• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 15 بهمن 1398
کد مطلب : 94372
+
-

بزرگ‌ترین چالش تاریخ بشریت

ویترین
بزرگ‌ترین چالش تاریخ بشریت


اره لی‌ین بارو، نویسنده کتاب بزرگ‌ترین چالش تاریخ بشریت، استاد دانشگاه «گرونوبل - آلپ» فرانسه در رشته‌های اخترفیزیک ذره‌ای، سیاه‌چاله‌ها و گیتی‌شناسی است و در مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه نیز تحقیقات خود را دنبال می‌کند. او تا به حال چند جایزه مهم علمی دریافت کرده است.
نویسنده در آغاز کتاب توضیح می‌دهد که کارشناس مسائل محیط‌زیست نیست و تنها به‌عنوان یک شهروند نگران دنیا این کتاب را نوشته است. او بر این نکته تأکید می‌کند که مغز انسان در پیش‌بینی‌های درازمدت چندان توانا نیست و به همین علت باید به‌کرات یادآوری کرد که فاجعه از مدت‌ها پیش آغاز شده است.
کتاب در سال ۲۰۱۹ منتشر شده و متکی بر تازه‌ترین یافته‌های علمی جهان است.
نگاه انسانی نویسنده به مسئله محیط‌زیست و نحوه برخورد با آن ‌تازگی دارد و دلگرم‌کننده و اطمینان‌بخش است. او با زبانی درعین‌حال قابل‌فهم، مستدل و دور از خیالبافی‌های ناشی از خوش‌باوری و حسن‌نیت صرف، توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان و باید فاجعه‌ای را که در پیش است، به فرصتی برای تحقق انسانیت تبدیل کرد.
با مطالعه این کتاب درمی‌یابیم که ما در جریان ششمین نابودی عظیم در تاریخ کره‌زمین هستیم و در این‌باره جای هیچگونه تردیدی نیست؛ زندگی بر روی سیاره زمین درحال نابودی است و سرعت این نابودی در حال افزایش. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «عمر کره زمین تقریبا برابر است با نیمی از عمر گیتی. سیاره ما سرگذشتی پرتلاطم و طوفانی را پشت‌سر گذاشته و اینک دوران پیری خود را می‌گذراند. این بنای عظیم که حاصل تکاملی بس طولانی و بس کند بوده است و هریک از ما عضوی از آن هستیم، سخت ظریف و شکننده است و در حال حاضر به‌طرز وخیمی با خطر روبه‌روست. درواقع، مدت‌هاست که در حال فروریختن است.»
بزرگ‌ترین چالش تاریخ بشریت را محسن یلفانی به فارسی برگردانده و انتشارات جهان کتاب این اثر را در 112صفحه با شمارگان 700نسخه به‌بهای 22هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید