• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 15 بهمن 1398
کد مطلب : 94360
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BBNWY
+
-

بلای استرس برای بدن

به‌تازگی از لحاظ علمی ثابت شده است که استرس و اضطراب می‌تواند یکی از دلایل سفیدشدن موها باشد و شاید تا چند وقت دیگر دانشمندان دارویی برای معکوس‌کردن این روند پیدا کنند

بلای استرس برای بدن

اکثر ما از ضررهای استرس شنیده‌ایم اما یک تحقیق جدید بار دیگر به‌صورت علمی نشان داده است که اضطراب‌های زندگی مدرن چه بلای هولناکی بر سر بدن ما می‌آورد. پیش از این خیلی‌ها حتما شنیده‌اند که با استرس، موها سفید می‌شود اما اکنون به‌صورت علمی ثابت شده که این مسئله درست است. هر چند خیلی‌ها این مسئله را در زندگی تجربه کرده‌اند اما نکته مهم این کشف علمی بار دیگر مشخص کردن این مسئله است که استرس تا چه اندازه می‌تواند بر اجزای مختلف بدن انسان اثر منفی بگذارد.
دانشمندان با انجام آزمایش‌هایی اعلام کرده‌اند احتمالا علت سفید شدن موها بر اثر اضطراب را کشف و راه بالقوه برای حل این مشکل بدون رنگ کردن مو را پیدا کرده‌اند.
به گزارش بی‌بی سی، در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد سلول‌های بنیادی که رنگ پوست و مو را کنترل می‌کنند پس از استرس شدید آسیب دیدند و  یکباره موی موش‌هایی که رنگ تیره داشت طی چند هفته کاملا سفید شد. محققان آمریکایی و برزیلی می‌گویند این آزمایش‌ها روش مفیدی است برای ساخت دارویی که از سفیدی مو در اثر افزایش سن و اضطراب جلوگیری می‌کند.
موهای مردان و زنان در دهه سوم زندگی به سمت رنگ خاکستری می‌رود، تغییر رنگ موی والدین سرنخ‌هایی از زمان تغییر رنگ موی افراد می‌دهد. هرچند که بیشتر این موضوع به مراحل طبیعی افزایش سن و ژن برمی‌گردد اما اضطراب نیز می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. اما دانشمندان هنوز به‌طور واضح نمی‌دانند استرس چگونه روی موهای سر انسان تأثیر می‌گذارد.
محققانی از دانشگاه‌های سائوپائولو و هاروارد تحقیق روی این پروژه را آغاز کرده‌اند و معتقدند اثرات به سلول‌های بنیادی ملانوسیت مربوط است که ملانین مسئول رنگ مو و پوست را تولید می‌کند. اما هنگام انجام این آزمایش‌ها آنها در اثبات این قضیه گیر افتادند. پروفسور یاسی هسو، محقق و نویسنده دانشگاه هاروارد گفت: حالا ما مطمئن هستیم که استرس مسئول این تغییر خاص در مو و پوست و نحوه عملکرد آن است.

آسیب همیشگی 
طی این آزمایش‌ها به‌صورت علمی مشخص شد که القای درد به موش باعث آزاد شدن آدرنالین و کورتیزول و بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون می‌شود و بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب باعث استرس حاد شد. این روند سپس باعث کاهش سلول‌های بنیادی تولید ملانین در فولیکول‌های مو شد. پروفسور هسو گفت: انتظار ما این است که اضطراب برای بدن مضر باشد. اما تأثیر مخربی که از استرس کشف شد فراتر از حد تصورات ما بود. پس از فقط چند روز همه سلول‌های بنیادی احیا‌کننده رنگدانه از بین رفتند. با از بین رفتن آنها دیگر رنگدانه‌ها بازسازی نمی‌شوند و این یک آسیب دائمی است.
در یک آزمایش دیگر نیز محققان به این نتیجه رسیدند که با دادن قرص ضدفشار خون به موش تغییرات آنها متوقف می‌شود که البته این راه با خطر افزایش فشارخون همراه بود.
در مقایسه ژن‌ها در موشی که درد داشت با موشی دیگر آنها توانستند پروتئینی را که در روند آسیب سلول بنیادی در اثر اضطراب دخیل است را شناسایی کنند. وقتی این پروتئین با نام CDK سرکوب شد، مسیر درمان همچنان از تغییر رنگ موی آنها جلوگیری می‌کند. این مشاهدات باعث شد تا درها برای دانشمندان برای کمک به تأخیر در خاکستری شدن موها با هدف قرار دادن پروتئین CDK با دارو باز بماند.
هسو گفت: این یافته‌ها درمان و معالجه نهایی موهای خاکستری نیستند. آزمایش‌های ما تنها روی موش‌ها انجام شده است و برای یافتن درمان و علل سفیدی موهای انسان راه درازی در پیش داریم. اما نکته خوب دیگر آزمایش‌ها این بود که ما متوجه شدیم اضطراب چگونه روی سایر اندام‌های بدن نیز تأثیر مخرب می‌گذارد.

آسیب سلول‌های بنیادی
در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد سلول‌های بنیادی که رنگ پوست و مو را کنترل می‌کنند پس از استرس شدید آسیب دیدند و  یکباره موی موش‌هایی که رنگ تیره داشت طی چند هفته کاملا سفید شد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید