• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94289
+
-

فاصله کرمانشاه تا توسعه اقتصادی


فرحناز چراغی ـ کرمانشاه-خبرنگار

هر سال در دهه فجر پروژه‌های زیادی افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود. امسال هم در کرمانشاه بیش از هزار پروژه عمرانی، کشاورزی، زیرساختی، اقتصادی و فرهنگی کلنگ‌زنی یا افتتاح می‌شود که هرچند بار زیادی از محرومیت استان برمی‌دارند، اما کافی نیستند. جوانرود، هرسین، روانسر، قصرشیرین و دالاهو از محروم‌ترین شهرستان‌‌های کرمانشاه هستند که کلید حل مشکلات آن‌ها در گروی توسعه اقتصادی است. با این وجود جای پروژه‌هایی که می‌توانند بخشی از این توسعه را محقق کنند در فهرست افتتاح یا کلنگ‌زنی دهه فجر امسال خالی است.
اجرای طرح تصویب شده منطقه آزاد تجاری قصرشیرین یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم کرمانشاه و قصرشیرین است. سال گذشته تصویب این طرح امیدی در دل مرزنشینان ایجاد کرد، اما هنوز در همین مرحله باقی مانده است و خبری از اجرای آن نیست. با اجرای طرح منطقه آزاد قصرشیرین، دروازه‌های تجاری جدیدی به روی کرمانشاه باز خواهد شد و بخش زیادی از مشکلات بیکاری، فقر، کولبری و مهاجرت در این استان را حل خواهد کرد.
بازگشایی مرز دروله در جوانرود و اجرای طرح‌های کشاورزی و گردشگری این شهرستان هم از مواردی است که نیاز به توجه بیشتری دارند. بازگشایی مرز دروله با توجه به نزدیک بودن به شهرستان جوانرود، می‌تواند موجب رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان شود که تاثیر آن حتی برای شهرستان‌های دیگر و کرمانشاه هم مشهود خواهد بود. افتتاح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب نیز می‌تواند بخشی از مشکل بیکاری جوانان منطقه را حل کند، اما این پروژه هم در کش‌و‌قوس‌های مدیریتی استان، هنوز در خان اول تصمیم‌گیری‌ها راکد مانده است.
وضعیت نابه‌سامان راه‌ها و جاده‌های استان مانند اسلام‌آباد، سرپل ذهاب، دالاهو، سرفیروزآباد، مناطق اورامانات به ویژه روانسر، ثلاث باباجانی و سنقر کلیایی هم جنبه دیگری از محرومیت کرمانشاهان است. 
بیش از ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت کرمانشاه در حاشیه شهر زندگی می‌کنند. رسیدگی به وضعیت این جمعیت حاشیه‌نشین که از هر نوع خدمات شهری، اجتماعی و فرهنگی محروم هستند، نیازمند مدیریت اصولی از سوی مسئولان است. آقاجان، صادقیه، حکمت‌آباد، باغ ابریشم، جعفرآباد، ملاحسینی، کهریز، نوکان و دره‌دراز برخی از محله‌های محرومی هستند که نیازمند توجه جهادی دولت در ایام دهه فجر است تا محرومیت از چهره‌شان زدوده شود. کارهای کوچکی چون تاسیس دفاتر تسهیل‌گری در این نقاط انجام شده است، اما هنوز جای کار بسیار است و مظلومیت این مردم مشهود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید