• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 15 بهمن 1398
کد مطلب : 94356
+
-

«کرونا هراسی»، پروژه آمریکا برای چین

چین، آمریکا را به دامن زدن به ترس مردم جهان نسبت به ویروس کرونا متهم کرد


در پی اعلام وضعیت فوق‌العاده در آمریکا به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، دولت چین این کشور را به «هراس‌افکنی» در میان مردم جهان متهم کرد.
موضع‌گیری تازه پکن در حالی انجام می‌شود که 17هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در چین گزارش شده است. همزمان این ویروس جان 361نفر را در این کشور گرفته است. خارج از مرزهای چین، شمار افراد مبتلا به کرونا، 150نفر اعلام شده است. تاکنون یک نفر بر اثر ابتلا به این ویروس خارج از چین جان باخته است.
آمریکا نخستین کشوری بود که پس از اعلام خبر شیوع ویروس کرونا از سوی دولت چین، دیپلمات‌های خود و خانواده‌های آنها را از شهر «ووهان»، محل انتشار ویروس، خارج کرد. آمریکا چند روز بعد نیز به دیپلمات‌هایش در دیگر نقاط چین اعلام کردند آماده خارج کردن آنهاست. یک هفته پس از شیوع ویروس، یعنی زمانی که سازمان بهداشت جهانی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد، دولت آمریکا خانواده تمامی پرسنل خود را از خاک چین خارج کرد. رفته رفته دیگر کشورها نیز به پیروی از آمریکا چنین کردند.
اعتراض چینی‌ها البته به اقدام دیگری از سوی آمریکاست. دولت آمریکا ورود تمامی اتباع خارجی که اخیرا به چین سفر کرده‌اند را به خاک خود ممنوع اعلام کرده است. آن دسته از آمریکایی‌هایی که به چین سفر کرده‌اند نیز تنها پس از سپری کردن 14روز در قرنطینه، امکان ورود به خاک آمریکا را پیدا خواهند کرد. تاکنون 11مورد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا گزارش شده است. چین نگران است دیگر کشورهای جهان نیز به پیروی از آمریکا چنین محدودیتی را اعمال کنند.
استرالیا، نیوزیلند و سنگاپور نیز همچون آمریکا ورود افرادی که اخیرا به چین سفر کرده‌اند را به خاک خود ممنوع کرده‌اند. واکنش دیگر کشورها متفاوت بوده است. ژاپن و کره‌جنوبی ورود خارجی‌هایی که به استان «هوبی» به مرکزیت ووهان سفرکرده‌اند را به خاک خود ممنوع اعلام کرده‌اند. مصر، فنلاند، اندونزی، انگلیس و ایتالیا نیز تمام پروازهای ورودی و خروجی به چین را لغو کرده‌اند و روسیه و مغولستان مرزهای زمینی خود با چین را بسته‌اند و در دیگر کشورها، کنترل مسافران در فرودگاه‌ها در جریان است.
اقدام برخی کشورها در بستن مرزها روی مسافران چین در شرایطی انجام می‌شود که سازمان بهداشت جهانی توصیه متفاوتی دارد. این سازمان با انتشار اطلاعیه‌‌ای هشدار داده است که بستن مرزهای رسمی و قانونی باعث تشدید شیوع ویروس کرونا خواهد شد چراکه افراد مسیرهای غیرقانونی را برای ورود جایگزین خواهند کرد و این باعث کاهش کنترل دولت‌ها بر افرادی می‌شود که احتمالا مبتلا به کرونا شده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در نشست خبری هفتگی خود اقدامات آمریکا در مواجهه با ویروس کرونا را تنها باعث هراس‌افکنی در میان مردم دانست و تأکید کرد که این رویکرد هیچ کمکی به مهار بحران نمی‌کند. هوا چون‌یینگ گفت: «تنها کشورهای توسعه‌یافته‌ای مثل آمریکا هستند که به‌رغم در اختیار داشتن امکانات لازم برای مقابله با بیماری، واکنش افراطی نشان داده‌‌‌ و دست به اقداماتی زده‌اند که برخلاف توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی است.»
ویروس اخیر، هفتمین مورد از خانواده ویروس کروناست که تاکنون شناسایی شده است. کرونا نوعی ویروس خطرناک است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در موارد شدید آن، باعث سندروم حاد تنفسی یا همان بیماری سارس می‌شود. سارس نیز در سال ۲۰۰3در چین شیوع پیدا کرد و به دیگر کشورهای جهان به‌خصوص در آسیا منتقل شد. سارس باعث ابتلای بیش از ٨هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر شد. محققان امکان بهبودی افراد مبتلا به ویروس اخیر را تأیید و اعلام کرده‌اند افراد مبتلا درصورتی که تحت درمان قرار گیرند، در یک روند مشابه روند بهبودی از بیماری آنفلوآنزا امکان درمان دارند.


کرونا، بلای جان اقتصاد چین

دیروز با شروع فعالیت‌های مالی بعد از اتمام تعطیلات سال نو میلادی در چین، بازار بورس شانگهای با افت 8درصدی مواجه شد. بر این اساس، سرمایه‌گذاران ۳۹۳میلیارد دلار در این بازار از دست داده‌اند. ادامه نگرانی‌ها از شیوع گسترده و تلفات بیشتر کرونا، باعث کاهش 1.6درصدی ارزش یوان چین نیز شده است. پکن از دیروز تزریق 173میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد چین را آغاز کرد. این اقدام با هدف تامین نقدینگی در شبکه بانکی و همچنین حفظ ارزش یوان انجام می‌شود. اقدام دیگر دولت چین برای کم کردن تأثیرات منفی کرونا بر اقتصاد این کشور، کاهش غیرمنتظره نرخ سود بانکی بوده است. همزمان کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز به‌دلیل نگرانی از کم شدن تقاضا امروز هم ادامه یافته است، چراکه چین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت است. هر بشکه نفت برنت برای معاملات آتی در اوایل ژانویه که تا حدود ۶۹دلار هم بالا رفته بود، اکنون به مرز ۵۶دلار رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید