
جدال آریزوی چینی با سراتوی مونتاژی

علی ابراهیمی_دبیرگروه بازار
بازگشت دور تازه تحریمها به صنعت خودروی کشورمان و جای خالی شرکای چینی، کرهای و فرانسوی از ادامه همکاری با همتایان ایرانی زمینه کاهش شدید تیراژ تولید و عرضه خودرو به بازار را فراهم کرد. پیامد این شرایط تولید و عرضه تشدید مشکلات و سردرگمی مشتریانی بود که در دوران برجام گزینههای بیشتری را در محدوده قیمتی 200میلیون تومانی برای خرید سدانهای وارداتی یا مونتاژ داخل داشتند؛ خودروهایی که اکنون قیمت آنها از مرز 300میلیون تومان عبور کرده و قدرت خرید و انتخاب مشتریان برای تامین خودروهای رده قیمتی متوسط را کاهش دادهاست. با وجود این هنوز هم برخی خودروهای مونتاژی سابق سهم قابل توجهی از بازار ایران را بهخود اختصاص دادهاند. اگر قصد خرید خودرویی با امکانات رفاهی، ایمنی، قدرت، سرعت و... در رده قیمتی متوسط بازار را دارید، چری آریزو ۵ توربوشارژ و کیا سراتو 2000آپشنال مونتاژی سایپا از گزینههای موجود در بازار است اما فارغ از قیمت، کدام یک از این دو خودرو ارزش خرید دارد؟
مونتاژ سراتو در سایپا حاصل قراردادی است که پیش از دور دوم تحریم بین این خودروساز و کیا موتورز بهعنوان شریک کرهای منعقد شده بود؛ قراردادی که در دوران برجام با ترخیص قطعات دپوشده این خودرو از گمرکات کشورمان اجرایی شد و حاصل آن مونتاژ و عرضه سراتوی دنده دستی با موتور 1.6لیتری و سراتوی اتوماتیک آپشنال با موتور 200هزار در بازار ایران بود اما عرضه قطرهچکانی این خودرو و سونامی قیمتها در بازار موجب افزایش قیمت حاشیه بازار سراتوی حدود 200میلیون تومانی به بیش از 300میلیون تومان شد. در نقطه مقابل نیز واردات و مونتاژ برخی خودروهای چینی از سدانها گرفته تا انواع خودروهای شاسیبلند دو شرکت مدیران خودرو و کرمان موتور نیز در دور جدید تحریمها بهشدت کاهش یافته یا متوقف شد. با وجود این هنوز هم اینگونه خودروهای چینی از جمله گزینههای پیشروی مشتریان در این محدوده قیمتی بهدلیل آپشنها و برخی امکانات رفاهی است. مقایسه سراتوی مونتاژی آپشنال سایپا و چری آریزو5 توربو شارژ بیانگر این واقعیت است که در بازار کنونی خودروی ایران کدام یک از این دو خودرو ارزش خرید داشته یا باید به سراغ سایر رقبای بازار این خودروها برویم.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی
مقایسه طراحی داخلی و فیسلیفت ظاهری نخستین گام مشتریان برای انتخاب و خرید خودروهای رقیب در بازار است. در این زمینه سراتوی آپشنال مونتاژی سایپا، سدانی کرهای است که نخستینبار در سال۲۰۰۴ به بازار معرفی و اکنون چهارمین نسل این خودرو توسط کیاموتورز کره تولید و به بازار عرضه شده است اما سراتوی مونتاژی دندهای و اتوماتیک سایپا نسل اول و دوم(کیا فورته) و سدان سری c این خودرو است که تولید آن در کیا از سال 2013متوقف شده و از لحاظ ظاهری چندان بهروز نیست. در بررسی ظاهر این خودرو میتوان گفت که فیسلیفت ساده سراتوی مونتاژ سایپا هیجان خاصی به مشتری نداده و چندان چنگی به دل نمیزند؛ درمجموع بدنه شکل سادهای دارد و هیجان خاصی در آن بهوجود نیامده است. در مقابل نمای روبهروی آریزو 5با جلوپنجره ششضلعی، لوگوی کوچک چری، زمینه مشبک سیاهرنگ و قاب براق فلزی، ظاهری مشتریپسند دارد. از مهمترین ویژگیهای طراحی ظاهری چری آریزو ۵ توربو میتوان به جلوپنجرههای بزرگ مجهز به نوار کرومی، چراغهای کشیده دارای دیلایت در نمای جلویی، خطوط زاویهدار و کشیده در نمای کناری و رینگهای ۱۷ اینچی اسپرت آن اشاره کرد. طراحی کابین چری آریزو ۵ نیز با طراحی بدنه آن تطابق دارد. همچنین در داخل صندوق بار آریزو ۵ میتوان از ۴۳۰لیتر فضای مفید استفاده کرد که در مقایسه با فضای صندوق ۴۸۰لیتری سراتو سایپا کمتر است.
تقابل مشخصات فنی چینی و کرهای
از نظر امکانات فنی نیز چری با افزودن توربو شارژ به موتور ۱۴۹۹سیسی توان تولیدی این خودرو را به ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور تولیدی را به ۲۱۰نیوتنمتر رسانده و موجب شده تا شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو به ۹.۵ ثانیه در نسخه توربوشارژ برسد اما توان و گشتاور تولیدی نسخه تنفس طبیعی این خودرو بهترتیب ۱۱۶ اسب بخار و ۱۴۱ نیوتنمتر است. از نظر میانگین مصرف سوخت نیز این خودرو در نسخه اتوماتیک و دستی تفاوت مصرف یک لیتر در 100کیلومتر داشته و حدود 9و 10لیتر است. نهایت سرعت آریزو ۵ با پیشرانه ۱۱۶ اسب بخار نیز به۱۹۰کیلومتر بر ساعت میرسد. سایپا نیز برای عرضه سراتوهای مونتاژی خود از دو پیشرانه ۱.۶لیتری و ۲.۰ لیتری استفاده کرده که هر دو مدل این خودرو ۴سیلندر ۱۶ سوپاپ است و این پیشرانههای مونتاژی تفاوت چندانی با نمونههای وارداتی ندارد. برای هرکدام از این پیشرانهها نیز 2نوع گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک یا دستی درنظر گرفتهشده که نیروی تولیدی موتور را به چرخهای جلو منتقل میکند. با وجود این پیشرانه ۱.۶ لیتری درنظر گرفته شده برای نوع دندهدستی سراتوی مونتاژ داخل، ضعیفترین پیشرانه درنظر گرفتهشده برای این خودرو است که ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۶نیوتنمتر گشتاور داشته و ۱۱ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت برسد. سراتوی آپشنال با پیشرانه ۲لیتری نیز توان تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد که باعث میشود این خودرو در کمتر از ۱۰ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و حداکثر سرعت اعلامشده برای کیا سراتو آپشنال نیز ۱۹۰کیلومتر بر ساعت با میانگین مصرف سوخت ۷.۱ لیتر است.
قیمت حرف آخر رقابت
شاید بتوان قیمت را نقطه تلاقی سراتوی آپشنال سایپا و چری آریزو 5توربو شارژ دانست. با توجه به محدوده قیمتی 270تا 320میلیون تومانی این دو خودرو میتوان گفت که مشتریان میتوانند با کمی بالا و پایینکردن قدرت خرید خود، خودروهای دیگری از انواع سدان و مینی اس.یو .وی و شاسی بلند چینی و حتی اروپایی را خریداری کنند. خودروهایی مانند جک S5کرمان موتور، ام ویام X33 اسپرت، چانگان CS35، لیفان X60، چری تیگو ۵، سانگ یانگ تیوولی و BYD اس ۶ ازجمله رقبایی هستند که میتوانند در بازار با توجه به فیسلیفت، امکانات رفاهی و محدوده قیمتی خود به رقابت با چری آریزو5و سراتوی آپشنال 2000مونتاژ سایپا بپردازند. اما در مقایسه دو خودروی مذکور، نسخه اتوماتیک (تیپ اکسلنت) آریزو ۵ با پیشرانه توربو شارژ ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۴۵ اسب بخار و قیمت قطعی ۲۶۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و موعد تحویل ۳۰ روزه از سوی مدیران خودرو عرضه میشود گرچه قیمت این خودرو در بازار آزاد بهدلیل تولید و عرضه کم به ۲۶۵ تا ۲۷۰ میلیون تومان میرسد. اما این روزها در مقابل، قیمت سراتوآپشنال سایپا از مرز ۳۰۰ میلیون تومان عبور کرده و بهنظر میرسد قیمت این خودرو در حاشیه بازار شب عید به محدوده 320میلیون تومان برسد که با این روند بهنظر میرسد بهدلیل ضعف سراتو در آپشن و نمای ظاهری نسبت به چری آریزو5، این خودرو از نظر قیمتی کار سختی را برای مقابله با رقیب چینی خود دارد. با وجود این، برند کرهای سراتو و فراوانی نسبی قطعات برگ برنده این خودرو در رویارویی با این سدان چینی محسوب میشود.
نبض بازار
قیمت حاشیه بازار۲۶۵ تا ۲۷۰میلیون تومانی چری آریزو5 توربوشارژ در مقابل نرخ بیش از 300میلیون تومانی سراتو آپشنال سایپا و ضعف سراتو در آپشن و نمای ظاهری، کفه ترازوی رقابت را به نفع این رقیب چینی سنگینتر کرده است اما برند کرهای سراتو و فراوانی قطعات آن برگ برنده این خودرو در رویارویی با آریزو5است