• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94221
+
-

بودجه 99 با تغییر نگاه نسبت به 100سال گذشته

حامد فوقانی _ خبر‌نگار

بعد از ظهر دیروز و ساعتی پس از آنکه لایحه بودجه سال 99تهران به شورا تقدیم شد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران یک‌نشست خبری ترتیب داد تا جزئی‌تر درباره این لایحه اطلاع‌رسانی کند. حامد مظاهریان در این نشست از وجود نگاه متفاوت برای تدوین بودجه سال آینده پایتخت گفت. اینطور که او اعلام کرد بودجه سنواتی تهران نسبت به  100سال پیش از احداث پروژه‌های بزرگ مقیاس به سمت پروژه‌های محله‌ای تغییر مدل خواهد داد. او همچنین جزئیاتی درباره رقم 30هزار و 200میلیارد تومانی لایحه بودجه 99شهرداری تهران ارائه داد و سپس پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد. به گزارش همشهری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در نشست خبری روز گذشته گفت: تغییر نگاه در تدوین بودجه سال آینده، به واسطه مشارکت جوامع محلی محقق می‌شود که شورایاری‌ها مهم‌ترین رکن تحقق آن هستند. مظاهریان گفت: «ما در شهرداری تهران و شورای شهر به این توافق رسیده‌ایم که از پروژه‌های بزرگ به‌سمت پروژه‌های درون محله‌ها بازگردیم تا به‌واسطه آن مشارکت محلی و توجه به شاخص‌های زیست‌محیطی را مدنظر قرار دهیم. در بودجه ۹۹ تلاش کردیم تا بتوانیم به نیازهای محله پاسخگو باشیم. این موضوع نیازمند ایجاد دیالوگ درست در سطح خرد است که بخشی از آن با تعامل با شورایاری‌ها فراهم خواهد شد.» به گفته او، مهم‌ترین شاخصه بودجه سال بعد، این است که به محلات شهر بازگشته و زانو به زانو و خانه به خانه پروژه‌ها را کلید خواهند زد. مظاهریان در توضیح این مطلب گفت: «اگر در سطح کلان از شهروندان درباره خواسته‌هایشان نظرسنجی شود، ترافیک، آلودگی‌های زیست‌محیطی، آسیب‌های اجتماعی و گرانی مسکن را مطرح می‌کنند. اما چنانچه نظرسنجی در سطح محله‌ها صورت بگیرد، قضیه فرق می‌کند و مردم مسائلی را در این سطح مثل لزوم ایجاد میدان میوه و تره‌بار، احداث بوستان، مناسب‌سازی معابر برای سالمندان و افراد دارای معلولیت و... مطرح خواهند کرد. یعنی انتظارات تغییر کرده و ملموس‌تر می‌شود. در این دوره مدیریت شهری باید این سؤالات و مسائل محله‌ای را پاسخ دهیم.»
یکی دیگر از مسائلی که معاون شهردار تهران اعلام کرد بهره از آگاهی‌های شورایاران درباره محله‌ها بود. مظاهریان با بیان اینکه شورایاران به خوبی ظرفیت‌ها و مسائل محله خود را می‌شناسند، افزود: «آنها حتی تا حدودی درباره راه‌حل‌ها هم می‌توانند نظرات مناسبی ارائه دهند. از سوی دیگر نیاز است تا از ظرفیت‌های متخصصان استفاده کنیم. مرحله بعدی نیز برآورده شدن ایده‌هاست که در آنجا باید پروژه‌ها را سطح‌بندی کرد.»

2هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های محله‌ای
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران دیروز با اشاره به تخصیص ۲۰۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های محلی عنوان کرد: «اهمیت مباحث پروژه‌های محلی از این جهت حائز اهمیت است که کل میزان بودجه پروژه‌های عمرانی پایتخت در سال ۹۸، 2 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.» مظاهریان در ادامه ارقامی را ارائه کرد که در آنها خبرهایی مثل اختصاص بودجه قابل توجه برای تکمیل خطوط 6 و 7مترو و ساخت خط 10در منطقه 22هم نهفته بود.

کلیاتی از بودجه
  30هزار و 200میلیارد تومان رقم تامین اعتبار لایحه بودجه سال 99شهرداری تهران
  ۲۴ هزار میلیارد تومان به شکل نقد
  6هزار میلیارد تومان غیرنقد
  ۴۷درصد بودجه مربوط به فعالیت‌های عمرانی
  ‌۳۸درصد بودجه مربوط به بخش هزینه‌ای
  ۱۵درصد بودجه مربوط به تملک مالی
  ۱۵هزار و ۲۲میلیارد جمع درآمدها 
   مجموع درآمدها ۴۰ درصد از مجموع هزینه‌ها بیشتر شده که نشان‌دهنده مثبت بودن تراز عملیاتی شهرداری است.
  24.9درصد رشد بودجه نسبت به سال گذشته است.
  درآمد پیش‌بینی شده از بخش شهرسازی نسبت به گذشته کاهش داشته است.

بودجه محله‌ها
  2هزار میلیارد تومان به پروژه‌های محلی اختصاص یافته است.
  ۱۰۹پروژه محله‌ای با بودجه‌ای بالغ بر ۱۰هزار و ۳۰۰میلیارد تومان تعریف شده است.
  700میلیارد تومان برای احداث بوستان‌ها که ۲۰۰ میلیارد ‌تومان آن برای محله‌هاست.

افزایش سهم درآمدهای پایدار
  37درصد درآمدها، پایدار پیش‌بینی شده است. 
  سهم درآمدهای پایدار در بودجه سال‌جاری ۳۴درصد بود.

بودجه حمل‌ونقل و ترافیک
  5هزار میلیارد بودجه حمل‌ونقل و ترافیک
  3هزار میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان مربوط به مترو
  ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به اتوبوس
  855میلیارد تومان برای توسعه میدانگاه‌های شهری و فضاهای عمومی
  800میلیارد تومان به تکمیل خط 6مترو اختصاص می‌یابد.
  500میلیارد تومان به تکمیل خط 7مترو اختصاص می‌یابد.
  300میلیارد تومان برای احداث خطوط آنتنی مترو (خطوط کوتاه که یک یا 2 ایستگاه دارند و به خطوط اصلی وصل می‌شود) اختصاص می‌یابد.
  ساخت خط 10مترو که در منطقه 22بیشترین پوشش جمعیتی را دارد به‌صورت مشارکتی آغاز می‌شود.

بودجه فرهنگی- اجتماعی
  1.5میلیارد تومان روزانه هزینه فضاهای اجتماعی خواهد شد.
   2گرمخانه جنرال با تامین بودجه در 2 پهنه اصلی شهر تهران احداث می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید