• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94187
+
-

بازجویی از یک نماینده

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران به اتهام تشویش اذهان عمومی احضار و بازجویی شد

بازجویی از یک نماینده

20روز مانده به انتخابات مجلس یازدهم، خبرگزاری‌ها از بازداشت موقت و سپس آزادی یک نماینده تهران خبر دادند که از حضور در رقابت‌های دور بعدی انصراف داده بود. انتشار این خبر همزمان با بازتاب‌های گسترده ردصلاحیت حدود 90نماینده فعلی مجلس به‌علت مفاسد اقتصادی بود. ولی آنچه خبرگزاری‌ها از علت بازداشت پروانه سلحشوری انتشار دادند، نه مفاسد اقتصادی که دلایل سیاسی بود. خبرگزاری فارس نخستین‌بار خبر احضار سلحشوری به دادسرا را منتشر کرد و نوشت: «با پیگیری‌های انجام‌شده گویا وی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دادسرا احضار شده است.» در ادامه این خبر نیز آمده بود: «پس از انجام تحقیقات و صدور قرار از سوی بازپرس، این نماینده مجلس تا این لحظه از حکم مقام قضایی تمکین نکرده و از تودیع وثیقه و معرفی کفیل خودداری کرده است.»
دقایقی بعدتر اما سایر خبرگزاری‌ها بازداشت وی را تکذیب کردند و آن را صرفا یک احضار خواندند که با مراجعه سلحشوری و پس از انجام امور قضایی، محل دادسرا را ترک می‌کند. ازجمله محمدعلی وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس با تکذیب بازداشت پروانه سلحشوری به ایسنا گفت: «من روز چهارشنبه گذشته با دادسرای فرهنگ و رسانه تماس داشتم و توافق بر این شد که خانم پروانه سلحشوری به دادگاه مراجعه کند و با قرار کفالت آزاد شود که همین اتفاق هم افتاد.»  این عضو هیأت رئیسه مجلس یادآور شد: «زمانی که شایعه بازداشت خانم سلحشوری مطرح شد، من با دادسرای فرهنگ و رسانه تماس گرفتم و گفتند خانم سلحشوری ساعت ۱۰‌صبح به دادسرا مراجعه کرده، تفهیم اتهام شده و برای وی قرار کفالت صادر شده است. خانم سلحشوری احضاریه‌های متعددی داشت که برخی برای مجلس شورای اسلامی آمده بود و در دستور کار هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان قرار داشت و برخی از احضاریه‌ها نیز مستقیما برای خودشان آمده بود.»

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی با همین مضمون بازداشت وی را تکذیب کرد و نوشت: «صبح شنبه این نماینده مجلس برای پیگیری برخی پرونده‌های خود به دادسرا مراجعه می‌کند و پس از انجام امور قضایی، دادسرا را ترک می‌کند.»
سلحشوری، نماینده مردم تهران طی 2نطق اعتراضی در یک سال و نیم گذشته نسبت به برخی مسائل سیاست داخلی کشور واکنش نشان داده ‌و این اعتراضات با حاشیه‌سازی رقبای سیاسی مواجه شده بود. او در نطق شهریور سال97 خود گفته بود: «با بسته نگه‌داشتن دهان منتقدان اثری از جمهوریت باقی نمانده است.» او همچنین در نطق آخر خود که 18آذرماه امسال در اعتراض به برخوردهای صورت‌گرفته با معترضان هفته آخر آبان‌ماه در کشور ایراد شد، گفته بود: «اعتراض‌های سال‌های ۷۸ و ۸۸ و همچنین دی‌ماه‌۹۶ و آبان‌ماه ۹۸ اعتراض‌هایی بوده که همواره مطالباتی در آن وجود داشته است، اما امروز معترضان اغلب جوانانی هستند که به‌دنبال اشتغال و یک زندگی مطلوب انسانی و اجتماعی هستند. مشکل در این است که ما گفته‌ایم ما این سبک زندگی را انتخاب کرده‌ایم. آیا به‌راستی جوانان ما این سبک زندگی را انتخاب کرده‌اند؟» طی 4سال مجلس دهم برای محمود صادقی نماینده دیگر تهران نیز با اعلام جرم عمومی از سوی دادستانی تهران در سال95 قرار بازداشت صادر شده بود که با پیگیری‌های مجلس از بازداشت وی صرف‌نظر شده بود.

سلحشوری: بازجویی شدم 

پروانه سلحشوری عصر دیروز با صدور بیانیه‌ای نوشت: هفته گذشته احضاریه دادگاه به صورت شبانه به بنده ابلاغ شد که کاملا برخلاف تبصره ۱ ماده ۹ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان و اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی (آزادی اظهارنظر نماینده در تمام امور کشور) بود. متاسفانه در این خصوص هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و هیات رئیسه مجلس به وظیفه قانونی خودشان در خصوص دفاع از جایگاه نمایندگی مردم عمل نکردند که این جای گلایه بسیار دارد.  احضار امروز به اتهام نشر اکاذیب یا تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام بر اساس شکایت اطلاعات سپاه و برخی دیگر از مراجع دیگر بود که تماما به موضوع اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها در راستای وظایف نمایندگی و دفاع از حقوق مردم بر می‌گشت. بعد از جلسه چند ساعته در دادسرای فرهنگ و رسانه به دلیل اینکه احضار خود را مغایر قانون می‌دانستم، از معرفی کفیل خودداری کردم که بر همین اساس خبرگزاری فارس بازداشت اینجانب را خبری کرد ولی نهایتا بعدازظهر امروز توسط بازپرس محترم پرونده با قرار التزام آزاد شدم. این را نیز باید عرض کنم سخت‌ترین لحظات امروز، زمانی بود که از جایگاه یک نماینده مجلس به جهت اظهارنظر و دفاع از حقوق مردم، بازجویی می‌شدم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید