کنیم و به مراجع تصویب بفرستیم تا معیارهای تشخیص باغ اصلاح شود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید